Als vuurwerk niet al bestond, zou u het dan een goed idee vinden

Tony

Administrator
Medewerker
Iedere cultuur hangt aan elkaar van gekkigheid die je moeilijk kunt uitleggen. Maar zodra een gewoonte slachtoffers eist, of andere keiharde nadelen heeft, moet de vraag worden gesteld of hij voldoende oplevert om dat leed te rechtvaardigen, schrijft columnist Jonathan van het Reve.

Schuin achter mij ontploft een bom. Het is even geleden dat ik voor het laatst een voetbalwedstrijd bezocht en in één klap weet ik weer waarom. Geschrokken voel ik aan mijn oor, dat angstaanjagend piept. Het jongetje naast mij kreeg het ding praktisch in zijn nek, maar geeft geen krimp. Hij komt hier blijkbaar vaker, en weet: het hoort erbij.

Nu is de discussie over Zwarte Piet onlangs volledig uit de hand gelopen - er zijn nog net geen doden gevallen - maar toch is het goed om over zulke dingen na te blijven denken. En met 'zulke dingen' bedoel ik dus dingen die gewoon zijn geworden, maar waarbij de verhouding tussen voor- en nadelen, tussen liefhebbers en mensen die er last van hebben, zodanig is dat 'het hoort erbij' niet meer voldoet.

Politie moet veldslag voorkomen
Stel: ik wil een sportwedstrijd organiseren, en om zo veel mogelijk geld te verdienen, verkoop ik vijftigduizend toegangskaartjes. Een paar procent van de toeschouwers is compleet gestoord en wil niets liever dan bepaalde andere toeschouwers doodslaan, maar die mogen toch gewoon allemaal komen. Ik zal dus een gigantische bunker moeten bouwen met vijftigduizend stoeltjes, en de politie moet massaal uitrukken om een veldslag te voorkomen.

Als dat niet al bestond, zou u het dan een goed idee vinden?
Nog een voorstel: omdat de aarde een rondje om de zon heeft gedraaid, wil ik een week lang kleine bommen gaan verkopen, vooral aan kinderen. Een paar dagen lang moeten dieren, baby's en mensen met een zwak hart onder het bed blijven liggen, en mede doordat ik het afsteken van die bommen wil combineren met een landelijk drankgelag, eindigen zo'n achthonderd mensen op de eerste hulp met kapotgeknalde ogen en vingers.

Het bestaat al, maar zou u het anders ooit voorstellen?
Iedere cultuur hangt aan elkaar van gekkigheid die je moeilijk kunt uitleggen. En dat geeft in principe niets: irrationele gewoontes zijn vaak juist leuk. Maar er is een groot verschil tussen een versierde naaldboom in je huiskamer zetten en het voorste stukje van een babypiemel afsnijden: zodra een gewoonte slachtoffers eist, of andere keiharde nadelen heeft, moet de vraag worden gesteld of hij voldoende oplevert om dat leed te rechtvaardigen.

Lees verder: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3562306/2013/12/14/Als-vuurwerk-niet-al-bestond-zou-u-het-dan-een-goed-idee-vinden.dhtml

Z@P

Registered User
Tja, deze vraag kun je op zoveel zaken toepassen. Denk eens aan alcohol, als je zoiets anno 2013 zou introduceren verklaart iedereen je voor gek haha. Laat mensen lol hebben, geven en nemen. Het is een utopie om te denken dat je in een perfecte staat kunt leven door alles maar te verbieden en reguleren dan blijft er niet veel over en heb je een extreem saai leven.

De auteur leeft dan waarschijnlijk zelf in een betonnen hok ver van de gevaarlijke maatschappij in extreme angst voor sociale contacten.

Laatst bewerkt:

boozebelly

Registered User
Als de atoombom niet al bestond, zou u het dan een goed idee vinden? Als religie niet al bestond, zou u het dan een goed idee vinden? Als alcohol niet al bestond, zou u het dan een goed idee vinden? Als tabak al niet bestond, zou u het dan een goed idee vinden? Als junkfood niet al bestond, zou u het dan een goed idee vinden? En zo kunnen we wel een paar A4'tjes vol schrijven met dit soort nutteloze kreten.

joszie

Zilveren Member
Ik heb gereageerd (Dhr menninga) dat de discussie die de schrijver wil beginnen bij voorbaat al een verloren zaak is omdat de vuurwerkliefhebbers nooit de mogelijkheid hebben om hun verhaal te doen en met feiten te komen.
Er zullen waarschijnlijk nog vele reacties komen, vele vanuit de haters die even hun persoonlijke verhaal moeten verkondigen zonder iets toe te voegen aan de discussie. De weinige liefhebbers die reageren met goede argumentatie verzuipen hiertussen. Uiteindelijk is de uitkomst hetzelfde als altijd: een pagina vol rotzooi met 'ikke ikke ikke' verhalen en liefjebbers die worden uitgemaakt voor puberend, asociaal en vernielend tuig. Ik pas er daarom voor om nog langer zulke 'discussies' aan te gaan .

Zaliotuur

Registered User
De reacties daar spreken weer voor zich. Het zijn wel een stel simpele zielen als ze na al die artikelen nog niet doorhebben dat een extra verbod niets gaat helpen tegen de reeds verboden zaken....

ifeelfine

Registered User
moet toch zeggen dat ik de zuurpruimen dit jaar erg rustig vind tov de afgelopen paar jaar (ok ok geen slapende honden wakker maken)

blackpowder

Registered User
Ik heb gereageerd (Dhr menninga) dat de discussie die de schrijver wil beginnen bij voorbaat al een verloren zaak is omdat de vuurwerkliefhebbers nooit de mogelijkheid hebben om hun verhaal te doen en met feiten te komen.
Er zullen waarschijnlijk nog vele reacties komen, vele vanuit de haters die even hun persoonlijke verhaal moeten verkondigen zonder iets toe te voegen aan de discussie. De weinige liefhebbers die reageren met goede argumentatie verzuipen hiertussen. Uiteindelijk is de uitkomst hetzelfde als altijd: een pagina vol rotzooi met 'ikke ikke ikke' verhalen en liefjebbers die worden uitgemaakt voor puberend, asociaal en vernielend tuig. Ik pas er daarom voor om nog langer zulke 'discussies' aan te gaan .
Wat helaas ook vaak opvalt, is dat sommige "vuurwerkliefhebbers" hun teksten zo maken dar het aso volk lijkt.
De doodverwensingen en andere minder prettige woorden komen dan al vaak naar voren.

Dat help niets en werkt zelfs tegen omdat wij ( vuurwerkliefhebbers ) vaak als Aso volk worden gezien.
Iets wat zeker niet voor iedereen geldt.

En ik deel je mening dat een goed gesprek moeilijk is omdat de feiten niet waar zijn en hun gevoel wel waar is. Helaas maar waar.

Mvg blackpowder

joszie

Zilveren Member
Wat helaas ook vaak opvalt, is dat sommige "vuurwerkliefhebbers" hun teksten zo maken dar het aso volk lijkt.
De doodverwensingen en andere minder prettige woorden komen dan al vaak naar voren.

Dat help niets en werkt zelfs tegen omdat wij ( vuurwerkliefhebbers ) vaak als Aso volk worden gezien.
Iets wat zeker niet voor iedereen geldt.

En ik deel je mening dat een goed gesprek moeilijk is omdat de feiten niet waar zijn en hun gevoel wel waar is. Helaas maar waar.

Mvg blackpowder

Inderdaad. Helaas beschikken sommige jongere liefhebbers niet over een dermaat vermogen om hun toevoegingen op een gedegen manier te verkondigen maar resulteert het in een scheldkannonade al dan niet voorzien van het gebruiken van vuurwerk voor verkeerde doeleinden. Jammer dat deze personen nog niet het inzicht hebben dat zij zichzelf en de andere liefhebbers hiermee in de kaart spelen.

Richardus

Registered User
Sorry hoor, maar alleen de stupide titel loont al niet de moeite om verder te lezen. Als je over alles zo zou denken... "als een zorgpolis nog niet bezond, zou u het dan een goed idee vinden" enz etc. Larie. En de negatieve insteek dan al die zo'n artikel voorschotelt... Was dit een serieus bedoeld artikel of een column? Want in laatste geval is het acceptabel, in eerste geval schrijft een krant zichzelf kapot.

Laatst bewerkt:
Bovenaan