Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is "Theo, hoe ziet het schema van jouw ideale masclata er uit?".
Dat is een hele mooie en interessante vraag die ik met alle enthousiasme wil en ga beantwoorden! Als eerste wil ik benoemen mijn favorieten effecten in een mascleta. Deze zijn; "Roncadores" - "Chicharras" - "Torbillons" - "Serpetinas" - "Zumbadores"
" carcasas de trueno con humo de colores" - "carcasas descargas trueno's"
De laatste en dus derde "Trueno de Aviso" is geschoten en gaan we over naar de "traca valenciana" hierna komen we aan op het eerste deel van de "La Mascleta de Theo";
Inicio; cuatro principios aeros - 4 secties,
Eerste sectie zal ik beginnen vanuit 3 posities met op elke pos 4 "candelas" de efecto "Zumbadores" (-Hummer effect-) en "Truenillos" en daartussen "Trueno de aviso" en ook op 2 posities.
Wat je krijgt is een klankenspel eerst de Zumbadores, daarboven de Truenillos en weer daarboven een zware slag trueno, wel met die verstande in een oplopend tempo.
Tweede sectie zal ik vervolgen met op 3 posities "candelas de chicharras" met daartussen in "roncadores" en "serpetinas" en ook de "trueno de aviso 50mm" dit alles afgewisseld in een constant tempo maar ook weer oplopend, dus wat je hier krijgt is een afwisseling van schelle fluit - zacht klinkende knallen van roncadores(roffeltjes) en kleur rood en blauw van de serpetinas en de zware slag.
Derde sectie is er een van de "carcasas de trueno de colores" rood-geel-blauw , "carcasas descarga trueno's", "carcasas de palmaritas de punto rojo" en daarmee de schitterende en oh zo mooie "estampas" creëert!
Ik vind dit een geweldig schouwspel met al zijn kleur en klanken en mis hem nog steeds zins 2000 op Plaza Ayuntamiento door A.Caballer en 2007 op Alameda door Ricasa!
De vierde en laatste sectie is een vervolging van hierboven alleen met die verstande dat hier een climax in zit met "trueno's de aviso" - "roncadores" en op 4 posities 8 "volcanes de efecto rojo truenillos" met als laatste een slag "Andanadas" de trueno!
Cuerpo de Mascleta con 5 retenciones;
Ik zou in elke "retencion" gebruik maken van nagenoeg dezelfde luchteffecten alleen wel oplopend in elke retencion.
In de eerste retencion "candela de efecto pito" en daarbij "trueno de aviso" 30mm heel rustig en op de achtergrond ter ondersteuning aan het eerste deel van "el cuerpo"
In de tweede retencion komen daarbij de serpetinas bij dit ook omdat kleur een onderbelicht item is in sommige mascletas en die van mij is kleurrijk en geeft ook een mooie harmonie waar. Ook de candela de efecto pito staat nu dubbel.
In de derde retencion zou ik toevoegen de 4 "candelas" de efecto "roncadores" + 4 "chicharras" deze als vervanger van de eerste luchteffect en daarboven "carcasas de efecto crosetes" + "carcasas de palmaritas de punto rojo" en ook de
"trueno de aviso 50mm" zorgt ervoor dat de overeenstmming met benden optimaal is!
In de vierde en vijfde retencion versnellen deze effecten zich met die verstande dat de luchteffecten parallel lopen met het middendeel, dit ook omdat het mijn persoonlijke voorkeur heeft, met name als je op grotere oppervlaktes mag werken is dit schitterend.
Als climax en voorbereiding naar de "terremoto" plaats ik ook dwars over het plein de effecten op, dus voor retencion 5, maar doorverbonden vanuit de eerste slagen vanuit de laatste retencion. middels "mecha de comunicar"
In de derde retencion hang ik 2 groepen met nummer 5 op en in de vierde retencion hang ik 4 groepen met nummer 5 op en in de vijfde retencion plaats ik 4 groepen met nummer 6. Alle andere groepen zijn nummer 2 en 4! Nadat de ultieme acceleratie en "cantidad de potencia" oftewel de kwaliteit van de kracht heeft plaats gevonden ga ik over naar het laatste deel;
De "retenciones" zijn opgebouwd in volgorde van groepen 6 - 8 - 12 - 16 - 22.
Apoteosis o Final met zijn "Terremoto" en "Bombardeo"
de Terremoto wordt aangevangen met 3 "ramales" en gaat door naar 6 "ramales" en dan doorschieten naar 12 "ramales" met als noot dat ik de terremoto zou begeleiden met alleen serpetinas in het deel van de terremoto en niet rondom om zo het accent daar te leggen waar nodig! Na de laatste slagen van de terremoto, krijgen we de directe overgang en zonder een fractie van stilte, de "Bombardeo" die ik aanvang met een eerste slag "truenillos" (gekraak) vanuit 4x10 batterijen, om daarna door te gaan met de rest van de Bombardeo en wel 8x10 batterijen met trueno de aviso om dan nog een keer 6x10 batterijen "truenillos" te slaan en om vervolgens af te sluiten met de "Andanada" met de slag "trueno de aviso" vanuit 22x10 batterijen met als noot dat de laatste rij van 8 in begeleiding gaat met een slag "chicharras".
Hierboven heb ik beschreven een klassieke - traditionele mogen we zeggen anno 2012 ouderwetse mascleta! Met gebruik van alle technologie zal er een iets andere uit de bus kunnen komen, maar niet veel verschillend in de effecten, maar wel in bijv wat je nu ziet tempo's en meer spelenderwijs en eventueel een extra toevoeging - "Rubrica".
Het is moeilijk schrijven in zo een kleine balk, als ik iets over het hoofd heb gezien moet ik een kleine aanpassing doen, maar dat zie je pas als je hem hebt gepost.