Ik ken de bron, hij is een directe professionele afnemer van Zink en hij klonk op zich overtuigend. Hij vertelde dat er alleen nog Zink signalraketen geleverd worden voor professionele shows, anders wordt nog maximaal 1 karton per bestelling afgeleverd. In een karton zitten 200 pijlen dus daar kun je een aardig showtje mee vullen. Kom je met een schietplan waarin meer dan 200 pijlen verwerkt zijn dan zal er ongetwijfeld met Zink te praten zijn.
Wat betreft de bevoegdheden van de politie in Duitsland: Er is niets dat de Nederlandse politie tegenhoudt om informeel met Zink te gaan praten over wat er met hun signalraketen gebeurd en hoeveel er in handen geraken van Nederlandse particulieren. Volgens deze persoon had Zink hem geinformeerd dat de Nederlandse en Duitse politie gezamenlijk bij Zink op bezoek zijn geweest om aan Zink duidelijk te maken wat er met hun 1.1 vuurwerk gebeurt. Jullie moet niet gelijk denken dat ze met zwaailichten en getrokken pistolen inclusief huiszoekingsbevel daar aan komen, dat zullen gewoon rechercheurs in burger zijn geweest die een informeel bezoek aan Zink hebben gebracht. Dat mag gewoon.
Wie het bedrijf Zink een beetje kent, weet dat ze het zeer nauw met de regelgeving nemen, je krijgt nog geen rolletje visco mee zonder de juiste papieren. Het zou me dus niks verbazen als Zink het niet zo'n prettig idee vindt dat hun 1.1 vuurwerk bij Nederlandse particulieren terecht komt en ik kan me zo voorstellen dat ze dus vrijwillig hun medewerking verlenen nu ze weten waar die bestellingen van 5000 stuks (of meer) 902 uiteindelijk terecht komen. Wat betreft het verlies aan omzet. Zink verdient het meest aan de ontwikkeling van en de handel in pyrotechnische grondstoffen, die paar duizend lawinepijlen is slechts een fractie van hun totale omzet en het zeker niet waard om hun reputatie op het spel te zetten. Die pijlen doen nog geen 2E per stuk af fabriek, dus van die omzet zullen ze niet wakker liggen in Cleebronn.
Ik heb ook vernomen dat verschillende Luxemburgse vuurwerkhandelaren een informeel bezoekje hebben gekregen van de Nederlandse arm der wet. Ook is bekend dat er op politiek niveau tussen Nederland en Belgie er al jaren een discussie plaatsvindt over de soepele Belgische vuurwerkwetgeving, dus zo bijzonder is het allemaal niet.
Wat er verder ook allemaal van zij, ik denk dat men er op moet rekenen dat de Zink signalraketen dit jaar schaars en (dus) prijzig zullen zijn. Binnenkort krijgen we via een andere bron zekerheid over de juistheid van dit verhaal. Voorlopig zou ik het ik niet al te snel als een broodje aap verhaal af willen doen.