8 tips om je huisdier kalm te houden tijdens het vuurwerk

Roeland FPM

FPM Filmer
Oudejaarsavond zetten we niet alleen in met champagne. Het mag ook buiten knallen. Voor dieren is vuurwerk echter niet altijd even prettig. Ze kunnen door het geluid en licht erg angstig reageren. Enkele tips om ze tijdens de woelige feestdagen toch rustig te houden.
1) Als je hond angstig reageert op het vuurwerk, negeer die angst dan zoveel mogelijk. Geef je aandacht, dan beloon je het angstige gedrag. Doe daarom zelf alsof de knallen heel normaal zijn. Zo raakt je dier niet extra opgejaagd. Wees als goed baasje gewoon lief, zonder te veel aandacht te besteden aan zijn onrust.

2) Laat je hond op zijn eigen vertrouwde plekje liggen. Krijg je het toch in je hoofd om het dier uit te laten op oudejaarsavond? Hou hem dan zeker aan de leiband!

3) Ook je kat hou je beter binnen. In een klein kamertje waar ze op haar gemak zit, is nog de beste oplossing.

4) Laat in de ruimte waar het huisdier zit het licht aan en de ramen en gordijnen gesloten. Je kan ook de radio of tv laten spelen, zodat de geluiden van buiten minder opvallen.

5) Konijnen, hamsters en andere dieren in een kooi zet je best in de garage. Bij vogels kan je een doek over de kooi hangen.

6) Je huisdieren alleen laten op oudejaarsavond is sowieso geen goed idee. Ga je toch bij vrienden vieren? Neem dan je voorzorgen en zorg ervoor dat je huisdier veilig en gerust zit.

7) Grote dieren zoals paarden, ezels en runderen staan best op stal als de halve wereld er als een lichtflits uitziet.

8) Wie toch vuurwerk wil afsteken doet dat best niet vlakbij een dier. Stel het vuurwerk zo laat mogelijk op en controleer of er zich in de buurt geen dieren hebben verstopt.

bron: MF & http://www.zita.be/lifestyle/dieren...dier-kalm-te-houden-tijdens-het-vuurwerk.html

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Simpelse tip is feitelijk, The Dog Whisperer kijken en volgen:)

Mijn huisdieren zijn gelukkig behoorlijk rustig op Oud & Nieuw, hond vind het geweldig en de katten, slapen 24/7:)

jaspertjuh

Registered User
Meer tips zijn hier te vinden, de jaarwisseling moet leuk zijn; voor zowel mens als dier.

Freaks kunnen hier onder andere aan bijdragen door even te stoppen met knallen als er een dier in de buurt is. Mocht je in een wijk met veel huisdieren wonen, probeer dan een andere stookplek, buiten de woonwijk, te vinden. Niet alleen doe je daar veel mensen en dieren een plezier mee, ook kun je veel relaxder en op je gemak doorstoken. :cool:

Laatst bewerkt:

Red Eagle

Registered User
Gelukkig zijn onze 3 katten voorbereid!!
Ze luisteren (en kijken) al vanaf october naar een FPM DVD !! New years eve 2007
Dus de geluiden die normaal alleen de laatste 3 dagen van het jaar te horen zijn daar zijn ze dus nu al aan gewend!
Ben daar van kleins af aan al mee begonnen en nu geen probleem!
Uiteraard blijven ze wel binnen en kunnen ze door het hele huis ( ze zoeken zelf wel een plekje) zonder dat ik ze opsluit.
De rolgordijnen blijven hier gewoon open zodat ze kunnen zien waar (het eventuele) gevaar vandaan komt een kamer laat ik donker zodat mochten ze dat willen ook daar kunnen "schuilen".

Er zijn verschillende sites te vinden waar het geluid van vuurwerk wordt nagedaan.
In mijn ogen een prima manier om je huisdier in alle rust een maand vantevoren mee te trainen zodat het op de dag zelf een
"normaal" geluid voor hem geworden is.
Er zijn mocht dat niet werken ook stress bandjes te koop met een vertrouwde geur zodat ze rustig blijven.

Jean Cross

Registered User
Mijn hysterische 2,5 jaar oude Jack Russel-mix gaat nu haar 3e oud en nieuw vieren.

sowieso gaat ze voor 10u ff lekker uitrazen met de bal buiten en daarna (op de vaste uitlaatrondes na) lekker binnen op de bank met een muziekje op de achtergrond. tot nu toe heeft ze elke jaar een paar lepels advocaat om een beetje rustiger te worden. Maar ze heeft eigenlijk totaal geen last van het vuurwerk. Vorig jaar liep ze nog tussen een paar grondbloemen, zonder te schrikken of erachteraan te gaan, goeie zaak dus ;)

Wel merk ik af en toe dat wanneer ze met een andere (lees bange) hond is en er knalt wat in de verte waarbij de andere hond blaft, zij ook gaat blaffen en reageren, dus dat gedrag moet ze niet gaan overnemen.

Verder raadt ik echt alle "anti-stress" pillen af, ze verlammen de spieren, maar niet de hersenactiviteit.!!! De hondt is dan wellicht doodsbang, maar kan zich niet verstoppen/uiten. Dus niet doen ;)

Advocaatje in de mik (elk uur vanaf ong. 9u tot ong. 21u een theelepeltje (tot 15 kilo) of eetlepel (grote honden)) doet wonderen en ze vinden het heerlijk ;)

Heb ook nog 2 doodsbange katten, maar die krijgen een paar lekkere kussen en fleechdekens (hoe schrijf je dat.?) op hun kamer, waar ze heerlijk in gaan liggen.

MarijnM

Registered User
Onze hond heeft vuurwerk altijd leuk gevonden, hij stond dan altijd met zijn voorpoten op de vensterbank om naar buiten te kijken...dat was dus wel handig. Zelf wel met de hond van me oom en tante meegemaakt, dat de hond echt rustig blijft als je idd zelf niet op de knallen reageert. Die hond van me oom en tante kan je ook gewoon uitlaten...bij een 'hardere' knal gaan alleen zijn oren ietje omhoog staan.

Nog een tip, wat onze vorige buren deden, de honden uitlaten in een bos ipv. bij je in de buurt.

MjB

Registered User
Bach Bloesem Remedie Rescue Spray. Uit eigen ervaring weet ik dat dit goedje werkt bij zelfs bij de meest panische honden!

edje30

Registered User
Mijn Katten laat ik altijd doen wat ze willen (ze komen nooit buiten) en de hond heeft de neiging om achter vuurwerk aan te gaan en hij blaft toch om alles wat ie hoort dus nooit anders dan normaal hahaha

Davis

Registered User
TIP!!!

Wij hebben een hond die al tegen het plafond aan springt als ik (onverwachts) opsta van bijvoorbeeld de bank of een stoel. Met oudjaarsdag hebben we haar enkele jaren geleden toen ik begon met vuurwerk afsteken naar mijn zus en schoonbroer gebracht.

Zij geven hun honden Advocaat, en onze hond toen derhalve ook. Het ging allemaal prima! Met name 's avonds waren ze zo down dat ze geen kick hebben gegeven. Ze krijgen overdag niets, maar 's avonds rond een uur of 22:00/22:30 krijgen ze allemaal een paar flinke eetlepels advocaat, oftewel eierlikeur. Iedere hond is daar gek op, en je hoort ze de hele avond niet meer. Zet ze gewoon boven op bed, en je hebt er geen last meer van.

Onze honden zijn bij ons thuis zeer geliefd, maar vuurwerk natuurlijk ook. Je hond voeden met een geringe hoeveelheid alcohol is niet schadelijk voor diens gezond- en gesteldheid.

Zeer aan te raden dus!!!

Laatst bewerkt:

boozebelly

Registered User
1) Als je hond angstig reageert op het vuurwerk, negeer die angst dan zoveel mogelijk. Geef je aandacht, dan beloon je het angstige gedrag. Doe daarom zelf alsof de knallen heel normaal zijn. Zo raakt je dier niet extra opgejaagd. Wees als goed baasje gewoon lief, zonder te veel aandacht te besteden aan zijn onrust.

Hele goeie. De meeste honden blaffen wel als ze de eerste knallen horen, maar de fout die vele baasjes vervolgens maken is ze aandacht geven en gerust gaan stellen omdat ze blaffen. Juist dat moeten ze niet doen. Negeer het geblaf en schenk de hond geen aandacht, dan is het zo voorbij.
Baasje bang = hondje bang, baasje cool = hondje cool :cool:

En zoals velen zeggen en dat ook echt werkt, is een scheutje advocaat geven aan je hond/kat. Worden ze heerlijk rustig van en als je toch bezig bent, neem dan zelf ook een stevige hijs van de fles om de knapperkriebels te onderdrukken :smiling:

Mijmer

Registered User
Wat een goed idee deze thread!!

Onze geliefde huisdieren worden zo nu en dan wel eens vergeten. En het kan een ware hel zijn voor ze.

Mijn boxer, Storm, is als de dood voor vuurwerk. En dan bedoel ik ook echt bang. Ze trekt de stenen uit de straat van ellende als ze ook maar ergens een verdwaalde knal hoort. Gelukkig wonen we nu in een buurt waar men pas 3 dagen van te voren begint met voorzichtig knallen. Maar vanaf de eerste knal van het jaar wordt ze bang, schichtig en gaat ze hyperen.

Ik heb ook een paar tips. Meer een soort aanvulling op de hiervoor beschreven tips en trucs. En ik wil wat dingen rechtzetten.

Ten eerste is juist aandacht geven, en niet negeren de gouden tip. Ik weet wel dat je een hond moet negeren bij slecht gedrag en moet belonen bij goed gedrag. maar wanneer de hond bang is moet je hem juist aandacht geven en troosten. De hond raakt namelijk anders maar van slag. Dus juist wel aaien of lief praten als de hond bang is!!! Als je kind bang is troost je hem ook, toch? Geloof me dat kan zomaar eens goed werken. We hebben namelijk zo nu en dan eens contact met een honden gedragstherapeut(onze hond is chronisch ziek en een bekende bij de dierenarts). En die geven dit soort tips.

En als je dat combineert met wat medicatie om de hond wat rustiger te houden boek je als snel resultaat.

En wie verzint het nou om een hond alcohol te geven? Sorry hoor maar dat is natuurlijk waanzin. Je geeft je kind toch ook geen jenever of advocaat? . Het gestel van een hond is niet gebouwd om alcohol te verwerken en verdragen. Ik wil niemand hier afvallen maar daar moest ik toch even op reageren. Honden en alcohol gaan niet samen.

En verder, maar dat os al eerder beschreven:

Leg de hond op zijn of haar vertrouwde plekje.
Zet zachtjes wat rustige muziek aan.
Haal de hond wat vaker aan om hem/haar te laten weten dat je er nog bent.
Wat bij mijn hond prima werkte was een andere hond erbij zetten. Samen staan ze sterker.

Groeten,

Rob

boozebelly

Registered User
@Mijmer...

Uit je bericht merk ik op dat je een hondenliefhebber bent en je bied veel oplossingen, maar uit je verhaal maak ik ook op dat jouw hond dus nog steeds angstig is voor vuurwerk. Niet lullig bedoeld, maar blijkbaar werken ze dus niet echt.
Ik heb in mijn leven 2 honden gehad en beiden waren in eerste instantie bang voor vuurwerk, maar zodra ik geen aandacht schonk aan hun gejammer werden ze rustig.

En wat betreft die alcohol, zoals JeanCross boven ons al aangaf is een theelepeltje voor een kat voldoende om rustig te worden. Het is ook weer niet zo dat je ze ladderzat hoeft te voeren hoor :hehe!: Die alcohol verschilt qua schade aan de gezondheid echt niet veel met die medicatie waar je het over hebt.

Booze is the healer :cool:

michel0911

Registered User
Misschien heeft iemand een ideetje voor de baasjes van de huisdieren, die staan mij op straat altijd vuil aan te kijken namelijk.

Deze baasjes kunnen ook wel een middeltje gebruiken tegen het ge-chagerijn.

vuurwerktomw

Registered User
Ik doe 'n week van te voren elke dag een DVD met vuurwerk horen, en die zet ik elke dag ietsje anders zodat ze beetje aan de knallen went. Om 12 uur gaat me hond ook gewoon naar buiten, die blaft wel wat, maar niet vanwege de knallen, maar omdat ze niet snapt wat voor een vreemde vorm kat er nou naar boven vliegt en dan plotseling ontploft.

andre1

Registered User
aloha hier zit ik met een hond een parkiet en een edelpapegaai jajaja net artis,maar ik doe al jaren de radio aan overdag op radio 2 is top 2000 bezig zo horen ze gepraat en muziek.
s,avonds doe ik het hele beesten spul naar de slaapkamer, tv aan lamp aan niks aan de hand

Jerph

Registered User
Ik heb 2 honden nummer 1 vind vuurwerk eng maar doet niks nummer 2 komt uit een asiel en we moesten naar vrienden dus we hebben de bench opgezet en op slot en met z'n 2 en zijn ze stil dus no worries en de buren hebben niks gehoord.

nero

Registered User
Mijn katten vinden vuurwerk geweldig! Ze zitten voor de raam en kijken wat er allemaal gebeurt... Erg maf maar ik heb er vrede mee..
Onze hond doet het weinig, het lijkt alsof hij gaande weg "went" aan de herrie om zich heen..
Uiteraard handelen we preventief maar vaak blijkt het niet nodig!

Bovenaan