Afsteken vuurwerk tijdens WK leidt volgens SGP Ede tot gevaarlijke situaties

Moontan

Moderator
Medewerker
Afsteken vuurwerk tijdens WK leidt volgens SGP Ede tot gevaarlijke situaties

EDE - SGP Ede constateert dat er op verschillende plaatsen in de gemeente Ede tijdens of na afloop van bepaalde wedstrijden van het WK Voetbal vuurwerk wordt afgestoken. ,,Het afsteken van vuurwerk kan leiden tot gevaarlijke situaties voor mens en dier en verstoring van de openbare orde en veiligheid", aldus SGP-raadslid Nico van der Poel, die daarover raadsvragen stelt.

Van der Poel wil weten of er vergunningen worden afgegeven om tijdens of na bepaalde wedstrijden van het Wereldkampioenschap vuurwerk af te steken. Ook vraagt hij of er tijdens en na (bepaalde) wedstrijden van het WK voldoende wordt gehandhaafd. ,,Is het college het met de SGP-fractie eens dat het afsteken van (illegaal)vuurwerk kan leiden tot gevaarlijke situaties en verstoring van de openbare orde en veiligheid."

De SGP'er vraag ook of er communicatie heeft plaatsgevonden over het wel of niet afsteken van (illegaal)vuurwerk tijdens genoemde periode. ,,Zo nee; waarom niet. Zo ja; wanneer, met welke instanties en via welke (sociale) media."

Verder vraagt Van der Poel of het bij het gemeentebestuur bekend is op welke plaatsen in de gemeente Ede vuurwerk legaal wordt bewaard. ,,Wat is de omvang daarvan."

De SGP-fractie vraagt ook of het college het met hen eens dat het afsteken van vuurwerk schadelijk is voor de flora en fauna en het milieu. En welke inspanningen worden ondernomen om illegaal vuurwerk en de opslag ervan, op te sporen.

http://www.edestad.nl/lokaal/afstek...gp_ede_tot_gevaarlijke_situaties_3112284.html

kingmokum

Banned
Na spanje nederland gingen er hier ook een paar potjes de lucht in.

Moet kunnen tijdens zo een happening en dat vonden meer mensen hier in de omgeving.

D

Deleted member 17038

Guest
Nee moet niet kunnen! En het is ook allemaal illegaal! Dat moeten ze verbieden! (ghehehe ik wacht to we de finale hebben gewonnen)

boozebelly

Registered User
Niet alleen in Ede. Hier in Emmen gaat het ook goed loos tijdens de wedstrijden van Oranje. Dat is overigens al sinds jaar en dag zo en wat mij betreft hoort het er ook bij, maar deze keer heb ik de indruk dat het veel meer is dan anders. Na het laatste fluitsignaal tegen Mexico leek het hier spontaan ineens eventjes 31 december.

D

Deleted member 17038

Guest
Tja al die gasten die vroegtijdig klaarkomen denk ik dan..

Baron van lunt zu sas

Registered User
Ik zou zeggen direct stoppen ermee!

Als er een stel gekken zijn die zomaar prachtige resultaten en successen neerzetten in moeilijke omstandigheden zeg ik
Kappen met dat voetbal! Gelijk bij de kern aanpakken.

Zouden er al bestuurders zijn die nu, met deze praktijkervaring rijker, beseffen dat hun regeltjesdrang een wassen neus is als iedereen maling heeft aan hun betutteling?

bridge

Bronzen Member
ook weer zon politicus die geen idee heeft waar hij het over heeft. ik zal de vragen even voor hem beantwoorden.

1. nee er worden geen vergunningen afgegeven aan partikulieren
2. nee er wordt niet voldoende gehandhaafd. We hebben het druk zat met belangrijkere zaken;
3. nee het afsteken van vuurwerk op zich kan niet leiden tot gevaarlijke situaties en verstoring van de openbare orde. Wel realiseert het college zich dat u in persoon angstig bent voor vuurwerk. Wij adviseren u binnen te blijven en aan uw angstprobleem te gaan werken. Mogelijk kunnen ze u bij een GGZ-instantie helpen of doorverwijzen.
4. Nee er heeft geen communicatie plaatsgevonden, en het college ziet daar ook geen enkele reden toe.
5.Het is de gemeente niet bekend waar legaal vuurwerk wordt bewaard. Het is toegestaan om 25 kg in huis te hebben.
6.Het is het college beklend dat het in grote mate afsteken van vuurwerk milieueffecten kan hebben. Van enige substantiele schade is evenwel nooit uit enig onderzoek gebleken.
7 Opsporing van illegaal vuurwerk is een zaak van Justitie, niet van de gemeente. Wij willen u verzoeken zich te verdiepen in de beginselen van de organisatie van het openbaar bestuur in Nederland en de verhouding met het openbaar Ministerie. Het is in beginsel toch niret de taak van het College om raadsleden omtrent dit soort basale zaken voor te lichten.

KoenL

Registered User
Mooi dat dit ook de publiciteit haalt. Geen gewonden, geen vernielingen, geen aanhoudingen...wie nu nog durft te beweren dat vuurwerk het probleem is van de overlast tijdens de jaarwisseling kan nu met zijn neus op de feiten worden gedrukt. Het is niet het gevolg van het vuurwerk, maar van de idioten die het misbruiken.

In sommige gevallen zijn gewonden natuurlijk het gevolg van een ongeluk, maar dat kan je niet helemaal uitbannen. Net als dat je in het verkeer dagelijks te maken hebt met ongevallen, is er bij vuurwerk altijd een kans dat het mis gaat. Als je de verhouding bekijkt tussen het aantal gewonden en het aantal gebruikers van vuurwerk, dan mag je denk ik wel zeggen dat er relatief weinig ongevallen gebeuren.

KoenL

Registered User
BOTS, dit bedoel ik:

Veel vuurwerk, weinig incidenten
De overwinning van Oranje tegen Costa Rica is vannacht in heel Nederland op straat gevierd. Op veel plaatsen werd daarbij vuurwerk afgestoken. Er vonden nauwelijks incidenten plaats.

In de regio Den Haag zijn na de wedstrijd twaalf mensen opgepakt vanwege onder meer afsteken van vuurwerk en openbare dronkenschap.

De Haagse politie spreekt van kleine incidenten. "Enkele supporters volgden de aanwijzingen van agenten niet op of deden op een andere negatieve manier van zich spreken", zegt een woordvoerder. "Maar de meeste voetballiefhebbers verdienen een compliment voor de wijze waarop zij de overwinning vierden."

Volgens de politie werd de overwinning op Costa Rica over het algemeen thuis gevierd, maar er gingen ook voetbalfans de straat op. De arrestaties waren onder meer in de omgeving van de Zuiderparklaan, de Hoefkade en het Lorentzplein. Ook werden bij een alcoholcontrole twee automobilisten bekeurd voor rijden onder invloed.

Brand
In het Brabantse Lith moesten Oranjefans in een café een deel van de wedstrijd missen doordat er brand uitbrak in de keuken, meldt Omroep Brabrant.

De fans werden door de brandweer naar buiten gehaald, maar het vuur was snel onder controle. Vier mensen hadden rook ingeademd, maar hoefden niet naar het ziekenhuis.

Vuurwerk
Op Twitter klaagden veel mensen over het vuurwerk dat na de kwartfinale werd afgestoken. Van tevoren waarschuwde de politie geen vuurwerk af te steken na een overwinning van Oranje.

Een wijkagent meldt dat de politie in Harderwijk coulant is omgegaan met het afsteken van vuurwerk, tenzij het werd afgestoken in de menigte.

Bron:
http://nos.nl/artikel/671197-veel-vuurwerk-weinig-incidenten.html

ifeelfine

Registered User
het leek dan wel op een oudejaarsavond na de laatste penalty (voor heel even dan) snap niet waar dit opeens vandaan komt massaal vuurwerk afsteken na afloop van een voetbalwedstrijd.

Chrissie81

Registered User
Iets met feestvreugde? Daar hoort voor veel mensen toch echt vuurwerk bij!!! Opeens? Zolang er belangen zijn in het voetbal wordt daar al vuurwerk bij afgestoken (zolang ik besta in ieder geval...) Of het nou om amateur clubs/ eredivisie/ of EK, WK gaat... :happy:

AWG

Registered User
het leek dan wel op een oudejaarsavond na de laatste penalty (voor heel even dan) snap niet waar dit opeens vandaan komt massaal vuurwerk afsteken na afloop van een voetbalwedstrijd.

veel wedstrijden eindigen wanneer het al donker is hier,(dat was 4 jaar geleden wel anders, en ten tijde van ek niet aan de orde(ongeveer zelfde tijdzones) .
maar ook 4 jaar geleden werd er hier behoorlijk wat vuurwerk de lucht in geknalt toen we bijvoorbeeld wonnen van uruguay.
slowakije en brazilie begonnen om 4 uur s,middags meen ik me te herinneren en toen waren veel mensen op het werk nog.

woensdag weer een avondwedstrijd, ben benieuwd.
en dan zaterdag(3e plaats) of zondag(1e of 2e plaats) ook een avondwedstrijd(we moeten er zowiezo nog 2 spelen dus.)

ben benieuwd.

Bovenaan