25/50 grams regeling. Is de max behaalt?

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
25 gram mag hierom:

Combinaties van fonteinen, mijnen, Romeinse kaarsen en enkelschotsbuizen
combinations:
Gecombineerde effecten van fonteinen, mijnen, Romeinse kaarsen en enkelschotsbuizen.
cat. 2
500 gram pyrotechnische stoffen of preparaten; alleen combinaties toegestaan van fonteinen, mijnen, Romeinse kaarsen en enkelschotsbuizen, waarbij ieder type afzonderlijk functioneert en voldoet aan de individuele eisen die in deze tabel aan de genoemde onderdelen zijn gesteld.

Afzonderlijke enkelschotsbuizen:
Enkelschotsbuizen
shot tubes
uitstoot van de pyrotechnische unit, waardoor een licht- of geluidseffect in de lucht ontstaat
cat. 2
25 gram pyrotechnische stoffen of preparaten in totaal; de burstlading van de pyrotechnische unit bevat of maximaal 10 gram zwart buskruit of maximaal 4 gram nitraat/metaal of maximaal 2 gram perchloraat/metaal; knallading is niet toegestaan

passion fruit

Registered User
Ik denk zelf dat de veiligheid een grote factor speelt in dit verhaal. Belangrijk is dat de nieuwe 25 gram cakes door de CE keuring heen komen en daardoor veilig genoeg bevonden wordt voor de Nederlandse markt. Vorig jaar toen deze regeling net van kracht werd waren genoeg importeurs er als de kippen bij om nieuwe 25 gram cakes te laten maken. Echter kwamen er maar een beperkt aantal door de keuring heen en zijn hierdoor ook cakes wel aangekondigd maar niet geleverd. Zolang de veiligheid gewaarborgd blijft voor consumentenvuurwerk in Nederland zie ik niet in waarom dit niet verder opgerekt zou mogen worden richting 30gram en zwaarder.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Na de eerste demo moet ik toch concluderen dat de max voor wat betreft 25 gram nog lang niet gehaald is.

Afgelopen zaterdag diverse 25?grams producten voorbij zien komen zoals ook 15 grams potten. Ok de 25 grams potten hebben een duidelijk hardere burst en daardoor ook een grotere spreiding. maar om nou te spreken van echt veel grotere en of vollere effecten...nee.

Dus ben echt van mening dat het de komende jaren mondjesmaat beter zal gaan worden, net zoals de invoering van de 500 grams regeling toen.

blackpowder

Registered User
Het lijkt inderdaad logisch dat door de kennis van de 25 gram deze langzaam vooruit gaan. en ze binnen afzienbare tijd het beste uit deze lading kunnen halen.
Maar is de bottleneck niet de maximale diameter van de tube? en is het dan niet makkelijker vollere en betere effecten te krijgen als de diameter van de tube omhoog gaat?

mvg blackpowder

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Het lijkt inderdaad logisch dat door de kennis van de 25 gram deze langzaam vooruit gaan. en ze binnen afzienbare tijd het beste uit deze lading kunnen halen.
Maar is de bottleneck niet de maximale diameter van de tube? en is het dan niet makkelijker vollere en betere effecten te krijgen als de diameter van de tube omhoog gaat?

mvg blackpowder

Zeker weten doe ik het niet maar ik denk toch van niet. Heb in het verleden schitterende profblokken gezien met diameter 25 of 30 mm.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Inderdaad. 30 mm past met gemak de 25 gram in. Zelfs in een 25 mm nog wel denk ik. Zeker als wordt gewerkt met mine of komeet onder de bombette.

BillyF

Registered User
Ik ben afgelopen zaterdag bij de demo van Ano Vuurwerk geweest, waar een enkele 20grams en 25grams per tube cakes waren geschoten. Oké oké het waren wat vollere boeketten, maar het was gewoon niet wat het eigenlijk zou moeten zijn.
Of mijn verwachtingen zijn te hoog, dat zou ook nog kunnen.
Maar dan zie ik een Panter van Wolff, een 15 grams boeketje en dat maakt dan wel nog steeds flinke indruk op me.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik heb vanavond 25grams vuurwerk gezien! Tjeetje mina...Golden Power van Royal Fireworks. Zo hoort een 25grammer te zijn.

Bovenaan