Animo check Vuurwerk docu

HocusPocus.Pyro

Registered User
Motie van wantrouwen indienen namens alle leden, bestuur wippen en nieuw bestuur bestaande uit liefhebbers, forums, importeurs, schieters en verkopers installeren.

Emmm, dat lijkt mij niet de eerste keuze... Kijk, wij zitten hier nu wel leuk te 'pruttelen' op deze pagina, maar dat zien zij waarschijnlijk nooit (I hope to be wrong). Oftewel, hebben zij enig idee wat er zoal leeft op de fora? Snapt u? Misschien moeten ze eerst geïnformeerd worden over ideeën die wij hebben. Dan is de vraag aan 'ons'; hebben wij concrete ideeën? Staan die al ergens mooi op n rijtje, netjes uitgewerkt? En binnen die ideeën; wat precies vragen we de BPN? Dat vereist wat organisatie aan onze kant.

Ik zit al n tijd te broeden op een positieve docu over vuurwerk in Nederland. Een mooi professioneel gemaakt verhaal. Zeg maar de leuke kant van de traditie laten zien. Met een toer door de geschiedenis. Kat, Schuurmans, vd Nat etc etc. Je kunt tal van feiten mooi rechtzetten in beelden, dus alle onjuiste aantijgingen bestrijden. Die kun je heel mooi afronden met een stevig informatief deel; hoe steek je veilig en verantwoord vuurwerk af. Als je zo'n docu uitgezonden weet te krijgen op 1 van de hoofdzenders vlak voor O&N dan maak je impact op de beeldvorming rondom de vuurwerktraditie.

Maar, er zijn vast meer en betere ideeën!

HocusPocus.Pyro

Registered User
Re: Oudejaarsavond & Vuurwerk

Als je mij vraagt een voorbeeld te geven van een prachtige positieve documentaire ook over vuurwerk; kijk dan hier nog eens naar. "Het Getemde Vuur!" Een prachtige documentaire, van een flink aantal jaren geleden. Ik dacht 1993 of 1994 of eerder. Anyway, als we zo'n soort verhaal zouden kunnen laten vastleggen op Full HD, mooie professionele beelden. (Tegenwoordig hebben heel veel filmers op FPM ook erg goeie camera's, dus misschien kan footage wel worden ingebracht.)

Wishful thinking? Maybe. Maar je moet ideeën hebben.
Onhaalbaar? Niet als we goeie steun krijgen! Hint BPN.

havenmeester

Registered User

Ik vind het een goed idee op een docu te laten maken. Misschien weet Stef een ingang en kan mogelijk zijn netwerk gebruiken aangezien hij in de media zit. Van mij en mijn werk is een aantal jaren geleden een eenmalig uitzending door Zembla gemaakt. Ik kan die man is bellen en vragen of hij het ziet zitten. Mocht een documentairemaker groen licht krijgen voor een idee dan kunnen we met een plan komen hahaha

HocusPocus.Pyro

Registered User

Thanks, informeren kan nooit kwaad, maar waar we wel mee moeten uitkijken is dat een documentairemaker zijn eigen verhaal wil laten zien. (Ik spreek uit ervaring.) Dus een documentairemaker van bijvoorbeeld een publieke omroep kan zeggen, "Ja leuk al jullie positieve gezwets over vuurwerk, maar nu wil ik ook eens een ander geluid horen; Arno Bonte". In dat opzicht moeten we zoeken naar een documentairemaker die met ons in zee wil gaan, waarbij wij al heel veel elementen van zo'n docu bedacht hebben, maar voorwaarde is wel dat de positieve kant van het vuurwerkverhaal centraal staat. Maar Stef zit meer in dit wereldje.

Toevallig en leuk is ook dat Afcajax juist gisternacht een post heeft gemaakt waarin hij ook laat zien dat wij als Ollanders niet alleen zijn in deze traditie. Vuurwerkgebruik in Europa. Dat aspect kan je heel erg goed meenemen in zo'n docu. We moeten alleen wel veel goede opnamens in Full HD video hebben die men zou mogen gebruiken, licentievrij.

Daarnaast reizen de importeurs straks al weer naar China, en ik denk dat je daar ook beelden in Liuyang moet maken. Dus, dat onderstreept dat BPN zoiets als dit zou moeten steunen.

Anyhow, willen we zoiets als dit concreet maken, dan moeten we denk ik bijelkaar komen met een aantal mensen en acties gaan ondernemen.

havenmeester

Registered User

Klopt we moeten zeker weten wat de maker wil en gaat doen. Mochten een paar mensen opstaan en denken dit is een leuk en haalbaar plan dan wil ik zeker helpen.

Laatst bewerkt:

mickeyzegtboem

Registered User
Op verzoek van havenmeester, heb ik een gedeelte van een discussie uit een andere tread naar dit nieuwe topic verplaatst.
De bedoeling is om hier een kleine animocheck te doen, om een docu over de nederlandse vuurwerktraditie op poten te zetten.

Wellicht kan havenmeester of hocuspocus hier nog iets meer over vertellen, maar dat laat ik graag even aan hun over!

HocusPocus.Pyro

Registered User
Zoals hierboven beschreven zit ik dus al een tijdje te denken aan 'hoe mooi het zou zijn' als we een echt goeie positieve documentaire over vuurwerk konden laten maken.

IN HET KORT komt het er op neer dat we graag willen kijken hoeveel animo er is en de krachten te bundelen om een nieuwe positieve vuurwerk documentaire te laten maken. Voor de bestaande ruwe ideeën verwijs ik naar het stukje hierboven, maar in feite doe ik een oproep aan mensen om zich even bij mij te melden. Dus, denk er eerst even goed over na. En als je je hulp wilt aanbieden, stuur me n PM met je email adres. Bij voorkeur geef in de PM ook alvast aan wat je denkt dat je specifiek zou kunnen bijdragen. In het begin zullen we tenminste een paar daagjes op je moeten kunnen rekenen.

Bij voorbaat dank voor de steun.

Laatst bewerkt:
D

Deleted member 17038

Guest
Ik heb er sowieso animo voor, de paar beelden en foto's die ik heb kan ik ter beschikking stellen. Daarnaast als er andere manieren zijn waarop ik kan helpen. Filmen, mailen, vervoeren etc. Dan hoor ik het graag. Helaas kan ik geen financiele ondersteuning bieden.

ief

Registered User
Ik zou niet weten hoe ik jullie kan helpen, maar het idee spreekt mij wel aan.
Mochten jullie dus op wat voor manier dan ook hulp kunnen gebruiken, bij deze.

havenmeester

Registered User
Fijn dat we al een aantal belangstellenden hebben. We willen graag een gemixte groep vormen uit alle hoeken van de vuurwerkwereld. Het zou fijn zijn als ook importeurs, schieters, verkopers ed reageren. Ook al ben je al met een project bezig geef dat dan aan. We moeten oppassen dat we niet in herhaling gaan treden, anders heeft het geen kans van slagen!!!

gizmo75

Registered User
Ook ik ben uiteraard bereid om te helpen! Zoals een aantal van jullie weten heb ik contacten met verschillende verkooppunten, winkeliers en importeurs en ondersteun ik deze of gene in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod.

Zo heb ik bijv. nauwe contacten met 1 of 2 winkeliers die verbouwplannen hebben. Misschien dat we daar ook iets mee kunnen? Veiligheidsvoorzieningen, vergunningen, enz. oftewel niet laten zien waar in vredesnaam allemaal aan voldaan moet worden maar juist dat ook op die fronten veiligheid centraal staat. Laat maar horen, kan ik informeren of men bereid is om mee te werken.

Laatst bewerkt:

smilli

FPM Filmer
Lijkt me een heel leuk idee, zit zelf al jaren te denken over een goede documentaire over vuurwerk.
Mijn steun heb je!

GMP82

Zilveren Member
ik weet niet of en hoe ik kan meehelpen, maar wil sowieso meedenken/brainstormen en evt. van opbouwende kritiek voorzien.

havenmeester

Registered User
Kijk fantastisch dat er steeds meer mensen bij komen. Als we een bont gezelschap hebben samengesteld kunnen we een avond afspreken en ideeën op tafel gooien.

stefantvs

Administrator
Medewerker
Zeker een goed idee ! Lijkt me onwijs leuk om hier iets te kunnen betekenen, denk aan film beelden van vuurwerk, of iets van een financiële bijdrage .

Succes allemaal :)

wimkramer

Registered User
Ik doe zeker mee met alles wat ik kan doen, ik heb geen matriaal of beelden maar alles wat ik kan wil ik doen dus zeg het maar.

havenmeester

Registered User
net op de radio: minder vuurwerkschade en 5% minder slachtoffers met Oud & Nieuw. Kijk dit zijn harde feiten. Zit zal Arno Bonte niet vermelden op zijn website!!

Laatst bewerkt:

tsunami69

Registered User
op telegraaf.nl met wat mij betreft de nadruk op

"De daling van het aantal vuurwerkslachtoffers over de afgelopen 4 jaar is zelfs 40 procent."

Als je een docu gaat maken kan je natuurlijk ook wat tijd en aandacht besteden aan de veiligheid, denk daarbij aan het dragen van een vuurwerkbril, gebruik veiligheidslont, voldoende afstand tot publiek etc.

laat daarin ook zien dat de overlast vooral wordt veroorzaakt door het illegale vuurwerk en dat het overgrote deel wat wordt afgestokengewoon legaal door de gewone man in de straat is en op de toegestane tijden.

Bovenaan