Afsteektijden vuurwerk 2008

Moontan

Moderator
Medewerker
Bij brief van 11 september 2008 (kenmerk 31200-XI-135/2008D03792) verzoekt de Vaste Commissie VROM om een kabinetsstandpunt inzake afsteektijden vuurwerk ...

Geachte Voorzitter,

Bij brief van 11 september 2008 (kenmerk 31200-XI-135/2008D03792) verzoekt de Vaste Commissie VROM om een kabinetsstandpunt inzake afsteektijden vuurwerk vóór 1 oktober 2008.
Bij brief van 1 juli jl (Kamerstukken TK, 2007–2008, 31 200 XI, nr. 135) heb ik uw Kamer geïnformeerd over de raadplegingen die het kabinet nog doet alvorens een standpunt in dit dossier in te nemen. Het rapport van de Commissie overlast jaarwisseling (Taskforce) is nog niet verschenen; het verwachte moment van oplevering is eind september. Zoals ik in mijn brief van 1 juli heb aangegeven, zal het kabinet daarna zijn standpunt bepalen, maar zal een wijziging van de afsteektijden, indien daartoe besloten zal worden, niet vóór de komende jaarwisseling gerealiseerd kunnen worden. Ik zal trachten om het kabinetstandpunt vóór eind oktober aan uw Kamer kenbaar te maken.

Hoogachtend,
de minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

dr. Jacqueline Cramer

Jean Cross

Registered User
Ok, niets nieuws onder de zon gelukkig..

Maar ik blijf erbij dat ze eerst naar het ECHTE probleem moeten kijken, namelijk de hooligans die de schade aanrichten, ipv ons Nederlandse consumentenvuurwerk (wat, zoals al eerder gezegd geen schade aan kan richten, behalve als je de Camuro King door een raam gooit).

Hoop dat dat zogenaamde TASKFORCE dit heeft meegenomen in het rapport, anders zouden het echte NO-NO's (of Bobo's) zijn zonder verstand van zaken...

We wachten in spanning af.

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Neen, verder geen nieuws.
Enige nieuws eigenlijk is dat het kabinet voor eind oktober zijn standpunt moet bepalen
Dus over een maand weten we meer.

KruitFreak

Registered User
Goed nieuws dat de afsteektijd nog steeds tussen 10.00 en 02.00 uur is. Ik had ergens anders gelezen dat een nieuwe afsteektijd was voorgesteld van 18.00 - 02.00 uur. Ben blij dat ze dat dit jaar nog niet kunnen realiseren.

KoenL

Registered User
Ik schrok even van de titel van deze thread! Het valt mee gelukkig. Ik vrees alleen voor de afsteektijden van 2009-2010. Maar goed, dat zien we dan wel!

skupje

Registered User
Beperking van de afsteek tijden zal volgens mijn ook niet minder vernielingen met vuurwerk opleveren.Die vuurwerk aso's blazen de boel op en gaan er van door.Dit zal alleen de echte freaks treffen die niks vermoedend staat te genieten van zijn vuurwerk!!!:cry:

Grtz skupje

Herdervriend

Registered User
Het gedoe over de afsteektijden is al een lange tijd aan de gang, aangezien ze het vandalisme van verleden jaar niet weer willen meemaken. Maar, tot nu toe is het alleen opgelopen tot een gesloten zaak. Dus, nog geen hardtinfarct. Mwah eigenlijk maak het me niet zoveel uit nu als het komt, want met siervuurwerk kun je overdag toch niks doen.

Maar goed, ik denk dat ze wat moeten doen aan de vandalen die het veroorzaken. Want een tijd verkorten maakt alles alleen erger. Want minder dan 12 uur afsteektijd, dan wordt de milieu boven Nederland in 1 keer 10 keer zo hard getroffen. Dus ze moeten die echte vandalen pakken.

KoenL

Registered User
Het gedoe over de afsteektijden is al een lange tijd aan de gang, aangezien ze het vandalisme van verleden jaar niet weer willen meemaken. Maar, tot nu toe is het alleen opgelopen tot een gesloten zaak. Dus, nog geen hardtinfarct. Mwah eigenlijk maak het me niet zoveel uit nu als het komt, want met siervuurwerk kun je overdag toch niks doen.

Maar goed, ik denk dat ze wat moeten doen aan de vandalen die het veroorzaken. Want een tijd verkorten maakt alles alleen erger. Want minder dan 12 uur afsteektijd, dan wordt de milieu boven Nederland in 1 keer 10 keer zo hard getroffen. Dus ze moeten die echte vandalen pakken.

Zoals ik al eerder heb gezegd in deze thread, gaan ze dat ook doen.

1. Doormiddel van meer politie op straat. Dat wordt lastig aangezien en er niet veel meer politie is, maar het is wel een manier om de overlast aan te pakken.
2. Doormiddel van cameratoezicht, zowel op ambulance- en politievoertuigen als op helmen van de politie. Hiermee willen ze daders die niet direct gepakt worden later alsnog mee pakken.
3. Mensen die vorig jaar gepakt zijn een meldplicht geven op oudejaarsavond. Dus niet gezellig om 0:00 uur thuis, maar op het politiebureau melden.

Dat zijn drie maatregelen in het kort die sowieso worden toegepast komende jaarwisseling. Met punt 2 zijn ze nu een proef aan het doen, maar die lijkt succesvol.

condor27

Registered User
3. Mensen die vorig jaar gepakt zijn een meldplicht geven op oudejaarsavond. Dus niet gezellig om 0:00 uur thuis, maar op het politiebureau melden.

Dat wordt dus alweer 2 agenten per bureau minder die de straat op kunnen om de orde te handhaven (voor zover ze dat al durven/kunnen doen):laugh:.

MikeVrind

Registered User
Haha, 00:00 melden, is dat echt al een bestaande maatregel?
Je zou gek zijn als je je dan zou gaan melden. Zouden ze niet kunnen maken in mijn ogen dat je je om die tijd moet melden, ongeacht welke dag het is.

KoenL

Registered User
Haha, 00:00 melden, is dat echt al een bestaande maatregel?
Je zou gek zijn als je je dan zou gaan melden. Zouden ze niet kunnen maken in mijn ogen dat je je om die tijd moet melden, ongeacht welke dag het is.

Deze maatregel zal komende jaarwisseling worden toegepast.

Ik heb totaal geen medelijden met deze gasten. Door hen komt het vuurwerk tenslotte negatief in het nieuws en wordt er gesproken over een vuurwerktax en aangepaste afsteektijden. Die mensen mogen het lekker op het bureau komen vieren. Als ze oud en nieuw zo leuk vinden, hadden ze het vorig jaar wel gezellig en leuk gehouden. Zij kozen ervoor om spullen kapot te gaan maken en overlast te veroorzaken, nou dan verdien je het niet om gezellig thuis oud en nieuw te vieren.

Ze hebben voor ons al voor de nodige gesprekken gezorgd in de 2e kamer.

Eigen schuld, dikke bult!

5pyroman5

Registered User
inderdaad, goede maatregel vindt ik dit.
Nu wordt in mijn ogen wél de bron aangepakt!!!
Als je zonodig iets wil slopen, mag je je nou lekker melden om 00:00 bij het lokale politieburo. Hopelijk word het zo minder met het vandalisme, want zeg nou zelf, goed en mooi vuurwerk hebben we nu de laatste paar jaar. Laten we dat dan ook zo houden!
En niet door die 'paar' etterlui het laten verzieken!!! Aanpakken die handel!!!!

Echter zou ik erzelf nog een schepje bovenop willen doen. Ik vindt namelijk dat ze best wel de rekening mogen gaan betalen van wat ze gesloopt hebben. En een aantal uurtjes schoefelen of wat dan ook!
Bijvoorbeeld: Prullenbak opgeblazen?
- Volgendjaar melden om 00:00
- Rekening betalen
- Paar uurtjes schoefelen of iets...

kingmokum

Banned
Dingen opblazen, overheids medewerkers aanvallen... vind het allemaal zo kansloos en zielig, ouwejaar hoort een feest te zijn....

00.00 melden
40 uur taakstraf(gewoon een volle week dus, lekker mee laten helpen op de vuilniswagens.....!)
Gesloopte materiaal vergoeden + standaard geldboete van €1000,-, Is toch helemaal lijp als de belasting betaler hiervoor moet opdraaien?!

Daarnaast is het gewoon de hele mentaliteit.... met ouwejaar lijkt slopen en mensen treiteren op eens stoer te zijn bij velen :nuts:

Dat gelul over legaal of illegaal vuurwerk word ik ook een beetje zat. Tuurlijk kan je met je supervlindertjes alle verkeersborden in je straat eraf blazen, maar moet dat persee ?! Illegaal vuurwerk moet gedoogd worden mits het op een normale en verantwoorde manier word gebruikt. De politie kan zich dan eens gaan richten op vandalen en 'Nieuwjaarsnacht hooligans'

Groeten,

king

Laatst bewerkt:

Red Eagle

Registered User
T is intussen bekend dat de afsteektijden dit jaar nog niet veranderen.
Ze blijven dus van 31 dec 10:00 tot 1 januari 02:00

Mijn vraag is alleen hoe is dit geregeld in Duitsland.
Woon er al een jaar maar heb geen idee hoe hier de tijden zijn omtrend het afsteken
Is het net zoals in Nederland of alleen vanaf 24:00?

Groeten Red

boozebelly

Registered User
@ Red Eagle

Volgens mij mag je in Duitsland vuurwerk afsteken van 22:00 tot 02:00.
Althans, zoiets weet ik nog van 3 jaar geleden.
Ik kan er een uurtje naast zitten, maar het is niet zo geregeld als in Nederland dat je overdag al legaal mag knallen.

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
Dingen opblazen, overheids medewerkers aanvallen... vind het allemaal zo kansloos en zielig, ouwejaar hoort een feest te zijn....

00.00 melden
40 uur taakstraf(gewoon een volle week dus, lekker mee laten helpen op de vuilniswagens.....!)
Gesloopte materiaal vergoeden + standaard geldboete van €1000,-, Is toch helemaal lijp als de belasting betaler hiervoor moet opdraaien?!

Daarnaast is het gewoon de hele mentaliteit.... met ouwejaar lijkt slopen en mensen treiteren op eens stoer te zijn bij velen :nuts:

Dat gelul over legaal of illegaal vuurwerk word ik ook een beetje zat. Tuurlijk kan je met je supervlindertjes alle verkeersborden in je straat eraf blazen, maar moet dat persee ?! Illegaal vuurwerk moet gedoogd worden mits het op een normale en verantwoorde manier word gebruikt. De politie kan zich dan eens gaan richten op vandalen en 'Nieuwjaarsnacht hooligans'

Groeten,

king

Prima idee, alleen dat melden om 0:00 vind ik wat te laat. Van mij mogen ze de 29ste vroeg in de ochtend van hun bed gehaald worden, vastgezet worden t/m de 31ste 0:00 en laat ze dan maar werken en die boete betalen!

Bovenaan