1-03-2026 - Mascleta : Plaza Ayuntamiento

stefantvs

Administrator
Medewerker
full

Datum: 01-03-2026
Plaats: Valencia
Tijd: 14:00
Wie: Onbekend

Laatst bewerkt door een moderator:
The Fallas already beat in Valencia and, faithful to their essence, return accompanied by the unmistakeable smell of gunpowder. The first mascletà of the 2026 pyrotechnic calendar will be shot this Sunday, March 1 and will be signed by Pirotecnia Peñarroja. As a novelty this year, each show will have its own identity; the one that will open the cycle is presented under the name 'One, two, three'.

The falleras mayores of Valencia 2026, Carmen Prades and Marta Mercader, will give the order to start with the traditional "Senyor pirotècnic, pot commencer la mascletà". A phrase that, punctually at 2 pm, will once again turn the Town Hall square into the sound epicentre of the city.

Pirotecnia Peñarroja, a family business run by José Vicente Nebot Peñarroja, has been shooting in the Town Hall square since 1993. Also responsible for the 2022 Cridà show, the firm inaugurates the mascletaes by tradition and by its own free will every March 1, keeping alive an appointment that is already part of the festive pulse of the city.

Valencia lights the fuse: these explosions do

Pirotecnia Peñarroja shoots the first mascletà of the fallero cycle with a powerful shot of almost six minutes that has delighted all attendees.

Few more eloquent ways to say that Valencia is already in Fallas than almost six minutes of thunder. The first mascletà of the fallero cycle has gathered tens of thousands of people in the Town Hall Square on a cold and cloudy day. The sky, which threatened rain, has not prevented massive attendance at the square. This is a city that in the middle of a pandemic, in full confinement, the time of the municipal fault was passed by WhatsApp. So go and tell the Valencians not to see the first mascletà. There will be more difficult things in the world, but I can't think of too many either.

Peñarroja has fired almost 142 kilos of pyrotechnic material with a classic but rhythmic approach, perfect for a square so festive that when the pasodoble El Fallero sounded thousands of people moved like waves. It was impressive to see him from the balcony. The pyrotechnics of the Vall d'Uixó have been shooting on day 1 for 32 years. It is, like all companies that shoot the gunpowder in the cathedral, a guarantee of success. In addition, this Sunday's mascletà has been of the academics, with a slow start accelerated two minutes before the central section, of a powerful earthquake when the entire square was already covered by smoke.

More than four minutes of detonations and flashes among the white that flooded the heart of Valencia have given way to a final stretch very close to the balcony that has made an entire city vibrate with an immeasurable, superb, white and very powerful earthquake. The ovation, when many of our legs were still shaking, has begun long before the last thunder. And then, Valencia in Fallas, in case there was someone in the northern hemisphere who was left with doubts that the most scandalous city in the world is partying. And what we needed.

Hola para todos!

Vandaag 1 maart 2026 en daarmee de opening van de tradtionele mascletas en "El Catedral del Fuego"
Als je 1 maart zegt dan is het Pirotecnia Peñarroja de Vall ' d Uixo. Dit bedrijf opgericht in 1895 en een zeer lange familie traditie en sinds 1985 heel actief in de regio Valencia en jaren later daarbuiten zoals diverse vuurwerk concoursen o.a in San Sebastian. Wij herinneren ons ook nog de Nit del Alba van 2019 waarin Peñarroja iets weergaloos liet zien met een ongekende getimede finale! De Mascleta van vandaag stond onder leiding van Pepe Nebot Navarro, die sinds 2016 de leiding van pa heeft overgenomen, maar pa nog wel het uithangbord is voor de media.

DE MASCLETA:

Inicio
: zoals te doen gebruikelijk werd de Mascleta aangevangen met een "Traca Valenciana" die later op 3 posities de eerste luchteffecten lieten ontbranden, ook wel
" Los Principios Aeros " genoemd! Dit is dus vrij vertaald de eerste lucht principe
Op alle 3 de posities stonden de 9 schots " Las Platas Formas "opgesteld! De twee buiten posities telden elk 12 Platas Formas 50mm en de midden positie 8. De eerste effecten waren afwisselend met "Roncadores" en daarbij "Silbatos" en ook de "Trueno de Aviso" Het eerste deel was mooi in de afwisseling, al vond ik persoonlijk het laatste deel ietwat te zwakjes en ik miste daarbij de afsluiting van de Inicio met zijn " Arrebato" of ook wel "Golpe" die het deel afsluit met een laatste klap! Tevens vond ik de het tempo tussen deel 1 en 3 ook niet ritmisch genoeg en miste de de mooie up tempo naar! Een goed Inicio kenmerkt zich door als bijv een rustig begin en dan werken naar een mooie afwisselende en ritmisch geschoten laatste deel met ofwel meerdere effecten ofwel de effecten die gebruikt worden zoals nu in een hoger tempo schieten en in een veelvoud met als kenmerkend geluid de felle - schelle fluit "Chicharras"

Fuego Terrestre of wel Cuerpo: deze werd aangevangen met de 1ste van 5 " Retenciones" met daarin zoals ik het kon zien 12 "Grupos de Truenos" . Rustig werd de 1ste aangevangen met daarin de gebruikelijke "Rastres" en ook die we zien bij bijv Caballer FX de "Los Bengales" in wit en groen onder andere. Deze zorgen ervoor tezamen met de Rastres voor de " Base Sonora" wat zo belangrijk is voor elke mascleta! De basis en van daaruit werken naar de ontwikkeling van het geluid met zijn mooie ritme en krachtige detonaties! De twee elementen waarover wij spreken in het middendeel de "Rastres y Los Peines " zijn de essentiële elementen in dit deel. Zij zorgen ervoor dat de constante aanwezigheid van een effectief doch elegant geluid en wat onmiskenbaar thuis hoort in een mascleta!
De 5 Retenciones werden begeleid met "Los Fuegos Acompañadas Aeros ". Deze effecten werden eveneens geschoten vanuit de 9 schots Platas Formas 50mm" In de Retenciones 1 tot en met 3 werd begeleid vanuit elke keer 6 Platas Formas en in retencion 4 en 5 waren dat er zoals ik kon zien 10! Een goed balans tussen beide elementen die elkaar goed aanvulde en daarmee een mooie harmonie tussen de grond en lucht werd bewerkstelligd!
retencion 5 bevatte 24 groepen en zoals ik het kon zien met daarin 7 groepen van de "Los Gordos "oftwel numero 6, die ervoor moeten zorgen dat men in het voorlaatste retencion en de laatste een ontwikkeling van kracht in zijn detonaties! Let wel dit mag nooit te koste gaan van de elegantie!

Terremoto: vanuit de laatste fase van Retencion nummer 5 werd aangevangen met de terremoto! Wat is dit een belangrijk moment in elke mascleta want hoe gaat de overgang vanuit de retencion naar de terremoto? Dit mag never nooit te ruw, bruusk of te massaal zijn! Nee wat hier gevraagd wordt is een mooie elegenate overgang die de juiste link legt tussen de terremoto en de laaste klappen van de retencion.
Deze Terremoto van vandaag werd onderverdeeld in 3 "Etapas" ook wel "Tramas" namelijk 4-8-12 "Grupos de Truenos", 4 viene y 8 va y 12 viene ! Wat ik persoonlijk een mooi element vond in deze waren de bengaaltjes in de paarse kleur! De snelheid was oke; binnen de 20 seconden, maar al miste ik wel de echte variatie in de snelheid werkend naar die ultieme escalon! Ik zag alleen in de laatste 2-3 seconden die mooie en prachtige intensiteit! Overal oke!

Bombardeo Aero; deze werd aangevangen nog voordat de laatste truenos explodeerden, maar was een perfecte overgang! Wat een perfectie! De Bombardeo liet zich zien in een prachtige overgang van een twee slagen Truenillos; de eerste 40 overgaan naar en dan darna weer naar de Trueno de Aviso! Een geweldige accelaratie naar een goede en krachtige Bomabrdeo!

Cierre o Rubrica; de mascleta van vandaag werd afgesloten met wederom de Platas Formas 50mm zoals ik kon zien waren er dat er in totaal 8 in een slag met als effect de Chicharras en de Trueno de Aviso Turbo 9 schots!

Tot zover! op naar dag 2 indien het lukt!

@Mr_Mascleta mag ik vragen hoe jij al die kennis hebt opgedaan? Vind het geweldig hoe jij z'n mascleta helemaal kan ontleden en definiëren 🎆
Hallo Stefan, als eerste dank je wel voor je compliment. Ja de kennis is verkregen door de jaren heen natuurlijk. Door in het verleden veel te praten met de vuurwerker die de dag schoot op het plein en daarbij ook veel lezen in bestaande literatuur. Ook is het herhalen van de beelden helpend om in te zien wat men doet!

Back
Bovenaan