Amsterdam

Moontan

Moderator
Medewerker
Grootste vuurwerkshow ooit in Amsterdam

Tijdens 'Het Nationale Aftelmoment' op oudjaarsavond bij het Amsterdamse Scheepvaartmuseum wordt zeshonderd kilo Spaans vuurwerk verknald. De gemeente draagt een kwart miljoen euro bij aan het evenement, dat vanaf 23.53 uur live op NPO1 te zien zal zijn..

Omdat de NOS het Aftelmoment uitzendt en niet SBS is het programma 'inhoudelijker', zegt Saskia Steur van organisator IDTV Live. Dus niet zoals afgelopen jaarwisseling een meezingconcert met Charly Luske, Ben Saunders en Leona Philippo op een drijvend podium, maar een jaaroverzicht, geprojecteerd op de muren van het Scheepvaartmuseum. Met ook minder vrolijke beelden zoals die van de MH17-vliegramp.

De vuurwerkshow is de grootste die ooit tijdens oud en nieuw in Amsterdam is vertoond, zegt Steur. Voor het eerst wordt vanuit een helikopter de jaarwisseling in Amsterdam in beeld gebracht. 'Het wordt nog spannend in verband met het weer.'

IDTV organiseert voor de veertiende keer het oudjaarsfeest in Amsterdam. Eerst op de Dam en Museumplein en sinds drie jaar bij het Oosterdok. Steur: 'Vorig jaar organiseerden we het met SBS en de Staatsloterij, nu met de NOS en de gemeente.'

Dat de gemeente zich nadrukkelijker met het evenement bemoeit, heeft mede te maken met de discussie om het oudjaarsvuurwerk voor particulieren te verbieden en te vervangen door grote gemeentelijke professioneel uitgevoerde vuurwerkshows.

'Meer cachet'
Na de vuurwerkshow van de laatste jaarwisseling liet burgemeester Eberhard van der Laan in al blijken dat hij het afsteken van vuurwerk wil indammen. Een totaalverbod voor particulier vuurwerk gaat hem echter te ver. 'Ik wil de vuurwerktraditie die we hebben niet afschaffen, maar het moet wel leuk blijven.'

De vuurwerkshow boven het IJ moet volgens hem 'meer cachet' krijgen en uitgroeien tot een traditie, net als die in Londen en Sydney. Op oudjaarsdag mag vanaf 18.00 uur vuurwerk worden afgestoken. In Amsterdam zijn 38 vuurwerkvrije zones rondom maneges, kinderboerderijen en asiels.

Rutger Groot Wassink van oppositiepartij GroenLinks vindt de kwart miljoen euro die de gemeente bijdraagt, veel geld. 'Maar als we naar een verbod van particulier vuurwerk toe willen, is het goed als de gemeente een vuurwerkshow verzorgt.' De organisatie van het Aftelmoment verwacht net als afgelopen jaarwisseling achtduizend toeschouwers langs de kade, uiteraard afhankelijk van het weer..

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3817728/2014/12/24/Grootste-vuurwerkshow-ooit-in-Amsterdam.dhtml

bridge

Bronzen Member
Re: Grootste vuurwerkshow ooit in Amsterdam

€ 250.000,- voor slechts 600 kg vuurwerk. Pakweg 1800 4 inch shellekes voor € 138,88 per stuk. :huh:

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member

In Sydney is tijdens de jaarwisseling van 2010/2011 ongeveer 7000 kg vuurwerk gebruikt. Het budget was toen 5 miljoen dollar. Dit jaar is er een budget van 7.2 miljoen dollar.

Dit even ter vergelijking :happy:.

Shenanigan

Registered User

Jammer. Met Oud & Nieuw wil ik zelf vuurwerk afsteken, dus dit gaat aan mijn neus voorbij. Ik had het graag willen zien.

Zou leuk zijn als ze dit op Koningsdag of 5 mei zouden doen. Of misschien met het Suikerfeest, lekker multiculti vuurwerk kijken.

Koetje

Registered User

Ook zeker niet de grootste ooit in Amsterdam, die was in de jaren 80 bij het IJ achter het CS. De 4 seizoenen.

HocusPocus.Pyro

Registered User

Ook zeker niet de grootste ooit in Amsterdam, die was in de jaren 80 bij het IJ achter het CS. De 4 seizoenen.

Yep, ik stond erbij en keek er naar. 1987.

https://www.youtube.com/watch?v=kYlW4F3VyUc

Het zou wel mooi zijn als iemand iets zou kunnen vinden hoeveel kilogrammen dat vuurwerk was... Misschien een krantenartikel op Vuurwerkmuseum. Of misschien weet iemand het zelfs uit het hoofd.

ifeelfine

Registered User

Yep 1987 been there done that maar grootste sinds enschede zou best wel eens kunnen

Tony

Administrator
Medewerker

€ 250.000,- voor slechts 600 kg vuurwerk. Pakweg 1800 4 inch shellekes voor € 138,88 per stuk. :huh:

Kwart miljoen is niet puur voor het vuurwerk.
Het vuurwerk zal misschien rond de 50.000 in beslag nemen.

Hier geldt hetzelfde als in Rotterdam. Er word over bedragen gesproken die het hele evenement dragen zoals beveiliging, tv spots, hekken etc.

Jur asic

Registered User

Ja dat was een super vuurwerk, duurde 2 uur en chaos op het spoor.
Zo groot zal Amsterdam het nooit meer geven!

Michel_G

Zilveren Member

Vuurwerk zal uitgevoerd worden door Pyrofoor de Amsterdam.

Ook meer info over wat voor producten (of welke fabrikanten) er geschoten worden? (aangezien het artikel in de startpost vermeld dat het (o.a.) Spaans vuurwerk is...)

RedBaron

Registered User

Vuurwerk zal uitgevoerd worden door Pyrofoor de Amsterdam.

Dan zit het qua design en producten wel goed! Ook goed om te lezen dat men een bedrijf pakt uit eigen stad en niet ergens anders vandaan.

@Michel Zo ver ik weet gebruikt Pyro4 voornamelijk Ricasa en willen ze ook nog wel eens Zaragozana gebruiken wat Spaans betreft.

Attenoje

Registered User

Ik sta een steenworp afstand verderop op de nieuwmarkt.

Ik verwacht toch wel een giga salute finale welke ik op de nieuwmarkt nog kan voelen !

Beuken met die handel.

Het zou me ook super tof lijken als we ooit nog eens een herhaling krijgen van het vier seizoenen vuurwerk.

Dat met sail was een aanfluiting.

Koetje

Registered User
Op die plek kun je dat wel vergeten met de huidige regelgeving. Helaas zou ik zeggen, mooi plaatje dikke bommen boven het IJ

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Tenenkrommend slecht in beeld gebracht, maar de kwaliteit van het gebruikte vuurwerk spat er werkelijk vanaf!
Nationaal aftelmoment-waardig in elk geval!

RedBaron

Registered User
Tenenkrommend slecht in beeld gebracht, maar de kwaliteit van het gebruikte vuurwerk spat er werkelijk vanaf!
Nationaal aftelmoment-waardig in elk geval!

dit viel nog wel enigszins mee .. Als je zag hoe dra-ma-tisch slecht ze het vuurwerk van Den Haag in beeld brachten. Kwaliteit had dit vuurwerk van Amsterdam zeker te weten. Het nodige Zaragozana is er verschoten, heerlijk!

USRRobiwan

Registered User
Nou moet zeggen dat voor de eerste keer dit in ieder geval 200 keer beter is dan Rotterdam de eerste keer heeft gedaan op de Erasmusbrug.

Alleen dat camera werk man man man...Oh wacht! We zijn in beeld we moeten de tongen in elkaars bek steken.. zucht...

Bovenaan