40 jaar geleden ontplofte vuurwerkfabriek Itterbeek

Moontan

Moderator
Medewerker
40 jaar geleden ontplofte vuurwerkfabriek Itterbeek

ITTERBEEK - Woensdag 13 maart 1974. Vanaf 13.36 uur krijgen de brandweerkorpsen uit de streek rond Itterbeek honderden oproepen binnen. De oproepers melden allemaal hetzelfde: ‘een ontploffing gevolgd door een brand in de vuurwerkfabriek Van Cleemput in Itterbeek’

De eerste hulpverleners van de 49 Brusselse manschappen in 16 brandweerwagens, staan om 13.48 uur ter plaatse, gevolgd door de Rijkswacht van Liedekerke. Wat ze daar zien lijkt wel uit een film te komen. “‘Een totale chaos, het leek wel een oorlogsgebied” , zegt een rijkswachter. “ Overal lag er brandend vuurwerk”, herinnert een verpleegster zich. De hulpdiensten moeten niet alleen de gewonden in veiligheid brengen, ze moeten ook het gevecht aangaan met de vlammen en ondertussen het overblijvende vuurwerk afschermen om te vermijden dat de situatie verder escaleert. Daarbovenop blijkt er een tekort aan water te zijn en dus moet er water gepompt worden uit een vijver nabij de fabriek. Rond 18.00 uur is het vuur volledig geblust. De schade is enorm.

De ontploffing van de vuurwerkfabriek in Itterbeek eiste onmiddellijk twee dodelijke slachtoffers, waaronder een zwangere vrouw. Negen gewonden hadden onmiddellijk intensieve verzorging nodig, een van hen zou de volgende dag overlijden aan zware verwondingen.
Om de ramp te herdenken brengen wij interviews vanuit verschillende invalshoeken. Elk van de personen die wij interviewen vertelt zijn of haar ervaringen en herinneringen aan de ramp. Van het grote drama tot de unieke details.
De vuurwerkfabriek is na de ontploffing verhuisd naar Chapelle-Lez-Herlaimont nabij La Louvière. De huidige directie wenste niet mee te werken aan deze herdenking.

http://www.persinfo.org/2014/03/12/40-jaar-geleden-ontplofte-vuurwerkfabriek-itterbeek

Moontan

Moderator
Medewerker
De veldwachter van Itterbeek: ‘Het was een inferno, er was geen blussen aan’

ITTERBEEK - Willy Engelbeens (69) was op het moment van de ramp lid van de rijkswachtbrigade van Liedekerke, hij was een van de eersten ter plaatse. Hij werkte toen 9 jaar bij de Rijkswacht, nadien werd hij veldwachter in Itterbeek en later hoofdinspecteur van Dilbeek.

Willy herinnert zich 13 maart 1974 nog heel goed. “Het was onder de middag in de kazerne, wij waren van dienst voor heel de streek. Ik heb de knal gehoord tot in Liedekerke, met kort daarna een oproep van de ontploffing van de vuurwerkfabriek in Itterbeek.”

Willy woont nog steeds in Schepdaal, op een steenworp van zijn ouderlijk huis. “Gezien ik van de buurt ben wist ik meteen waar het was. Toen ik nog een kind was deed de fabriek Van Cleemput veel proefvuurwerk. Dan waren ze ’s avonds het vuurwerk aan het testen. Wij waren een van de eersten ter plaatse.”

“Aan de vuurwerkfabriek moesten we op 150 meter afstand blijven. Dat was een hitte, ongelooflijk. Daar was geen blussen aan, een grote inferno. Na de ontploffing was het totale chaos, het leek wel een oorlogsgebied. In heel Itterbeek en ook Schepdaal was er schade. Overal vlogen brandende stukken in de lucht. Dakpannen die afbraken en barsten in de muren.”

Ook de slachtoffers is de voormalige veldwachter nog niet vergeten. “Twee herinner ik mij heel goed. Er was een jong meisje uit Schepdaal en een vrouw uit Eizeringen. Het meisje ging trouwen. Ze had in de voormiddag verlof gekregen van haar werk om haar huwelijksdocumenten te gaan afhalen in het gemeentehuis van Schepdaal. Ze was aan het werken in de fabriek wanneer de eerste ontploffing plaatsvond. Toen ze naar buiten liep merkte ze plots dat ze haar handtas met de documenten vergeten was. Ze liep terug binnen en dan vond de grote ontploffing plaats (net als in Enschede volgde op een eerste ontploffing een veel hevigere knal wanneer de centrale opslagplaats in de lucht vloog, nvdr.). De grote voorraad vuurwerk ging in vlammen op. Ze was al buiten, maar niet ver genoeg.”

http://www.persinfo.org/2014/03/13/...‘het-was-een-inferno-er-was-geen-blussen-aan’

RedBaron

Registered User
Een vuurwerkfabriek in Belgie anno nu? nooit geweten.

fabriek is ook uit zn verband gerukt. Van Cleemput zit daar nog wel, maar produceert al jaren niet meer. Het is ook een firma die een beetje stil is blijven staan qua techniek en manier van afschieten. Zo gebruikt hij bijvoorbeeld nog steeds een ouderwets spijkerplankje om elektronisch shows te schieten :tounge:

Bovenaan