Arnhem

Moontan

Moderator
Medewerker
wanneer: 27 april 2017
waar: Arnhem
provincie: Gelderland
wie: Dream Fireworks
wat:
tijdstip: tussen 22.00 en 00.00 uur
waarom: Koningsdag vuurwerkshow

https://repository.officiele-overheidspublicaties.nl/externebijlagen/exb-2017-8703/1/bijlage/exb-2017-8703.pdf

gizmo75

Registered User
Na alle gedoe over het wel of niet doorgaan van deze Koningsdag Vuurwerkshow was ik toch wel benieuwd of dat nog gevolgen had voor de inhoud van de show. Ik was er toch nog wel enigszins door verrast omdat de afgelopen jaren veelal een show van dezelfde strekking werd geschoten. Dit jaar zaten er toch wat andere elementen en effecten in dan de vorige shows. Oordeel zelf, kijk wel ff in HD:

Laatst bewerkt:

gizmo75

Registered User
En daar gaan we weer...

Er is een kans dat het Koningsdag Vuurwerk 2018 in Arnhem dit jaar niet door gaat. Vorig jaar waren er onvoldoende financiële middelen. Door op zoek te gaan naar extra sponsoren en een crowdfunding-actie kon het vorig jaar op het laatste moment toch nog door gaan. Ondanks dat er toen geld is overgebleven is dat niet voldoende voor een nieuwe show aldus de organisatie:

"Koningsdag Arnhem: Het is nog niet duidelijk of er dit jaar vuurwerk zal zijn. het bedrag dat van vorig jaar is overgebleven, is niet voldoende."

Bron: https://www.facebook.com/arnhemkoni...69267852546&reply_comment_id=1190085821094224

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Zal toch door gaan denk ik, want de ontbrandingstoestemming is verleend.
Die mag je alleen aanvragen als er een daadwerkelijke opdrachtbevestiging is, dus anders zou je als bedrijf in overtreding zijn lijkt me.

gizmo75

Registered User
Zal toch door gaan denk ik, want de ontbrandingstoestemming is verleend.
Die mag je alleen aanvragen als er een daadwerkelijke opdrachtbevestiging is, dus anders zou je als bedrijf in overtreding zijn lijkt me.

Ik heb eerder deze week 3 berichten uit de lokale media geplaatst waarin staat dat het niet doorgaat. Zie http://freakpyromaniacs.com/forum/showthread.php?t=58508&p=486512

Maar het blijft spannend tot op het laatste moment. Het gaat om een show waarbij deels prof wordt geschoten en dus moet je de vergunning ruim van tevoren aanvragen. Overigens is de ontbrandingstoestemming die bovenaan deze post staat van vorig jaar (2017).

Laatst bewerkt:

Plum Bloom

Registered User
Royal redt vuurwerkshow op avond Koningsdag in Arnhem

ARNHEM - Er komt vrijdagavond tóch een vuurwerkshow op Koningsdag. Vier bedrijven in gebouw Royal aan het Willemsplein in Arnhem brengen het benodigde geld bijeen. Op het laatste nippertje.

Het slotspektakel op Koningsdag, een Arnhemse traditie die zo ver terug gaat dat niemand meer precies weet hoe oud hij eigenlijk is, dreigde net als in 2017 niet door te gaan wegens geldgebrek. Maar opnieuw brengt het bedrijfsleven op het allerlaatste moment redding.

Royal/JMA Vastgoedbeheer, de horecagelegenheden Stan & Co en Popocatepetl en dagblad De Gelderlander, alle gevestigd in gebouw Royal aan het Willemsplein, slaan de handen ineen. Zij bekostigen samen met de gemeente Arnhem het Koningsdagvuurwerk, volgende week vrijdag.

,,Bij een feest hoort vuurwerk. Als dat op het laatste moment in het water dreigt te vallen, springen wij bij’’, zegt René Janssen van Royal/JMA Vastgoedbeheer, ook namens Stan & Co en Popocatepetl. ,,De bedrijven in Royal willen met hun uitstraling Arnhem een boost geven. Daar past dit in.’’

Janssen heeft met het opknappen van Royal, dat vele jaren deels leegstond, het Willemsplein een impuls gegeven. Wat hem betreft, gaat nu het zelfde gebeuren met het Gele Rijdersplein, waaraan Popocatepetl is gevestigd. ,,Wij willen leuke ideeën en het enthousiasme in Arnhem ondersteunen.’’

Warm hart
Ook De Gelderlander, eveneens gevestigd in Royal, doet mee aan de reddingsactie voor de vuurwerkshow. ,,Wij dragen de stad Arnhem een warm hart toe’’, verklaart Hans Gulpen, redactiechef van de Arnhemse newsroom van de krant. ,,En wij houden ook wel van een beetje vuurwerk.’’

De show, op Koningsdag rond 22.00 uur vanaf onder meer de Rijnkade te zien, wordt sinds 2016 niet meer volledig bekostigd door de gemeente. In dat jaar werd het betaald uit budget voor de Giro d'Italia, maar in 2017 bleek een week voor Koningsdag dat er geen geld was. Ondernemers Marwin Melis en Milan Scholten brachten redden het vuurwerk toen binnen een dag via een crowdfundingsactie.

De problemen rond het spektakel, dat tot in de verre omtrek van Arnhem zichtbaar is, worden onder meer veroorzaakt doordat geen enkele partij verantwoording neemt voor het werven van sponsoren. De Stichting Koningsdag Arnhem en de Stichting Viering Nationale Feest- en Gedenkdagen zien dat niet als hun taak.

De geldschieters van dit jaar pleiten voor een structurele oplossing van het jaarlijkse terugkerend vuurwerkprobleem. ,,Iemand moet de verantwoordelijkheid nemen voor dit belangrijke evenement, dat vele duizenden toeschouwers trekt’’, aldus Gelderlander-chef Gulpen.

https://www.gelderlander.nl/arnhem-e...nhem~a281a152/

gizmo75

Registered User
YES!! Toch ook een keer fijn dat de media in het voordeel van de vuurwerkliefhebbers heeft gewerkt!

Bovenaan