Aantal vuurwerkslachtoffers opnieuw gedaald

KoenL

Registered User
Voor het tweede jaar op rij is het aantal vuurwerkslachtoffers gedaald. Vergeleken met twee jaar geleden is het aantal gewonden met bijna eenderde afgenomen naar 770. Dat blijkt uit cijfers van de stichting Consument en Veiligheid.

Ook zijn de verwondingen over het algemeen minder ernstig dan in andere jaren en is er dit jaar niemand omgekomen door vuurwerk. Verder is het aandeel illegaal vuurwerk sterk afgenomen.

Intensief gezocht
Twee jaar geleden was een kwart van de gewonden nog slachtoffer van illegaal vuurwerk, dit jaar is dat gezakt tot onder de tien procent. Volgens Consument en Veiligheid komt dat doordat er intensief naar illegaal vuurwerk is gezocht.

Rond deze jaarwisseling is 200.000 kilo in beslag genomen.

(Bron: Nos.nl)

Laatst bewerkt:

gandalf

Registered User
Heeft iemand ook enig idee hoeveel werkelijke afstekers wij hier in nederland hebben? Ik ga er van uit dat er in heel nederland tijdens de jaarwisseling zeker 10 miljoen mensen zich buiten bevinden, dan is 770 een heel klein getal! Ik zou graag de feitelijke getallen weten, heeft iemand die?

Dennis010

Registered User
Gunstige berichten dit... Dat neemt weer een hoop koren van de molen van mannen zoals Bonte en consorten weg !!
Hopelijk blijft deze trent doorgaan.

DioR

Registered User
Eindelijk positieve berichten... En nu ben ik benieuwd hoeveel van de 770 vuurwerkslachtoffers het op zichzelf hebben afgeroepen door te stunten met vuurwerk...

HocusPocus.Pyro

Registered User
Heeft iemand ook enig idee hoeveel werkelijke afstekers wij hier in nederland hebben? Ik ga er van uit dat er in heel nederland tijdens de jaarwisseling zeker 10 miljoen mensen zich buiten bevinden, dan is 770 een heel klein getal! Ik zou graag de feitelijke getallen weten, heeft iemand die?

Hey Gandalf, ik kan mij niet herinneren dat ik ooit (feitelijke) getallen heb gezien die weergeven hoeveel personen zich op straat bevinden. Dit zullen echter altijd schattingen blijven. En dat zal lastig schatten zijn, omdat het een bijzonder evenement is, met weinig vergelijkingsmateriaal. Dit is trouwens een leuke onderzoeksvraag die je zou kunnen voorleggen de Politieacademie. De Politieacademie heeft reeds meerdere jaren onderzoek gedaan naar (Hoezo?) "Een Rustige Jaarwisseling". Voor hen is het ook een relevant gegeven om te weten wat de verhouding is tussen "rustige" feestvierders, en de onruststokers.

My 2 cents.

jetztgehtslos

Registered
Dit is een heel slechte ontwikkeling voor de oogarsten, Arno Bonte en David Rietveld.
Maar ze zullen het vast wel zo mooi weten te verdraaien dat deze gegevens toch bruikbaar zijn voor hun lobby!

ifeelfine

Registered User
heeft het niet gewoon met het slechte weer van 2 jaar geleden te maken (groot deel van het land in dichte zeeeer dichte mist)

ze vergelijken het namelijk altijd met 2 jaar geleden toen het aantal gewonden geexplodeerd (om maar eens in ze sfeer te blijven) was. Dat kwam door de slechte weersomstandigeheden stelden wij hier (jaar daarvoor regen en veel wind dus omvallend vuurwerk)

en nu komt het alleeen door betere voorlichting??

geloof er geen barst van

maar natuurlijk wel erg positief dat er veel minder slachtoffers vallen begrijp me niet verkeerd

martino

Registered User
Ik denk dat het ook te maken zal hebben met het dragen van de vuurwerkbril.
Je ziet ze steeds meer en bij mij hoort hij inmiddels ook bij mijn standaard uitrusting.

rodepo

Registered User
Ik ben echt blij met deze berichtgeving.
Ik denk dat het komt omdat in het algemeen steeds meer mensen serieus vuurwerk afsteken. en dat sinds de invoering van 500 gram, de potten een stuk stabieler zijn geworden. De meeste ongelukken gebeuren toch met kleine potten die door de kracht omvallen en door gekloot met kaarsen en fluit pijltjes .
wat betreft de mist 2 jaar geleden volgens mij was het cijfer 3 jaar gelden nog hoger .
Er zijn trouwens wel meer gewonden hoor maar die zijn niet bij de eerste hulp geweest tijdens de jaarwisseling.
Hopelijk volgend jaar nog lager cijfer.

GMP82

Zilveren Member
heeft het niet gewoon met het slechte weer van 2 jaar geleden te maken (groot deel van het land in dichte zeeeer dichte mist)

ze vergelijken het namelijk altijd met 2 jaar geleden toen het aantal gewonden geexplodeerd (om maar eens in ze sfeer te blijven) was. Dat kwam door de slechte weersomstandigeheden stelden wij hier (jaar daarvoor regen en veel wind dus omvallend vuurwerk)

en nu komt het alleeen door betere voorlichting??

geloof er geen barst van

maar natuurlijk wel erg positief dat er veel minder slachtoffers vallen begrijp me niet verkeerd

Mee eens, ik denk dat dit ook zeker een belangrijke factor is, maar ik geloof graag dat voorlichting en gebruik van vuurwerkbril en andere attributen óók heeft bijgedragen.

Bovenaan