Mascleta en zijn vraagstukken?

Mr_Mascleta

Registered User
Beste mede forumgenoten,

Naar aanleiding van de geschoten mascletá's afgelopen editie van Las Fallas 2012, maar misschien ook van eerdere edities wilde ik bij deze een nieuwe thread starten waar ruimte is voor al jouw vragen.

Wat zijn dingen die nog niet duidelijk zijn?

Wat zou je meer willen weten?

Wat is er waarvan je denkt; he?

Dit zijn een aantal van de wellicht vele vragen die er misschien zouden kunnen zijn?

Ik zou zeggen vraag maar raak en we kijken dan wel of er een toepasselijk antwoord is!

Succes.
 

shinji

Moderator
Medewerker
Nou, dan trap ik af. Theo, kan jij eens specifiek aangeven waar die 'bouillon in de soep' in een Mascleta te vinden is. Mijn gehoor is door de jaren heen wat minder geworden, maar ik kan de rastres eigenlijk nooit echt plaatsen.
 

Mr_Mascleta

Registered User
Rick, de "Rastres" (visgraten) hangen tussen alle groepen in de "retenciones". Deze dienen als doel dat je de gehele mascleta die heldere klank hoort als een tik-tik-tik-tik met daarbij een lichte flits-flash om hem ook te laten zien en als "base de sonoro" dus basisgeluid te laten gelden. Wat je soms weleens ziet en hoort dat men al vrij snel kiest voor "trueno para grupo y terremoto nr 6" waardoor die klank helaas wegvalt, terwijl als je kiest voor "bellaza" en je "Desarollo" met nummer 2-4 en in de laatste fase 5-6 dan hoor de "rastres" de gehele "cuerpo" door. Dit maakt ook direct het verschil Rick, tussen blind rammen en de schoonheid bewaren met als doel hebbende dit voor ogen houden.
Deze klank is goed te horen bij o.a Gori, Valenciana, Benlloch!

Ik heb opnames van Valenciana waarbij je dit perfect kan waarnemen en ik zal kijken of ik dit kan posten.
 

Tony

Administrator
Medewerker
Bij Ricardo en Vicente hoor je deze ook altijd heel goed.
Ze beginnen vaak met 4 a 6 van deze rastres en daarna komen pas de tjoppers.
Op film zijn ze heel moeilijk te horen maar live maakt dat juist het ritme vind ik zelf.
 

Jie

Registered User
Theo,

In de Mascleta spreekt men altijd over retentiones. Zijn retentiones de groepen zelf? Of zijn dit groepen met knallers die meegaan lopen tijdens de Mascleta?

Hieronder heb ik 2 foto's toegevoegd, zijn dit voorbeelden van de retentiones?



 
Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Theo,

In de Mascleta spreekt men altijd over retentiones. Zijn retentiones de groepen zelf? Of zijn dit groepen met knallers die meegaan lopen tijdens de Mascleta?

Hieronder heb ik 2 foto's toegevoegd, zijn dit voorbeelden van de retentiones?




Als ik zo vrij mag zijn.
De rentenciones zijn de gedeeltes/secties.
Als je bijvoorbeeld voor de mascleta gaat staan dan zie je de palen en je kan er vanuit gaan dat bij de volgende twee palen/houders een nieuwe retencion begint. Normaal gesproken krijgen ze dan ook meer lijnen in de breedte waardoor het lijkt of het allemaal sneller gaat terwijl de timing hetzelfde blijft alleen knallen er nu meer knallers.

Een rentencion duurt normaal gesproken 40 seconden!
 

Tony

Administrator
Medewerker
Hier een foto met aanduiding.
Op de gopro beelden kan je het goed zien omdat de mascleta dan echt voorbij komt.

 

sprinkhaan

Registered User
Hoe is de mascleta ontstaan, dus de geschiedenis erachter en bijbehorend historie? Ik Kan me voorstellen dat ze niet ineens een paar waslijnen vol zijn gaan hangen met knallers en dan los zijn gegaan.....:tounge:
 
Laatst bewerkt:

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Is er op het plein een maximum aan te schieten kruit? Is dit aan regels gebonden. Weet namelijk wel dat naarmate de 19e dichterbij komt het aantal grammages flink omhoog gaat. Ricardo gebruikt zomaar 250kg. Maar zou dit ook 500 of 1000 kunnen zijn?
 

Mr_Mascleta

Registered User
Theo,

In de Mascleta spreekt men altijd over retentiones. Zijn retentiones de groepen zelf? Of zijn dit groepen met knallers die meegaan lopen tijdens de Mascleta?

Hieronder heb ik 2 foto's toegevoegd, zijn dit voorbeelden van de retentiones?




Stefan, de op de foto's zijn te zien twee verschillende stukken vuurwerk. Om met de onderste te beginnen zijn dit ook de
"trueno para grupo y terremoto no2". Als ik me niet vergis worden deze gebruikt o.a door pirotecnias Europla en Portuqués.
De bedoeling van deze groep is als de andere groepen in de retenciones; namelijk een acceleratie van de trueno's in deze groep!
Het kleine en minimale verschil zit hem in de vertraging, daar waar een groep van bijv nr2 gemiddeld een duur heeft tussen de 30 en 40 seconden, gaat deze net iets sneller waardoor je tussen de groepen een extra toevoeging hebt van deze groep voor; een waarvan de pirotecnia denkt, een snellere acceleratie en een betere kwaliteit van kracht in dit deel.
Je ziet het bijv bij Altura, die heeft dit niet hangen, maar heeft op elke groep en op elke "trueno nr2" een vertraging zitten en dan in elke groep een andere vertraging, waardoor hij zijn ritme creëert!

De andere met 18 trueno's op een rits(naar mijn weten Peines), heeft het zelfde principe als hierboven beschreven alleen is deze mindere in kracht en minder dominant en dus wat meer op de achtergrond aanwezig ter vervanging van de "rastres".
De laatste dient ook als "base de sonoro" dus als basisgeluid voor "el cuerpo de mascleta", maar het is als wat ik schreef de bouillon voor de soep, maar als de bouillon te sterk is, is de soep niet lekker. Daarom hoor ik persoonlijk maar ook anderen de "rastres" als basis! Maar dit blijft altijd een open discussie punt, tenslotte maakt de pirotecnia de keus.

Tenslotte heb je ook nog de pirotecnias - o.a Marti en in het verleden Zamorano Caballer die in de groepen kiezen voor een vorm van "trueno's distribucion" die op hun beurt kleinere trueno's op de grond vaak laten knallen vaak in combinatie met bengalen in een lagere decibel om zo ook dat basisgeluid te creëren. Op zich is dit een prima methode ware het niet dat het niet dat karakteristieke geluid evenaart van de "rastres".
 

RNBakker

Registered User
Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is "Theo, hoe ziet het schema van jouw ideale masclata er uit?".
 

Mr_Mascleta

Registered User
sprinkhaan;304136"la tie zei:
Hoe is de mascleta ontstaan, dus de geschiedenis erachter en bijbehorend historie? Ik Kan me voorstellen dat ze niet ineens een paar waslijnen vol zijn gaan hangen met knallers en dan los zijn gegaan.....:tounge:

De historie van "la tierra de fuego" zoals Valencia ook wordt genoemd is terug te halen naar de 17de eeuw, met daarin de uitvinding van dat men met kruit iets kon gaan doen in de pyrotechniek en al zijn producten.

Het ontstaan van de huidige mascleta vindt zijn oorsprong in de "Traca Correguda" - "Traca Corrida". deze werden laat 19de eeuw begin 20ste eeuw geschoten in de straten van vele dorpen, o.a Godella, LLiria, Cañada, in de regio Valencia; "La Comunidad Valencia" deze vormen werden geschoten ter ere van de Patroonheiligen en zijn feesten in de dorpen.
De vinding van dit stuk vuurwerk gaat terug naar laat 19de eeuw, waarbij men waarschijnlijk de combinatie van lont - "mecha" en knal - "Trueno" samen hebben gevoegd wat leidde tot de "Traca" Door deze op te hangen in de straten zag men later in dat dit ook met meerdere lijnen kon en zo waarschijnlijk zijn toevlucht heeft genomen naar de diverse plazas in de dorpen in de regio.
Om de mannelijkheid te showen ging men in het tempo van de "traca" meelopen - rennen, het liefst er onder, maar ook daarvoor of erachter.

Tevens is de mascleta de opvolger van de "Engreallat". De "Engreallat" werd geschoten middels het op een vlakke bodem plaatsen van de "Cantarellas" - tubes, die met lont met elkaar in verbindig staan en gevuld met "Polvara Negra" oftewel zwart buskruit. Deze werden dan door diverse mannen uit de "Peña" ontstoken en op een bepaalde manier dat er iets van ritme ontstond, altijd in een goed overleg met elkaar. Deze vorm werd ook tijdens de Fallas week ontstoken, maar door invloed van het vocht werd dit verplaatst naar de maand mei van elk jaar ter viering van de el dia de "Virgin de Desamparados" de dag van de dak - en thuislozen.

Door de moderniseringen maar ook de innovaties van de "Pirotecnias Valencianas" en hun producten werd de mascleta meer gevormd tot zijn huidige vorm laten we zeggen eind jaren tachtig vorige eeuw anno 2012. Maar daarvoor had je nog andere manieren van schieten. Begin jaren 50 eind jaren 40 vorige eeuw werd de mascleta al op La Plaza Ayuntamiento geschoten maar door o.a wijlen Luis Brunchu Alonso met zijn "Barradas de Salidas" die werden gebruikt om zijn "cohetes" vuurpijlen, weg te laten schieten. Deze "cohetes" werden op den duur in de jaren zestig vervangen door de "Carcasas de Trueno de Aviso" en zo zag men in dat je door ontwikkeling op het gebied met kruit en sassen meer kon gaan toevoegen aan de mascleta.
Zo geschiedde en wat je ziet en zag in de afgelopen decennia is een ongekende toevoeging van vele producten in de mascleta en te zien is op beeld. Te lezen valt in de threads over welke effecten we schrijven.
 

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Die rastres worden ook veel gebruikt in miniatura's.
We hebben zelfs een hele miniatura gezien waarvan de opbouw geschiedde door 1 of meerdere lijnen met rastres tegelijk te onsteken.
Foto:
12402778.5b44bd5f.560.jpg

Met dank aan Pyroboy (VWC)
15 rastres in een keer aan, en die werpen dan langzaam de trueno's uit. Mooi tempo op zo'n manier en een leuke manier van opbouwen. Dan 30 rastres, 45 rastres, 60 rastres enz. Terremoto natuurlijk geheel op snellont.


Theo, weet jij of ze nog een grammetjes liftcharge leggen in de dopjes voordat ze de trueno's erin drukken?
Trueno's moet je namelijk best wel hard aandrukken, en het lijkt me dat anders de knaller blijft zitten in de dop met alle nare gevolgen van dien.
 
Laatst bewerkt:

sprinkhaan

Registered User
@mister mascleta

Uit je verhaal kan ik opmaken dat er inderdaad een lange historie aan vasthangt maar dat de "mascleta"in zijn huidige vorm nog steeds doorontwikkeld word of aan innovatie onderhevig is(?).

Thanks ,dit was een verhelderende tekst. (Wanneer komt je eerste boek uit ??? :hehe!:)
 
Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Die rastres worden ook veel gebruikt in miniatura's.
We hebben zelfs een hele miniatura gezien waarvan de opbouw geschiedde door 1 of meerdere lijnen met rastres tegelijk te onsteken.
Foto:
12402778.5b44bd5f.560.jpg

Met dank aan Pyroboy (VWC)
15 rastres in een keer aan, en die werpen dan langzaam de trueno's uit. Mooi tempo op zo'n manier en een leuke manier van opbouwen. Dan 30 rastres, 45 rastres, 60 rastres enz. Terremoto natuurlijk geheel op snellont.


Theo, weet jij of ze nog een grammetjes liftcharge leggen in de dopjes voordat ze de trueno's erin drukken?
Trueno's moet je namelijk best wel hard aandrukken, en het lijkt me dat anders de knaller blijft zitten in de dop met alle nare gevolgen van dien.

Check Theo zijn vorige uitleg.
Dit zijn niet echt Rastres..

Rastres uit China van Pirotecnia Europea gebruikt door Pirotecnia Valenciana
Fallas_2012_Valenciana_Mascleta_11.JPG


Rastres uit Spanje? gebruikt door Turis
Fallas_2012_Mascleta_Turis_16.JPG
 

Mr_Mascleta

Registered User
Is er op het plein een maximum aan te schieten kruit? Is dit aan regels gebonden. Weet namelijk wel dat naarmate de 19e dichterbij komt het aantal grammages flink omhoog gaat. Ricardo gebruikt zomaar 250kg. Maar zou dit ook 500 of 1000 kunnen zijn?

Bij navraag(heb gebeld met pirotecnia Altura) leert dat het voor elke pirotecnia geldt dat ze zijn gelimiteerd aan een bepaald aantal kilos "massa explosiva" - "las materiales explosivas". Er werd mij verteld dat het aantal kilo's dit jaar lag op 70 kilo masa explosief. Dit wordt dan ook gecontroleerd door Guardia Civil wat je ziet dat men met de lijst over het plein loopt en controleert. Ik heb het weleens gezien dat in 2008 de firma Borreda op het laatste moment dus nadat de controle was geweest een aantal artikelen het veld moesten ruimen.
Verschil kan ook zijn, waar de ene pirotecnia kiest voor "materiales pirotecnio" bijvoorbeeld "serpetinas" = stereffect in rood-groen-zilver, of "cajas de humo" of de fluiteffecten "candelas de chicharras" of "cajas mecanizades de efecto pito -fluit" kiest de andere voor "materiales explosivas"

Waarom het verschil in kilo's? Welnu wat er gebeurt in de "presupuesto" dus het budget dat wordt vrijgesteld, dat men onderscheidt maakt tussen de laatste 2-4 dagen en de anderen. De letterlijke bewoording waren; "estamos inferior" oftewel ze zien ons als ondergeschikten!!! Oeps! Dus er is een verschil in budget!
Daarnaast spelen trots, visitekaartje willen afgeven in de hoop van opdrachten binnen halen een grote rol.
Tenslotte speelt de eigen invulling van elke pirotecnia ook nog een rol bij de verschillen die we zien op het plein!

Tenslotte 500 of 1000 kilogram daarop kan je nee beantwoorden simpelweg omdat het plein daar zich niet voor leent.
Mascleta año nuevo(die helaas niet meer wordt geschoten) zit rond dit gewicht maar dan bruto!

edit: een kleine aanpassing dit ter voorkoming van ruis!
 
Laatst bewerkt:

Mr_Mascleta

Registered User
Theo, weet jij of ze nog een grammetjes liftcharge leggen in de dopjes voordat ze de trueno's erin drukken?
Trueno's moet je namelijk best wel hard aandrukken, en het lijkt me dat anders de knaller blijft zitten in de dop met alle nare gevolgen van dien.

Nee dat gebeurt niet. Bij het laden worden eerst alle buizen " las batterias" ontdaan van vuil en daarna gaan de "carcasas" erin! Geen extra toevoeging van grammetjes liftcharge, deze zitten namelijk verwerkt in het compartiment onder de "carcasa"
In de "monotiros" of plateaus die bijv Ricasa gebruikt worden zie je op een zonnige dag goed de verdeling in de tube, dus eerst de liftcharge en dan het effect erboven.
Wat het aandrukken betreft; je ziet vaak na het laden dat ze met de stalen pen nog eens extra aandrukken om er boven te gaan hangen met het lichaamsgewicht, absolute noodzaak om de "trueno's de aviso" bijv in de "Bombardeo" een zo hoog mogelijke lift te geven en niet dat ze boven de buis klappen of gaan zwabberen.

P.S ik kan #$@#$ niet mijn foto's uploaden hierna toe, erg jammer want dan is de uitleg goed te zien.
 

Kobajo

FPM Filmer
Zijn vraag gaat over de Peines als ik me niet vergis.
Wat ik zelf heb gezien bij Hmnos. Caballer is dat deze heel los in de "strip" zitten. Vielen er tijdens het ophangen zelfs een aantal uit.
Ik denk dat de vlam zelf er voor zorgt dat de knaller los komt en naar beneden valt


Nee dat gebeurt niet. Bij het laden worden eerst alle buizen " las batterias" ontdaan van vuil en daarna gaan de "carcasas" erin! Geen extra toevoeging van grammetjes liftcharge, deze zitten namelijk verwerkt in het compartiment onder de "carcasa"
In de "monotiros" of plateaus die bijv Ricasa gebruikt worden zie je op een zonnige dag goed de verdeling in de tube, dus eerst de liftcharge en dan het effect erboven.
Wat het aandrukken betreft; je ziet vaak na het laden dat ze met de stalen pen nog eens extra aandrukken om er boven te gaan hangen met het lichaamsgewicht, absolute noodzaak om de "trueno's de aviso" bijv in de "Bombardeo" een zo hoog mogelijke lift te geven en niet dat ze boven de buis klappen of gaan zwabberen.

P.S ik kan #$@#$ niet mijn foto's uploaden hierna toe, erg jammer want dan is de uitleg goed te zien.
 

Tony

Administrator
Medewerker
Nee dat gebeurt niet. Bij het laden worden eerst alle buizen " las batterias" ontdaan van vuil en daarna gaan de "carcasas" erin! Geen extra toevoeging van grammetjes liftcharge, deze zitten namelijk verwerkt in het compartiment onder de "carcasa"
In de "monotiros" of plateaus die bijv Ricasa gebruikt worden zie je op een zonnige dag goed de verdeling in de tube, dus eerst de liftcharge en dan het effect erboven.
Wat het aandrukken betreft; je ziet vaak na het laden dat ze met de stalen pen nog eens extra aandrukken om er boven te gaan hangen met het lichaamsgewicht, absolute noodzaak om de "trueno's de aviso" bijv in de "Bombardeo" een zo hoog mogelijke lift te geven en niet dat ze boven de buis klappen of gaan zwabberen.

P.S ik kan #$@#$ niet mijn foto's uploaden hierna toe, erg jammer want dan is de uitleg goed te zien.

Er is al een paar keer gereageerd op jou vraag wat betreft foto's met links naar de uitleg hoe je dat moet doen.
 
Bovenaan