12-03-2026 - Mascleta : Plaza Ayuntamiento

stefantvs

Administrator
Medewerker
full

Datum: 12-03-2026
Plaats: Valencia
Tijd: 14:00
Wie: Pirotecnia Alpujarreña

Laatst bewerkt door een moderator:
Heerlijk strak geschoten en agressieve mascleta. Maar ondanks de agressiviteit toch een goede opbouw met duidelijk waarneembare elementen..

Heerlijk strak geschoten en agressieve mascleta. Maar ondanks de agressiviteit toch een goede opbouw met duidelijk waarneembare elementen..
JA sommige gaan hiervoor zitten en kijken ernaar uit! Sommige waarvan ik er een ben worden niet zo warm van deze " Masclethor" Ik probeer uit te leggen zonder mijn eigen waarheid erin te leggen waarvan ik vind dat deze op zichzelf staande "Masclethor"staat.

1. Het is voor mij duidelijk dat ook na voorgaande jaren men niet in staat is tot dat te doen van wat er gevraagd wordt namelijk een mooie, elegante, subtiele, harmonieuze en waardige "Mascleta" te schieten.
Als ik naar de Inicio kijk en luister ontbreekt het bij mij aan wat er wordt gevraagd, die rijkdom aan geluid, oftwel "Riqueza de Sonora" in dit deel. Kanttekening is wel dat meerdere pirotecnias de laatste jaren kiezen voor strak geprogrammeerd waarop het steeds meer begint te lijken dat dit ozo belangrijke deel van de mascleta en fase is waarin men delen schiet ipv een compositie van geluid.
Dus in "Secuencias" beginnen met crackling vanuit 6-8-10-14 posities met geen kenbare wisseling. De mooie en schitterende "Senyera" was compleet en gaaf om te zien. Ja het deel van de 13 slagen Thor, ja wat is dit en wat is het mooie hieraan is mijn persoonlijke vraag? Wat wil men hier doen en wat is de pure waarde van dit geheel? Hard oke, maar wat wil je dat er dan gebeurt na deze klappen? Oh ja dan gaan we terug naar ............Dus dat men kiest voor deze toevoeging is een keuze, maar als ik kijk naar een waarde element in dit deel van de mascleta valt ie voor mij weg!
Het middendeel van de mascleta en zijn retenciones kon ik in deze niet herkennen, want de dwars opgehangen lijnen met daarin de "Truenos Espoletas" in 8-9 groepen verdeeld in op twee posities op het plein, ja een noviteit of een ? Daarin miste ik de mooie basis klnaken, maar wat ik ook lelijk vond de brute klappen kant postkantoor. Niet de mooie "Viveza" dus levende detonaties en dan mooi in zijn oplopende tempo "Desarrollo" nee het was willekeurig bam....bam......bam zonder enige elegantie!
Terremoto vond ik op zich wel mooi, in 4 fases en mooi in zijn versnelling tussen fase 3 en fase 4 was prachtig om te zien en horen! Mooi oplopend in zijn kracht en een volle escalon in zijn laatste fase!
Bombardeo en sluiting was bruut wil niet zeggen ook mooi in zijn hoedanigheid, want vond persoonlijk de aanvang wat zwak tov einde terremoto, de opeenvolging niet altijd doorlopend in zijn kracht! Maar nogmaals het is allemaal persoonlijk en eigen beleving zoals eerder gezegd!

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan