Ik ga er vanuit dat het inderdaad in Bonrepos i Mirambell is. Mickeyzegtboem en ik zijn vorig jaar op pad gegaan om deze correfoc mee te maken, maar was nou niet echt een heel groot succes..... Even een 'tripreport':
Met de metro naar dichtst bij Bonrepos zijnde metrostation gegaan. Vanaf was het nog redelijk stukje lopen naar Bonrepos. Route leidde ons door een ander plaatsje heen: totaal uitgestorven, hele onprettige sfeer, waardoor je automatisch paar stappen sneller ging lopen. In Bonrepos aangekomen (wat net zo'n uitgestorven en saai dorpje is, bijna geen mens te bekennen) op zoek gegaan naar waar de Correfoc zou zijn. Uiteindelijk gevonden, maar was nog een tijdje wachten, dus ergens in een half vervallen parkje/speeltuin maar een bankje gezocht om op te wachten.
We hadden vanaf de plek we zaten uitzicht op de voorbereidingen van de correfoc. Wat al heel snel duidelijk was, was dat het geen hele grote zou worden. Was een kleine vereniging/groep vuurduivels (mannetje of 10) met een skelter met vuurwerk, fiets en een nog één of 2 voertuigen die voorzien waren van vuurwerk. Uiteindelijk, (meen iets van 45 min. later dan geplant) begon de correfoc en trokken ze naar een pleintje een paar straten verderop vanaf waar het 'spektakel' zou plaats vinden. Opvallend genoeg waren er uit het uitgestorven dorpje toch nog paar honderd man op komen draven. Correfoc was leuk om eens te zien, maar niet heel veel spektakel, goedbedoelende amateurs zullen we maar zeggen.
Doordat de Correfoc veel later begon dan geplant, en we al gezien hadden dat de laatste metro niet al te laat reed, moesten we al voor het einde terug lopen richting metrostation. Dorp was zo uitgestorven, even aan de kant van de weg een taxi aanhouden zat er immers niet in. Bij het metrostation aangekomen wouden we even 'inchecken' met onze metrokaart. Waar in Pobla de paal om te in checken gewoon buiten onder de overkapping staat, stond bij dat metrostation de paal binnen in een gebouwtje...... Uiteraard was dat gebouwtje natuurlijk afgesloten, waardoor inchecken er nou niet meer in zat!
Tja, werdt al lastiger, want zou niet lang meer duren voordat de laatste metro er aan zou komen. Gelukkig stond er een praatpaal waarop ook in het Engels stond dat het een klantenservice/helpservice was. Ok, staat in het Engels op de paal, dus als ik er op druk, kan diegene vast ook wel een paar worden Engels.... Niet dus, ratelende Spanjaard, geen touw aan vast te knopen, dus gewoon maar laten voor wat het was.
Maar besloten om dan maar zwart te rijden, taxi was immers vrijwel onmogelijk aan te komen en teruglopen over de metrospoorlijn, helemaal naar Valencia, was ook niet echt aantrekkelijk idee. Als er een controlle zou zijn, zouden we het wel proberen uit te leggen. Enige wat nog de vraag was, is als je op metrostation xativa aankomt, kan je dan wel uit(checken) door de poortjes, aangezien je niet eerst ingecheckt bent? Gelukkig, bij aankomst op Xativa, waren ze zo vriendelijk om 1 van de uitgaande poortjes open te hebben gezet, dus konden we zo doorlopen.
Conclusie: Je zal mij niet meer gauw bij een Correfoc in Bonrepos i Mirambell zien!