10kg, 25kg of onbeperkt?

DeejayTim

Registered User
Je mag nu dus gewoon op 28 dec naar belgie rijden en daar ce gekeurd vw inkopen?

Dit heeft alleen betrekking op alle cakes (want 500 gram/25 gram per shot is volgens Categorie 2 en mag sinds dit jaar in NL, en is gelijk met België), pijlen tot en met 40 gram en fonteinen tot en met 100 gram met CE-keurmerk, omdat we in Nederland de RACT hebben, welke beperkende maatregelen toevoegt aan toegelaten consumentenvuurwerk met een CE- keurmerk.
Een Zink/Bugano-fontein valt bijvoorbeeld onder Categorie 2 (250 gram, waarbij 250 gram de max is voor deze categorie), maar mag dus niet naar Nederland worden geïmporteerd. Naar de rest van de EU wel, omdat deze met alle omringende landen gewoon de maximum-eisen hanteren per categorie.
Formeel gezien mag je ook geen flashknallers "flash bangers" importeren met een CE-keurmerk, omdat dit vuurwerksoort (nog) niet in Nederland is toegestaan.
Ik vraag mij echter alleen af of hier rond eind december nog moeilijk over wordt gedaan. Ik krijg het idee dat justitie steeds meer begint door te krijgen dat de meeste schade en verloren handen door onjuist gebruik van professioneel knalvuurwerk komt. Hier zijn ze dan ook volop mee bezig om ervoor te zorgen dat men niet met dit soort knallers in de weer gaat.

Overigens is Nederland het enige land momenteel die beperkende eisen stelt aan toegestane categorieën van de CE-regelgeving. Dit mag dus niet vanuit de EU en is tegen alle uitgangspunten van de CE-regelgeving in.
Europees is dit dus altijd aan te vechten.

Laatst bewerkt:
Bovenaan