Arno Bonte : Vuurwerk afsteken doet straks niemand meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerk afsteken doet straks niemand meer

Interview Vanaf zijn balkon kan Arno Bonte morgen de grootste vuurwerkshow van Nederland zien. Misschien gaat hij zelfs buiten het spektakel bij de Rotterdamse Erasmusbrug bekijken. Want, vindt Bonte, zo'n vuurwerkshow is hoe het wél moet. Vuurwerk afsteken doet straks niemand meer.

Negen jaar geleden kaartte het Rotterdamse GroenLinks-raadslid voor het eerst de overlast aan, die het afsteken van vuurwerk door particulieren veroorzaakt. Daar is een 'meldpunt vuurwerkoverlast' bijgekomen. Dit jaar staat het aantal meldingen al op ruim 43.000.

Vorig jaar was een 'kantelmoment' in Bontes strijd tegen consumentenvuurwerk: "Een meerderheid vindt nu dat alleen professionals vuurwerk moeten afsteken. Ook hebben steeds meer gemeenten vuurwerkvrije zones. Babypijlen en Romeinse kaarsen, die veel oogletsel veroorzaakten, zijn verboden. En sinds vorig jaar is afsteken toegestaan vanaf zes uur 's avonds in plaats van tien uur 's ochtends."

Vuurwerk wordt vergeleken met roken: vroeger gewoon, nu taboe. Is dat de verdienste van Bonte?
"In ieder geval van onze campagne, gesteund door dertig GroenLinksafdelingen. We hebben bijgedragen aan de bewustwording. Vroeger stuurde de politie op 1 januari een persbericht dat de jaarwisseling 'redelijk rustig' was verlopen, daarna gingen we over tot de orde van de dag. Dat vinden we niet meer normaal. Steeds meer Nederlanders zien dat we vasthouden aan een traditie die flink uit de hand aan het lopen is."

U ziet een kentering. Maar consumenten kopen nog voor hetzelfde bedrag vuurwerk als vorig jaar. De hoeveelheid onderschept illegaal vuurwerk neemt weer toe.
"Ik denk niet dat meer wordt ingevoerd, maar dat meer wordt gevonden. Dat is een compliment aan de politie. Wel wordt het illegale vuurwerk zwaarder en gevaarlijker. Er is te makkelijk aan te komen. Daarom moet de politie meer capaciteit vrijmaken. Vuurwerkvandalen hebben nu vrij spel, de pakkans is heel klein. Er is overlast, er zijn vernielingen, mensen worden bekogeld met vuurwerk. Levensgevaarlijk. De politie hoort op te komen voor de veiligheid van burgers. Nu krijgen die na een melding vaak te horen dat de politie geen tijd heeft."

Roken, terrasverwarming, vuurwerk: veel mensen beleven er plezier aan. De laatste twee wil uw partij verbieden.
"Voor een vrijzinnig politicus als ik is verbieden niet het eerste wat in me opkomt. Ik heb me afgevraagd voor wiens vrijheid ik opkom. Voor het recht om onbeperkt te mogen knallen of om veilig de straat op te kunnen. De overheid moet opkomen voor de vrijheid van mensen die last hebben van de huidige traditie."

Er komen meer grootschalige vuurwerkshows. Die geven ook overlast en zijn slecht voor het milieu. Zitten we hier over vijf jaar weer om die shows in de ban te doen?
"De meeste tegenstanders van consumentenvuurwerk vinden ze een goed alternatief. Ik ook. De vervuiling is beperkt vergeleken met het massale afsteken van consumentenvuurwerk. Over vijf tot tien jaar is dat er niet meer. Dat zal gaan als met het roken. Dat werd verboden, eerst in treinen, toen in restaurants. Je moet er niet meer aan denken dat iemand in de bioscoop een sigaret opsteekt. Het is een sociale norm geworden. Nu wordt vuurwerk teruggedrongen, onder meer door vuurwerkvrije zones. Het grootste deel van de mensen die vuurwerk afsteken, wil straks niet anders meer

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nede...rwerk-afsteken-doet-straks-niemand-meer.dhtml

Koetje

Registered User
Ik word misselijk van Arno Bonte. Het spijt mij, iets constructievers krijg ik niet uit mijn toetsenbord als die sneaky feitenverdraaier en leugenaar aan het woord is.

ferox

Registered User
Ik ben blij dat Bonte weet wat ik wil in de toekomst. Kan dat namelijk moeilijk voor mezelf beslissen. Ben namelijk maar jan met de pet en ik kijk op tegen politici. Arno uit de grond van mij hart : Bedankt!

Sarcasm off.....

Booomy

Registered User
Ik ben van nature niet zo'n agressief persoon, maar iedere keer als ik een bericht lees van dit ventje, besluipt mij het gevoel van pure woede!!

Moontan

Moderator
Medewerker
Ik wordt net zo ziek van die man als jullie. Toch vond ik het belangrijk om dit bericht te plaatsen.
In dit bericht staat zijn gedachtengoed, waar hij naar toe wil.
Een vuurwerkverbod is zijn levenswerk geworden.
Verder laat ik het even hierbij. Ik ben aan het genieten van de mooie filmpjes van de liefhebbers hier op dit forum.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan