Aboutaleb. Verbod op consumentenvuurwerk gaat er komen.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
De komst van een verbod op consumentenvuurwerk is slechts een kwestie van tijd. Dat zegt burgemeester Aboutaleb in een eindejaarsinterview met Politiek010, het politieke programma van TV Rijnmond. De burgemeester denkt dat het nog een aantal jaren duurt voor vuurwerk verboden wordt.
"We organiseren met elkaar een crisis, waarvan je van te voren weet dat er op 1 januari slachtoffers zijn", vertelt hij. "Dat noem ik geen mooie traditie."
"Elk jaar zijn er mensen die ledematen kwijtraken, mensen die een oog kwijtraken. Een oog verliezen kost de samenleving een miljoen euro. Tel daarbij op de maatschappelijke schade van een half miljoen euro en de viezigheid op straat. Dan moet je dit eigenlijk niet willen."
Aboutaleb deed eerder met collega-burgemeesters een oproep aan de landelijke politiek om een vuurwerkverbod in te stellen. Dat liep op niets uit. "Ik denk dat het een kwestie van een aantal jaren is voordat we zover zijn", zegt de burgemeester nu.
Daarom hoopt hij op steun uit de samenleving. "Zolang politieke partijen denken dat de mensen moeite hebben met zo'n verbod, zullen ze het moeilijk vinden om deze stap te zetten. Dus zou de samenleving ook eens moeten zeggen: dit is niet de goede richting, laten we alleen mooie vuurwerkshows organiseren zoals bij de Erasmusbrug."

Vuurwerkzones
Volgend jaar wil Aboutaleb vuurwerk in Rotterdam verbieden, behalve in aangewezen vuurwerkzones. Nu bestaan er juist vuurwerkvrije zones in de stad. Met dit voorstel moet de gemeenteraad van Rotterdam nog instemmen. Ook regiogemeenten als Westvoorne en Maassluis zien dit voorstel wel zitten.

10 jaar
In de uitzending van Politiek010 blikt Aboutaleb terug op het afgelopen jaar en op zijn 10 jaar als burgemeester van Rotterdam. Het gesprek met Aboutaleb is zaterdag vanaf 17.00 uur te zien op TV Rijnmond

Bron:
Aboutaleb: Verbod op consumentenvuurwerk gaat er komen #rtvrijnmond

https://www.rijnmond.nl/nieuws/176632/Aboutaleb-Verbod-op-consumentenvuurwerk-gaat-er-komen

Z@P

Registered User
Aboutaleb, wat ben ik blij dat ik niet in de stad woon waar jij burgermeester bent.

Als we alles moeten gaan verbieden waar een slachtoffer bij kan vallen kunnen we ons beter tussen 4 betonnen muren van 3 meter dik opsluiten en voedsel en vocht via een vast infuus innemen, geen tv niks, alles super veilig.

Ga weg vent, mensen willen leven, willen plezier maken op hun eigen manier, hetzij wintersport, hetzij vuurwerk, bungee jumpen, alcohol drinken etc etc etc hou op met je geroeptoeter over verboden!!!!

Schuim

Moderator
Medewerker
Ze zouden die radicaal is moeten verbieden. Wat is die gast veranderd zeg sinds dat die daar op de Coolsingel zit.. Niks meer van het volk die vent..

camaro

Registered User
De schades en letsel (de echte.ongelukken daargelaten) zegt meer over hoe een klein aantal mensen zich gedraagt met vuurwerk. Beter is een adviserende rol aan te nemen voordat er over een verbod gepraat gaat worden.

wit1704

Registered User
Bah, wat een azijn zeiker wordt dat zeg.
Als hij het nog dan alleen vroeg voor de grote steden of de randstad.
Maar 18 miljoen mensen moeten in de pas gaan lopen, omdat relschoppers in de grote steden daar niet in de hand te houden zijn.
In Nederland hoor ik tegenwoordig maar dat van alles verboden moet worden. Gaat dat alles oplossen? (Als je het toch niet kunt handhaven).

De vergelijking dat er zoveel slachtoffer vallen klopt misschien wel.

Maar staat denk ik in geen verhouding met :
1. De thuis ongelukjes
2. Sport blessures
3. Auto ongelukken
4. Fiets en scooter ongevallen
Etc.

Laten ze deze getallen nu eens vergelijken met het aantal 'vuurwerk slachtoffers"!!!
Maar dat zie je nooit???

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Geen fijne man, hoe lang is deze stemmingmaker nog zittend burgemeester.?
En een vuurwerkverbod gaat niet werken, helemaal niet in Rotterdam. Mensen gaan massaal hun vuurwerk in Duitsland of Belgie kopen of elders in Nederland. In Rotterdam zal op Oudejaarsnacht de pleuris uitbreken.

joszie

Zilveren Member
Ik dacht dat een burgemeester werkzaam was voor alle burgers. Ik dacht ook dat dit onderdeel is van een democratie.

Met dergelijke uitgangspunten kunnen we beter spreken van dictator Aboutaleb.

Verschrikkelijk lijkt het me om in een dergelijke stad te wonen.

Koetje

Registered User
Laat ie eindelijk zijn ware aard zien. Het maakt niet uit steeds minder ongelukken, minder overlast, het moet en zal verboden worden. Zou fijn zijn als bij een dergelijk interview de interviewer deze nitwit erop attent maakt dat skieen meer slachttoffers oplevert. Of een natuurijs periode: tienduizenden gewonden. Maar ook daar zal hij zich wel onderuit glibberen.

Schuim

Moderator
Medewerker
Weetje wat die nitwit doet als die dat soort antwoorden of vragen krijgt?
Ze van tafel vegen met een laf excuus of weigeren te beantwoorden. Hier zullen voor de tijd ook afspraken over gemaakt zijn.
Dit is haast het broertje van Moszkowicz in z'n doen en praten.

AWG

Registered User

The Passion

Registered User
ik wil wel eens zien hoe dat volgend jaar gaat lopen met die aangewezen zones. ergens hoop ik dat het dan juist compleet uit de hand loopt en die rat eens goed met zijn dikke neus op de feiten word gedrukt.

Bovenaan