09-03-2026 - Mascleta : Plaza Ayuntamiento

stefantvs

Administrator
Medewerker
full

Datum: 09-03-2026
Plaats: Valencia
Tijd: 14:00
Wie: Turis

Laatst bewerkt door een moderator:
Hola para todos y bienvenido este Lunes

Vandaag 9 maart 2026 en Calendario Pirotecnio zegt dat pirotecnia "Turis - Arco Iris " de Turis vandaag de Mascleta schiet in "El catedral de la Polvara"!

Als je zegt Pirotecnia Turis dan zeg je in een adem; een zeer gerespecteerd bedrijf die al sinds jaar en dag hun shows schieten in Valencia, maar ook Internationaal zoals in Canada, Italie en ook Frankrijk. In 1984 waren het Gaspar Guaita Lopez en Vicente Cervera Domingo die de handen ineen sloegen en daarmee Turis oprichtte. Dit deden ze door een bedrag van 25.000 Pesetas per persoon te investeren in hun eerste fabriekje. Later door dag en nacht en ook de weekenden keihard te werken; lees 18 uur per dag, breidde zich het uit tot de hoogtij dagen. Beide waren lid van de "La Penja El Coet" en hielden zich bezig met " La Corda en Corda Castillo" . In die jaren waren ze ook te vinden als assisitenten bij het opbouwen van Castillos in de lokale omgeving van Turis ( de plaats) en daarom om heen!
Persoonlijk heb ik goede en mooie herinneringen aan Gaspar met de mooie gesprekken tijdens de opbouw van de diverse Castillos in Fallas op de oude locatie.

08.32u kopje koffie en ff een blik werpen op Live Can Plaza Ayuntamiento........moeilijk te zien wat men doet! Hangen wel al de eerste retenciones.
11.40u na wandelen ff Facebook openen........Boro in gesprek met Turis voorman, we gebruiken materiaal van Arco Iris. Na Fallas in Valencia eigen Fallas in Turis de Montroy vieren! Een paar steekwoorden voorde mascleta van vandaag vanuit Turis: poco mes de final, final mol potent, sorpresa de fums de principi.

Vandaag op de schietlijst een hoeveelheid van "treinta kilos mes de interior" 166 kilo de polvara, " Peso Materia Reglamentada "
Thema voor vandaag; " El Poder de La Plaza "

Ook vandaag staat "ALGARROBO" klaar met zijn groene helm om de Falleras Mayor erop te attenderen dat het klokslag14.00 uur is waarna de woorden;
"'Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà'" uitgesproken door de Falleras Mayor Carmen Prades y Marta Mercader!

MASCLETA:
INICIO: opgdeeld in 5 secties ook "Los Principios "genaamd werd na de niet te missen "Traca Valenciana "aangevangen van wat ik nu al kan zeggen een prachtige eerste deel van deze mascleta. De afwisseling tussen de secties en van de posities 1 - 7 schoot men eerst heel mooi rustig vanaf zuidkant "Correos"de eerste "Platas Formas" met "Volcanas" en ook in rustig tempo "Carcasitas de 50mm Trueno de Aviso" in de 1e sectie.
2e sectie voegde men daarbij de "Pitos " en ook " Roncadores" wat goed was in deze was de roffeltjes van de Roncadores en daarboven die mooie klappen van de Truenos De Aviso. de 3e sectie werd er bijgeschoten de mooie en felle "Chicharras" en hier hoor je wat een Inicio hoort te zijn. Het samenspel tussen de effecten in een up tempo, een mooie samenhang ook en hoorbare herkenning van de gebruikte effecten. De 4e sectie werd ingezet door de " Truenos Digitalizades en Secuencias" met lakdaarna gestepped of getimed in roffel de "Roncadores vanaf 7-8 posities in een prachtige volle en symfonisch bijna slag, direct daarna zagen we Turis de ozo mooie "La Senyera" schieten; prachtig gedaan! De laatste 5e sectie werd afgesloten middels rondom digitaal en daarbij mooie felle "PItos "weer vanuit 1 die het geheel complimenteerde en de Inicio werd afgesloten met een mooie volle "Arrebato"! Naar mijn mening een top Inicio die voldeed aan zijn criteria!

CUERPO o TERRESTRE DE FUEGO. een zeer mooie en rustige aanvang van 6 groepen in de eerste halte, met een mooie afstemming met de "Fuegos Acompanadas Aeros" die het prettig lieten aanhoren. De tweede halte ging over naar zoals ik het kon zien 10 groepen, met ook weer een goede afstemming met lucht, wat ook hier zeer aangenaam aanhoorde. De derde, vierde, en vijfde halte lieten zich zien zoals een klassiek cuerpo zich hoort te laten zien. Ook Turis gebruikte in dit deel van de mascleta de "Descargas de Truenos" in de blauwe en bruine zakjes aan de lijnen! Wat ik persoonlijk mooi vond was de gehele opvulling in het basisgeluid, met daarboven de in balans zijnde luchteffecten die elkaar prachtig aanvulde. Mooie roffeltjes en een goed en beheersbare versnelling zonder zijn elegantie te verliezen. Het kan door de microfoon komen vanuit de tv, maar ik miste de mooie zware dreunen ook wel " cantidad de potencia" Of men hiervoor bewust heeft gekozen dat weet ik niet, maar het zou in theorie zomaar kunnen! Ook de versnelling in de laatste 5e halte - retencion was in mijn beleving prachtig, met ook daarbij de mooie aanvulling en in goede hoeveelheid en hoorbaar de luchteffecten. Ik vond ook dit deel een zeer waardige , klassiek en prachtig deel. Je ziet niet elke pio kiezen voor aanvang van 5 of 6 groepen en dan door naar 8 - 12 - 14 - en ook 20 of mee in de laatste. Wat ik persoonlijk mooi vind in deze is dat je gaat opmerken de volgende criteria:
1. "no pase rapido sino lentamente", dus niet snel er doorheen gaan maar langzaam.
2. "el alma del espectaculo o mascleta producibas por rastres o peines" dus de ziel van het spektakel middels de kleine knallertjes.
3. "crear rotmos internos " dus het creëren van een mooi intern geluid door de diverse groepen in.
4. " aceleracion" dus de versnelling waarover ik schrijf in andere posts.

TERREMOTO: .............aaaaaiiiiiiiiiiiii bijna een killing moment in deze tot nu toe prachtige mascleta! De kleine interval tussen de 5e retencion en aanvang Terremoto was hoorbaar en bijna voor de pirotecnia het meest afgrijselijke moment, maar de seconde was stja acceptabel te noemen, maar mag zeker niet gebeuren. Dit geeft direct ook weer aan hoe belangrijk deze overgang is. Ontsteek je hem elektronisch, of toch op signaal van een van de medewerkers met de hand? Anyway de 4 "Paradas o Tramas e in 15 seconden verliep deze Terremoto wel mooi en oplopend en een mooie eindfase.

BOMARDEO AERO.........een prachtige klassiek Bomabrdeo vanaf de zuidkant "Correos" geschoten, mooi oplopend ook en mooi in zijn volume. Direct daarna de "Rubrica" met zijn digitale knallers en daarbij in 3 slagen de Pitos erbij vanaf 6 posities maakte het een mooie toevoeging en ook krachtig in navolging van de Bombardeo, de "Cierre" was middels een laatste slag truenos de avisos desde los morteros.

Turis heeft mij 100% verrast met een mascleta, pura, clasica, ritmica!

Laatst bewerkt:
Echt een hele mooie, klassieke Mascleta van Turis. Jammer van de kleine stilte in de overgang van de Cuerpo naar de Terremoto maar verder genieten. Hoogtepunt voor mij het mooie, interne geroffel van de kleine knallers zoals Mr. Mascleta hierboven ook beschrijft. Heel goed hoorbaar in de stream dus live nog veel beter.

Echt een hele mooie, klassieke Mascleta van Turis. Jammer van de kleine stilte in de overgang van de Cuerpo naar de Terremoto maar verder genieten. Hoogtepunt voor mij het mooie, interne geroffel van de kleine knallers zoals Mr. Mascleta hierboven ook beschrijft. Heel goed hoorbaar in de stream dus live nog veel beter.
Ze hebben mij echt wel verrast! Ze komen echt wel weer in de buurt van de goeie ouwe tijd! Daarbij waren al die drie fundamentele categorieën met hun sub categorieën tot de verbeelding sprekend! Niet over de top willen, niet geforceerd rammen met nummertjes 6, maar vooral blijven in je kracht en schoonheid.

Back
Bovenaan