10kg, 25kg of onbeperkt?

mickeyzegtboem

Registered User
Die 300 kilo (om en nabij, aangezien vervoer van vuurwerk beroepsmatig in punten word berekend aan de hand van de gevarenklasse) is alleen van toepassing voor verpakt vuurwerk.
En dan mag het vervoer alleen van leverancier naar winkel of andersom plaatsvinden, met de bijbehorende pakbonnen en vrachtbrieven.

shinji

Moderator
Medewerker
Snap de hele heisa niet zo goed. De contoles bij de winkels zijn er alleen maar om de winkelier te pakken als die toevallig een te zware tas aan de klant overhandigd. Als consument ben je van alle controles gevrijwaard, want dat valt buiten de opdracht die de desbetreffende ambtenaren hebben.

RemcoS

Registered User
En wordt er voor de nederlandse wet qua gewicht naar de hoeveelheid kruit of het geheel, inclusief verpakking, dozen, evt verzwaring in bepaalde potten (zand) gekeken?

brian the freak

Registered User
Mij is opgevalen dat winkeliers hier zich ook niet zo druk mee bezig houden. Zou ook wat zou dat je als winkelier alle bestellingen moet gaan afwegen op 10kg. (had het een maand geduurd voor men ze vurwerk eindelijk had bij de freakzaken) IK krijg het altijd in dozen mee en die wegen no way 10kg de stuk. Wel heb ik eens gehad dat ze bij een winkel angstig werden als ik het bestelde vuurwerk iets te ver van de sprinkler instalatie controleerde maar dat zal geweest zijn omdat de plaatselijke brandweer een controle deed.

Michel_G

Zilveren Member
Ook voor alle duidelijkheid nog even de aangepaste regelgeving (in het nieuwe vw besluit) omtrent de verkoop en het vervoer van vuurwerk.

Artikel 2.3.3

Het is verboden per levering meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk aan een particulier ter beschikking te stellen. Voor de bepaling van de hoeveelheid consumentenvuurwerk wordt uitgegaan van het gewicht van het vuurwerk als zijnde onverpakt.

Artikel 1.2.5

2. Het is verboden verpakt of onverpakt consumentenvuurwerk, anders dan voor eigen gebruik, in een hoeveelheid van meer dan 25 kilogram per vervoermiddel dan wel professioneel vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik te vervoeren, tenzij degene die vervoert tijdens dat vervoer schriftelijk kan aantonen door middel van een inschrijvingsbewijs of een vrachtbrief als bedoeld in de artikelen 20 onderscheidenlijk 29 van de Wet goederenvervoer over de weg, dan wel door middel van een cognossement als bedoeld in boek 8 van het Burgerlijk Wetboek....

Tony

Administrator
Medewerker
Ook voor alle duidelijkheid nog even de aangepaste regelgeving (in het nieuwe vw besluit) omtrent de verkoop en het vervoer van vuurwerk.

Onverpakt? Hebben we het nu dan puur over het kruit waar we altijd naar bruto gewichten moesten kijken?
En vervoer 25KG oke, maar hoeveel in huis? Dat was het geen wat toch nergens bepaald werd.
Als het 25KG kruit is dan hoeven we ons ook allemaal geen zorgen te maken.

edje30

Registered User
ik heb het even opgezocht voor de heren dit komt van de Rijkswaterstaat site af;

Hoe mag/moet ik vuurwerk bewaren en afsteken?
U mag niet meer dan 25 kilo vuurwerk in huis hebben. Vóór en ná de verkoopdagen mag u geen vuurwerk op zak hebben. Er zijn verschillende organisaties die advies geven over het veilig afsteken van vuurwerk.

Michel_G

Zilveren Member
Onverpakt? Hebben we het nu dan puur over het kruit waar we altijd naar bruto gewichten moesten kijken?
En vervoer 25KG oke, maar hoeveel in huis? Dat was het geen wat toch nergens bepaald werd.
Als het 25KG kruit is dan hoeven we ons ook allemaal geen zorgen te maken.

Dat onverpakt is neem ik aan bedoelt dat er gerekend wordt buiten een omverpakking cq. karton. Dus als je een (chinese) rol besteld en je krijgt hem mee in het karton, dat er dan niet met karton en al gewogen wordt (11 a 12 kg) maar dat er gerekend wordt op het pure gewicht van de rol zelf (10kg). Of bijvoorbeeld dat bij pakketten die in een kartonnen doos zitten, de doos er niet bijgerekend wordt.

Ze hebben het namelijk ook specifiek over het vuurwerk (waar tubes van een cake en al het andere papier/klei ook bij horen) en niet over kruitgewicht/pyrotechnische sas of wat dan ook, maar gaat (zoals ik het intrepeteer) echt om de verpakking waar die stuks vuurwerk in verpakt zitten.

En op uw 2de vraag heb ik toevallig ook antwoord, was namelijk net op zoek naar de aanpassing van dat artikel!

Zie hier:

Artikel 1.2.4

1. Het is verboden vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik voorhanden te hebben buiten een inrichting als bedoeld in:
a. artikel 1.1.4;
b. artikel 2.2.1, 3.2.1 of 3A.2.1 waarvoor een omgevingsvergunning is verleend die betrekking heeft op de opslag van vuurwerk;
c. artikel 2.2.1 waarvoor een melding is gedaan krachtens artikel 2.2.4.

2. Het eerste lid is niet van toepassing:

a. tijdens de perioden dat consumentenvuurwerk ingevolge artikel 2.3.2 ter beschikking mag worden gesteld of ingevolge artikel 2.3.6 tot ontbranding mag worden gebracht, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is;

b. buiten de perioden, bedoeld onder a, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is

En zoals Edje al vermeld heeft, mag je dus niet meer dan 25 kg in huis hebben. Het artikel wijst er dus echter nu ook op (2. a. van bovenstaand artikel) dat je niet meer dan 25kg voorhanden mag hebben. Dat impliceert dus dat je ook niet 25 kg buiten in de tuin/straat voorhanden mag hebben, dus best consumentenshowtje tijdens O&N zit daar al gauw over heen.

Laatst bewerkt:

Michel_G

Zilveren Member
25kg bruto gewicht. Lachen met bijv. de Rubro Event Boxen...

Tja, niet geheel toevallig is de Event 6 precies 25 kg :hehe!: Mag dus gewoon nog met 1 persoon mee, maar dan zit je ook meteen aan je max. In het verleden (dus afgelopen jaar nog) gebeurde ditzelfde ook bij de chinese rollen die exact 10kg waren en hadden de importeurs de meeste pakketten zo gevuld dat de grootste varianten, precies 10kg waren, zodat ze altijd meegegeven konden worden.

maartenvincent

Registered User
Dit klopt niet helemaal. Ik weet dat mijn dealer het er over had dat hij. als het volgens de regels moest, sommige pakketten (Hardix) open moest breken omdat ze boven de 10 kg uitkwamen. Had er geloof ik mee te maken dat de importeurs al eerder op een verhoging van het maximumgewicht hadden gerekend.

Trouwens, ik denk dat er behoorlijk wat freaks hier ook ver boven die 25 kg uit gaan komen :hehe!:

gizmo75

Registered User
Mag dus gewoon nog met 1 persoon mee, maar dan zit je ook meteen aan je max.

En dat is dus ook meteen de max. voor je auto, zie hierboven: max. 25kg. per vervoermiddel. Denk dus niet van nou we gaan met 3 man, elk 25kg en dan hoppa alles zo de auto in want ook het vervoer mag dus max. 25kg in totaal zijn. En daar houden we ons allemaal netjes aan, ook de afgelopen jaren al... :hehe!:

Michel_G

Zilveren Member
@maartenvincent:

Vandaar dat ik ook 'de meeste pakketten' had staan ;-)

Er was inderdaad door de importeurs (terecht) al ingesprongen op het nieuwe vuurwerkbesluit, wat al veel eerder van kracht had moeten zijn. Maarja, als het dan meerdere malen uitgesteld wordt en pas veel later in gaat, dan zit je als importeur behoorlijk te balen dat je nieuwe pakketten, die eind van het jaar 'gewoon verkocht konden worden' opeens niet meer als geheel te verkopen waren.

DeejayTim

Registered User
Het is officieel bekendgemaakt in het Staatsblad per 4 oktober.
Officieel geldt er nu dat er 25 kg per particulier ter beschikking mag worden gesteld

Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 25 september 2012, nr. IENM/BSK-2012/190689, houdende wijziging van artikel 2 van de Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk (vervallen bepaling maximaal gewicht onverpakt consumentenvuurwerk)

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 9.2.2.1, derde lid, van de Wet milieubeheer;
Besluit:

ARTIKEL I

Artikel 2, zevende lid, van de Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk vervalt.
ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
J.J. Atsma.
TOELICHTING

Artikel 2, zevende lid, van de Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk is ontleend aan de Regeling nadere eisen aan vuurwerk 2004. De betrokken bepaling is bij Regeling van de toenmalige Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 6 oktober 2006 (Stcrt. 2006, 202) aan de Regeling nadere eisen aan vuurwerk 2004 toegevoegd. Deze toevoeging hield destijds verband met het feit dat in het Vuurwerkbesluit zoals dat toen luidde, was bepaald dat aan een particulier niet meer dan 10 kilogram consumentenvuurwerk afgeleverd mag worden. Om te voorkomen dat een detaillist bij de aflevering van een enkel stuk vuurwerk noodgedwongen de hiervoor bedoelde bepaling uit het Vuurwerkbesluit zou overtreden, was in artikel 6, vijfde lid, van de Regeling nadere eisen aan vuurwerk 2004 bepaald dat een consumentenvuurwerkartikel het brutogewicht van 10 kilogram niet mag overschrijden. In artikel 2, zevende lid, van de Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk werd in plaats van ‘brutogewicht van een consumentenvuurwerkartikel’ gesproken over ‘gewicht van onverpakt consumentenvuurwerk’.
Als gevolg van de wijziging van het Vuurwerkbesluit die met ingang van 1 juli 2012 in werking is getreden (Stb. 2012, 127), is de maximumhoeveelheid consumentenvuurwerk die per levering aan een particulier ter beschikking mag worden gesteld, verhoogd van 10 kilogram naar 25 kilogram. De reden voor deze verhoging is onder meer geweest dat in de evaluatie1 van het Vuurwerkbesluit naar voren is gekomen dat de eis betreffende de maximale hoeveelheid consumentenvuurwerk van 10 kilogram die bij een aflevering aan een particulier mag worden meegegeven niet meer hanteerbaar is. Vuurwerk is in de loop van de tijd zwaarder geworden. Sommige vuurwerkartikelen benaderen qua onverpakt gewicht al de 10 kilogram. Voor een goede stabiliteit van een vuurwerkartikel kan het zelfs noodzakelijk zijn om de grens van 10 kilogram per artikel te overschrijden. Mede uit het oogpunt van veiligheid is het daarom gewenst dat de eis dat het onverpakt gewicht van een consumentenvuurwerkartikel maximaal 10 kilogram bedraagt, vervalt.
Om bovenstaande redenen is artikel 2, zevende lid, van de Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk geschrapt.
Deze regeling brengt geen lasten met zich voor burgers en bedrijfsleven, noch leidt dit besluit tot een verhoging van de uitvoeringslasten, aangezien deze regeling slechts voorziet in het schrappen van een eis met betrekking tot consumentenvuurwerk.
Er is in deze regeling afgeweken van het systeem van vaste verandermomenten omdat de vuurwerkbranche gebaat is met inwerkingtreding van deze regeling op een tijdstip dat geruime tijd ligt voor de komende jaarwisseling.
J.J. Atsma.
Acties
Authentieke versie downloaden (pdf)
Odt-formaat downloaden
Xml-formaat downloaden
Permanente link

Laatst bewerkt:

Pyromaniac 1975

Registered User
Het is officieel bekendgemaakt in het Staatsblad per 4 oktober.
Officieel geldt er nu 25KG onverpakt vuurwerk per persoon.

Fout.
Er staat dat een detailist per keer maximaal 25 kilo mee mag geven.

Dus hoeveel een consument thuis mag bezitten deze dagen is onbekend en staat zover ik weet ook niet vermeld in regelgeving.

Vuurwerkhal.nl

Registered User
Die 25 kg is mooi maar het 1 van de stomste regels die er bestaan.
Hebben jullie ooit minder gekocht door de vorige 10kg regeling?
ik denk het niet en met die 25 kg regeling gaat iedereen lekker door met kopen dus afschaffen die stomme regel
Al zou het alleen maar zijn om het milieu te sparen want het is onzinnig om steeds heen en weer te rijden met je auto omdat daar ook maar 25 kg in vervoerd mag worden terwijl het laadvermogen misschien wel 600 kg is.

Bovenaan