13 aug. 2010: Fabriek in Mosta (Malta) ontploft

Vavoom

Registered User
Omdat ik het bij de nieuwsberichten niet kwijt kan, maar even hier.
Modbreak: heb hem voor je naar het juiste forum verplaatst.

Een kleine 3 kwartier geleden kreeg ik bericht uit Malta, dat een vuurwerkfabriek in Mosta ontploft zou zijn. Volgens de huidige nieuwsberichten hebben zich vanmiddag om exact 15:00 uur bij de 15th August Fireworks Factory in Mosta inderdaad meerdere zeer zware explosies voorgedaan die over het hele eiland gehoord (en gevoeld) zijn.

Hier een actueel bericht uit The Times of Malta:
http://www.timesofmalta.com/articles/view/20100813/local/mosta-fireworks-factory-explodes

Ben behoorlijk geschrokken van dit bericht. Temeer omdat ik daar behoorlijk wat mensen ken. Ik hoop van harte dat er geen slachtoffers zijn, maar ik vrees het ergste. Immers, ook in Mosta is deze week het hoogtepunt van hun Festa en het zou mij niet verbazen als er iets is misgegaan bij de laatste voorbereidingen.

Meer info volgt zodra beschikbaar.

20100813--150800-img_3437.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:

Lonsdaletimmo

Registered User
41136_457360425618_647615618_6782935_3510485_n.jpg

hierbij nog een fototje een vriend van mij zit nu op het eiland vlak erbij koentje sterkte ermee

er schijnen nogal veel gewonden te zijn.
en het was een mega explosie zij m,n maat.

nieuws bericht uit malta

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Emergency services have rushed to Mosta following power explosions that have ripped through the 15 August fireworks factory.

It is unknown so far if there were any casualties.

In all, four powerful explosions were heard while a huge white cloud rose high into the sky.

Buildings around the area shook, while window pains were smashed in a radius of four kilometers away.

The explosions were heard as far as Sliema and Valletta.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Laatst bewerkt:

Vavoom

Registered User
Momenteel wordt gesproken van vermoedelijk één dode en nog enkele vermisten.

Verder wil ik niet gaan speculeren. Bij dergelijke gebeurtenissen volgen de berichtgevingen elkaar zo snel op, dat alles en iedereen over elkaar heenvalt en met getallen smijt. De juistheid van de berichten wordt dan (soms) niet meer gecontroleerd. Zeer waarschijnlijk zijn er dus helaas wel slachtoffers te betreuren. Daar laat ik het voorlopig bij.

Beelden om stil van te worden.

IMG_1014.JPG

explosion5.jpg

Laatst bewerkt:

Dreek

Registered User
Wij zijn nu op Malta, we hebben de explosie gehoord en zagen ook meteen daarna een mega rookwolk, we zaten er ongeveer 5 km vanaf , nog nooit zo'n harde klap gehoord, echt bizar gewoon.

We lagen aan het zwembad en dachten eerst iets van onweer ofzo, het was een seconden of 2 gerommel en toen gelijk daarna een klap, toen wisten we wel genoeg, daarna nog 2 klappen achter elkaar waarvan de laatste de hardste, je kon de druk voelen.

Net even het Malteze nieuws gehoord en wat schieters hier gesproken, 6 doden en 13 gewonden tot nu toe.

Gr.

Laatst bewerkt:

Mats

Registered User
Allemaal flink geschrokken idd.
Lagen lekker bij het zwembad en toen ineens die enorme dreunen, heel eng geluid omdat je weet dat er iets goed mis is.
Net gehoord van een jongen uit Malta die we kennen dat er zoals derk al zegt minimaal 6 doden zijn en 13 gewonden.
Heel erg jammer dat dit is gebeurd, hoop het iig niet meer mee te maken.

groeten uit Malta.

Laatst bewerkt:

Roeland FPM

FPM Filmer
Dode en vermisten bij explosie vuurwerkfabriek Malta

AMSTERDAM - Bij een explosie in een vuurwerkfabriek op het eiland Malta is vrijdagmiddag tenminste een dode gevallen. Een aantal anderen wordt vermist.

Dat melden lokale media. Volgens The Times of Malta was de explosie op vrijwel heel Malta te horen.

Het gaat om het vierde ongeluk met een vuurwerkfabriek op Malta dit jaar. In februari kwamen twee mensen om het leven bij ontploffing in een andere fabriek, en een explosie bij een ander bedrijf in mei kostte één man het leven. In april vond in een derde fabriek een explosie plaats, waarbij geen slachtoffers vielen.

Malta staat bekend om zijn vele vuurwerkfestivals. Vooral op religieuze feestdagen wordt veel vuurwerk afgestoken.

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/2312030/dode-en-vermisten-bij-explosie-vuurwerkfabriek-malta.html

Vavoom

Registered User
Uiteindelijk is er één dode te betreuren. Alle vermisten zijn weer terecht.

Het is op dit moment niet bekend wat er mis is gegaan. Waarschijnlijk zal het ook nooit bekend worden. Vermoedelijk was men voorbereidingen aan het treffen om materiaal naar de schietlokatie te transporteren. Mogelijk was het slachtoffer op het moment van het ongeval alleen op lokatie en wachtte hij op zijn collega's. Volgens een ander bericht waren er meerdere mensen aanwezig om materiaal in te laden. Al lijkt me dat er in dat laatste geval meer slachtoffers geweest zouden zijn. De kans is in ieder geval klein dat er op dat moment nog met kruit gewerkt werd. Al het vuurwerk was immers al klaar om afgeschoten te worden.

Hier nog twee artikelen in het engels:
http://www.independent.com.mt/news.asp?newsitemid=110644
http://www.timesofmalta.com/article.../fireworks-enthusiasts-baffled-by-mosta-blast

Mats

Registered User
Zo zie je maar weer hoe snel er verhalen/geruchten rond gaan over het aantal doden en gewonden.
Gelukkig dus maar 1 en geen 6, volgens de krant gaat het om Mario Dimech die op het moment van de explosie aanwezig was in de fabriek.
We zijn er vanmorgen even nar toe gereden en we zijn eigelijk tot op het terein van de fabriek kunnen komen.
Het was er een grote puinhoop, heel de heuvel lag vol met brokstukken, vaten van chemicalien en andere troep, een hele berg met papier en karton lag nog te smeulen en te roken.
Niet de hele fabriek is weg geblazen, er stond nog 1 bunker intact en ook een soort van kantine stond nog overeind.
Wat wel heel bizar is is dat juist op de plek waar alles weggevaagd is nog een Maria beeld staat wat geen schrammetje heeft, daar stonden we allemaal wel raar van te kijken.

mickeyzegtboem

Registered User
Even een tikje opftopic, maar wellicht interesant

Wat wel heel bizar is is dat juist op de plek waar alles weggevaagd is nog een Maria beeld staat wat geen schrammetje heeft, daar stonden we allemaal wel raar van te kijken.

waarschijnlijk als het beeld op het terrein van de fabriek stond zal het een beeld zijn geweest van de heilige barbara:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Barbara_van_Nicomedi%C3%AB
Dit is een schutsheilige (beschermheilige) van vele beroepen onder andere mijnwerkers en brandweerlieden, maar ook vuurwerkgerelateerd ben ik deze beschermheilige in het buitenland bij vele opslagen en fabrieken op foto's al tegengekomen.
Het lijkt erop dat deze beschermheilige ook hier haar beschermende functie gedeeltelijk heeft kunnen doen.....

tukker1978

Registered User
IMG_3575.jpg

Hier een foto van de groep mannen van Mosta 15th August Fireworks Factory.
Much needed strength with the loss of your friend Mario.

Vavoom

Registered User
Hier nog een bovenaanzicht van de restanten.
In gedachten zie ik mij en hun er zo nog lopen.... Sad, but true. :-(

20100816--103951-loc_07.jpg

Laatst bewerkt:

Vavoom

Registered User
Hier nog een video van de schade op grondniveau.
Na een korte intro van 20 seconden, volgen enkele beelden van "stille getuigen".
Krijg er nog steeds een beetje een brok van in m'n keel.

Laatst bewerkt:

svnJJ

Registered User
Ik ben ook afgelopen 2 weken op malta geweest, en heb deze explosie ook ervaren.

ik was er rond de 6 a 7km vandaan maar de druk was te voelen. Ik heb kreeg meteen een naar gevoel na de explosie in me buik zo van dit is niet goed. dit hoord niet zo. Helaas hoor je enkele minuten dan dat het gaat om een vuurwerk fabriek een paar km verder op.

We zijn 3 dagen na de ramp naar de plek toe geweest om te kijken wat voorn explosie dat geweest moest zijn.
En ik kan je vertellen op dit filmpje is het erg en ziet het er verschikkelijk uit maar ik heb daar dus gelopen en het was echt een rotzooi overal brokstukken, puin, rokend materiaal. Bizar gewoon.

Hoop dit niet nog eens mee te maken.

Mats

Registered User
Volgens mij heb ik hier een kort filmpje gevonden waar ze een van de bunkers van de ontplofte fabriek filmen met het vuurwerk wat er lag voor het feest dit jaar.
Als je ook ziet wat daar ligt kan je je de klap wel voorstellen die dat gaf.

Laatst bewerkt:
Bovenaan