135 mensen met brandwonden rond feestdagen

Plum Bloom

Registered User
In de brandwondencentra in Groningen, Beverwijk en Rotterdam hebben zich tussen 23 december en 3 januari 135 mensen met brandwonden gemeld. Dat meldt de Nederlandse Brandwonden Stichting vandaag.

ANP/Redactie 04-01-18, 07:44

Bij 27 slachtoffers waren de brandwonden zo ernstig dat zij moesten worden opgenomen, 75 mensen zijn poliklinisch behandeld.

De meeste brandwonden komen behalve door het afsteken van vuurwerk, ook door ongelukken tijdens het koken en thee drinken. Bij 66 mensen was vuurwerk de oorzaak van hun brandwonden. Het gaat vooral om jongens en mannen in de leeftijd van acht tot 25 jaar. Ook veel kleine kinderen kwamen binnen bij de centra. Zij raakten onder meer gewond door hete vloeistoffen als thee of het vastpakken van een hete kachel of strijkijzer.

In december hebben de brandwondencentra het altijd extra druk. ,,Ook dit jaar was december helaas weer traditioneel druk. We hebben vooral rondom oud en nieuw meer patiënten behandeld in vergelijking met vorig jaar", aldus Jacob Blik van Brandwondencentrum Groningen.

https://www.ad.nl/binnenland/135-mensen-met-brandwonden-rond-feestdagen~a4a38a0c/

Laatst bewerkt:

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Ben benieuwd wat voor soort brandwonden ze van vuurwerk hebben opgelopen. Als in, toen ik nog met een aansteker me vuurwerk afstak, had ik rond mijn duim altijd een brandwond, deed behoorlijk pijn, maar was geen bezoek aan de brandwondencentra waardig. Een keer zelfs een heel stuk vuurwerk op me hoofd gehad bij een demo, deed ook pijn, haar was behoorlijk zwart na afloop. Maar geen brandwondencentrum nodig. Dus, ze mogen wel wat specifieker zijn, als ze thee wondjes ook mee tellen.

Plum Bloom

Registered User
Staat in het bericht niets over toe-dan wel afname van het aantal vuurwerkslachtoffers in de drie brandwondencentra als geheel. Ik houd het er op dat er sprake is van een daling. In geval van een stijging was dat vermoedelijk met veel bombarie naar buiten gebracht.

GMP82

Zilveren Member
De meeste brandwonden komen behalve door het afsteken van vuurwerk, ook door ongelukken tijdens het koken en thee drinken. /[/url]

En dat gebeurt het HELE JAAR ROND!
Ik zeg thee verbieden, koken verbieden en helemaal die strijkijzers! Levensgevaarlijk!

AWG

Registered User
En dat gebeurt het HELE JAAR ROND!
Ik zeg thee verbieden, koken verbieden en helemaal die strijkijzers! Levensgevaarlijk!

sporten is ook gezond zeggen ze behalve als je weet hoeveel er ieder weekend met sportblessures afkomen.
om over wintersport en de gemiddelde stap weekenden van knokpartijen tot comazuipen in nederland maar te zwijgen.
en alle andere zaken die miljarden kosten, maarja vuurwerk is het grote probleem...
en zodra dat weg/verboden is richten ze hun pijlen op een ander doel.

GMP82

Zilveren Member
Hehe, die sportletsels en gescheurde kruisbandjes als ski-souvenir zijn dan weer deels mijn brood :p
Maar je hebt daar echt wel een punt.

Maar als we op die manier gaan denken, lust ik er nog heel wat.
Wat kost slecht (personeels)management aan uitval door overbelastings- en burnoutklachten?
Of idem als het gaat om reorganisaties.
Etc, etc, etc.

Bovenaan