300.000 kids krijgen bril tegen vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
300.000 kids krijgen bril tegen vuurwerk

Meer dan 300.000 kinderen krijgen een gratis vuurwerkbril om hun ogen te beschermen tegen het knal en sierwerk dat er weer aan zit te komen.

Het loopt bij Stichting VuurwerkPreventie storm met aanvragen voor het uitdelen van vuurwerkbrillen. Ook Nederlandse oogartsen doen mee aan de actie. Oogarts Alex Rulo, Medisch Directeur van Oogziekenhuis Zonnestraal: ,,Oogziekenhuis Zonnestraal steunt deze preventieve campagne omdat wij het heel belangrijk vinden dat kinderen beschermd worden en dat oogletsel door vuurwerk wordt voorkomen. Vuurwerkbrillen zijn goed, een vuurwerkverbod is het beste.”

Vuurwerkpreventie heeft met de landelijke actie vorig jaar 190.000 vuurwerkbrillen uitgedeeld via Nederland Oogletselvrij. Er zijn veel gemeenten en ondernemers dit jaar bereid om een school te voorzien van vuurwerkbrillen, waardoor er dit jaar meer dan 300.000 kinderen een bril krijgen. “Dat is een goede zaak”, aldus Lex Makkinje van Vuurwerkpreventie: ,,Als we alle kinderen een vuurwerkbril geven, dan sluiten we deze doelgroep uit van oogletsel. Dat is de gedachte!”

Frans Pol, die zelf oogletsel heeft opgelopen door vuurwerk, vind dat veel kinderen geen idee hebben wat de gevolgen kunnen zijn van oogletsel. Hij vindt het belangrijk dat de jeugd hiervan af weet. ,,Het zicht met één oog heeft mijn leven op de kop gezet en mijn toekomst totaal veranderd”, zegt Fans Pol, “daarom ben ik bij deze actie tegen oogletsel betrokken.”

Oogarts Alex Rulo laten bij de start van de landelijke actie op een toegankelijke wijze zien hoe het is om met oogletsel te leven. ,,Een aantal kinderen zullen we testen met een afgeplakt oog. Bijvoorbeeld: Kan je nog diepte zien met één oog? En probeer maar eens een flesje met water te vullen."

vuurwerkbril.jpeg

http://www.metronieuws.nl/nieuws/300-000-kids-krijgen-bril-tegen-vuurwerk/SrZnjD!ulcKVRsJXsPJ2/

hutter

Registered User
Goede actie.
En ouders moeten ook hun verantwoording nemen.
Bescherm je kinderen en natuurlijk jezelf tegen onheil.

De kosten zijn het niet bij de action heb je al een bril voor een euro.

IK ZEG DOEN.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Als de overheid nou eens een wet aannam die vuurwerk brillen verplicht maakt tijdens oud en nieuw.
Voor omstanders en afstekers.

Desalniettemin goed dat ze ze gratis uitdelen!

D

Deleted member 17038

Guest
300.000 het blijft een druppel op de gloeiende plaat. Kan me voorstellen dat er ook ouders zijn die ze nu juist niet willen kopen. Omdat anderen ze "gratis" krijgen. Ik weet dat dat niet logisch is maar sommige mensen denken er nu eenmaal zo over. Waarom niet gewoon standaard bij iedere vuurwerk bestelling "gratis" brilletjes? Gewoon aangeven aan het eind of je ze wilt en zo ja hoeveel. Er zijn kids in mijn buurt die ze wel hebben maar niet opzetten omdat de andere kinderen er geen een hebben! En het is nu net die groepsmentaliteit die aangepakt moet worden. De groepsdruk dat je voor lul staat als je geen bril draagt die ontstaat niet met maar 300.000 brilletjes...

En vuurwerk preventie!? Wat is dat voor een poeslieve sluik naam voor, vuurwerk voorkomen of gewoon anti vuurwerk?

Laatst bewerkt door een moderator:

AWG

Registered User
als het ze echt aan het hart ging dan kreeg iedereen zo,n bril.

maar ja er is geld voor alles behalve voor veiligheid.
uitgebreide campagne waarop iedereen op ouwejaar standaard die bril op heeft.
maarja dat gebeurd niet omdat mensen het dan weer uitleggen als dat vuurwerk dus toch gevaarlijk is.
je ken het domweg gewoonweg nooit winnen.:sad:

Puur

Registered User
beetje mosterd na de maaltijd als je het mij vraagd.....de meeste kinders die normaal overdag samen met papa of mama mochten afsteken zijn allemaal de dupe van het inkorten van de afsteektijden.....dit hadden ze jaren geleden al moeten doen.

desondanks een hele goede actie natuurlijk.....

Bovenaan