‘Liever minder eten, dan geen vuurwerk’

Moontan

Moderator
Medewerker
‘Liever minder eten, dan geen vuurwerk’

SPIJKENISSE - Ondanks de crisis zou het beter gaan met de vuurwerkverkopen. In de voorverkoop is al tot 5 procent meer verkocht dan vorig jaar, zegt de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland. In Spijkenisse zijn de geluiden wisselend, blijkt uit een rondgang.

Bij fietsenwinkel Mons geen negatieve geluiden. “De verkoop gaat de goede kant op”, vertelt eigenaar Marten Mons. “Het gemiddelde bedrag ligt hoger dan in andere jaren”, laat hij verder weten. Het siervuurwerk wordt volgens hem steeds mooier. Ook kiezen de klanten vaker hiervoor dan voor de traditionele knallers. Er mag dit jaar tot 2 kilo kruit in een vuurwerkpot zitten, tegenover 500 gram eerder. Hij gaat de komende periode met vertrouwen tegemoet. “Ik hoop dat oud en nieuw een feest wordt, en dat we positief 2013 ingaan.”

Op niveau vorig jaar
Een verkooppunt dat al ook al sinds jaren voorziet in de behoefte aan vuurwerk, is Hengelsport van Rutten. Hier ligt de verkoop ongeveer op het niveau van vorig jaar. “Mensen eten liever minder, dan dat ze geen vuurwerk afsteken”, is zijn idee.

Iets later
De klanten bestellen ook hier later dan voorheen. “Mensen bestellen wel iets later, ze wachten op hun geld”, zegt eigenaar Harrie van Rutten. Maar: “De honderdjes vliegen ons weer om de oren”, doelt hij op de bestedingsbedragen.

Illegaal vuurwerk
Ook bij Baecke motoren loopt het ‘goed’. “Verleden jaar viel het iets tegen, maar we lopen qua bestellingen nu iets voor bij vorig jaar”, zegt eigenaar Marco Baecke. Bij de tweewielerzaak neemt de belangstelling voor professioneel siervuurwerk toe. Verder hoopt hij dat er werk gemaakt wordt van het aanpakken van illegaal vuurwerk. “De knallen die je nu hoort zijn net handgranaten, niet normaal meer”, vertelt Baecke. “Wij moeten aan veel eisen voldoen, maar die knallers kan je gewoon met de post laten bezorgen vanuit Polen.”

Lijst van eisen
Wie vuurwerk verkoopt, moet aan een hele lijst van eisen voldoen. In het Vuurwerkbesluit staat onder meer dat om brand of een explosie te voorkomen, het pand voorzien moet zijn van automatische sprinklers. Brandblussers zijn verplicht, evenals een installatie die een brand automatisch doormeldt. Hiernaast ligt vuurwerk altijd in een bunker, die zo gebouwd moet zijn dat deze een uur brandwerend is.

Boete
Milieudienst DCMR controleert voorafgaand aan de verkoop of de winkel aan alle eisen voldoet. Ook tijdens de verkoopdagen kan het voorkomen dat de instantie langskomt. Bij een overtreding volgt direct een boete en in het ergste geval sluiting.

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2012/december/22/a_liever_minder_eten_dan_geen_vuurwerka_/

Fearwind

Registered User
"Er mag dit jaar tot 2 kilo kruit in een vuurwerkpot zitten, tegenover 500 gram eerder”

Wel vreemd dat een verkooppunt dit predikt. Ook net echt slim lijkt me... Ik snap ook niet waar de willekeurige 2KG kruit vandaan komt wat ik in meerdere persberichten zie, als ik sommige advertenties mag geloven "mag" er dit jaar 4KG kruit in zitten..

Maar ja, zijn ander uitspraak over minder eten, meer vuurwerk lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Dennis010

Registered User
Ik eet heel januari alleen maar droog brood... dan is mn portemonee net een ui... als je m open doet begin je te janken :hehe!:

Phantom

Registered User
Mons verkoopt naar mijn idee al een tijdje GBV; met daarin natuurlijk de Proline collectie.

En laat Proline nou net zo'n doorlontblokje hebben van 2KG (4x 500gram). Denk dat hij het daarom zegt, buiten dat is het natuurlijk een stukje marketing om zoiets in de lokale krant te zeggen omdat je dan nieuwsgierige klanten trekt.

KruitFreak

Registered User
Wat dacht je van lekker eten EN veel vuurwerk! Iedere freak is al vele maanden vooraf bezig dus we weten ook dat we aardig wat centjes nodig hebben. Gewoon beetje sparen en opzij leggen....

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Ik eet liever niet minder, maar wil ook niet Oud & Nieuw doorbrengen zonder vuurwerk.
Maar dit alles is voor mij totaal geen probleem. Besteed alleen meer aan beiden.
Om dan nog eens nieuwe spullen te kopen ook en reserves op te bouwen.
Gewoon goed boekhouden, niet nutteloze dingen kopen en klaar:)

Bovenaan