Welk product blijft jou altijd bij, en waarom?

firewire

Registered User
Teveel om op te noemen maar die uit posts 16 en 17 staan zws in mijn top 10:

Omdat die pijltjes boven de andere babypijltjes uit stegen en omdat het potje Flying Eagle het enige ‘cakeje’ van ongeveer een daalder, het enige ‘grotere’ sierartikel was wat ik samen met mijn broertje jaarlijks kocht om de kosten te delen omdat het anders een te grote aanslag was op ons budget van een joetje voor ieder.

Mocht derhalve iemand de voor mij ‘Holy Grail’ Flying Eagle hebben en er vanaf willen, dan mag ie me zeker per pm benaderen.😊

Laatst bewerkt:

1Salute

Registered User
Bekijk bijlage 22310

Mijn eerste echte pot :) 200 gram schoon aan de haak :)

En deze blijven mij ook eeuwig bij, ik heb ze nooit zelf kunnen stoken en kan me zelfs niet heugen dat ik ze ooit heb afgestoken worden.. maar was altijd super geïnteresseerd in deze raketjes.

Bekijk bijlage 22311
Jaaaa, die Aviator raketjes van Wolff! Destijds maakten ze ook die iets grotere Gemini raketjes. Mijn broer en ik als jongens van rond de 10 jaar, kochten er standaard van ieder 1-2 per jaarwisseling van ons zakgeld. Geweldig dat je er een foto/folder van hebt 😍

Z@P

Registered User
Producten die me nu zo te binnenschieten, oud en nieuw, willekeurige volgorde.

Amazing yellow caps eerste batch, was toen de eerste keer dat ik die die rauwe fluit hoorde.

Bonbridge crackling chry 25s eerste versies,
harde knallen en volle lucht met crackling

Funke knallfrösche kaliber c, eindelijk een echte ouderwetse 7 klapper, wat zijn ze goed.

Funke Elegant night (f2) eerste batch, ongekende prestaties voor consumentenvuurwerk, stond er echt van te kijken.

Diamond collection, Flashing diamond, eerste jaar nieuw op de markt, super tof. Niet geevenaard

Diamond collection, Coconut tree single shot, zeer indrukwekkend destijds. Echt een palmboom effect.

Lidu Ninja pijlen, goede effecten en betaalbaar

Kan nog wel even doorgaan, komt nog

Laatst bewerkt:

Schuim

Moderator
Medewerker
Jaaaa, die Aviator raketjes van Wolff! Destijds maakten ze ook die iets grotere Gemini raketjes. Mijn broer en ik als jongens van rond de 10 jaar, kochten er standaard van ieder 1-2 per jaarwisseling van ons zakgeld. Geweldig dat je er een foto/folder van hebt 😍
Moest er even voor graven in tot aan een folder van 1994.
Die Rave moest ik ook al voor speuren tot in een folder uit 2004.

VvanVuurwerk

Registered User
Budget cakes van Evuco. Met je spaargeld een 16shots 20mm cakje kopen. Presteerden destijds echt goed en zeker voor dat geld.

Steelhawk pijlen uit België meegenomen. Volgens mij 12 pijlen voor €10,- of €15,-. Prima pijlen en met twee pakketten was dat destijds echt al doorstoken voor mijn begrippen.

Pirofantasia, een 100 shots blok van Platón/Pyroshopping in Spanje. Destijds zat je in NL nog met 200 grammers en daarom eens maximaal 25 shots. Wat een lekker tempo zat hier in en best een lange hangtijd. Samen met een maat in Valencia gekocht en mooi in een parkje tussen de gebouwen gestookt.

shinji

Moderator
Medewerker
In Chronologische volgorde:
Zoef de Haas: Mijn vader kocht altijd zo'n zak vuurwerk bij een aannemer, waar van alles inzat. t kleinste stukje vuurwerk wat in de zak zat mocht ik als 6 jarig kleutertje zelf aansteken, met de sigaret van mn vader, want aansteeklonten bestonden nog niet. dat kleine dingetje vloog met een hummerfluit omhoog, nouja omhoog, na een meter schoot dat ding dwars door de straten heen met nog een knal aan het eind, geweldig, de freak was geboren:D

Het eerste Diamond siervuurwerk: Na mn jeugdjaren doorgebracht te hebben met rotjes, strijkers, schuurfeesten etc. was t tijd om een eigen bedrijf te beginnen en te trouwen. En dus ook tv te kijken. Zie ik een programma voorbij komen waar het eerste echte siervuurwerk werd getoond. Dat moest ik hebben en wat heb ik er destijds van genoten.

3" peanutshellblok van Lidu: Als liefhebber ga je opzoek naar lotgenoten, Internet was intussen gemeengoed en daar een website tegengekomen die mij triggerde. Chinese Rol heette die, later werd dat freakpyromaniacs en zo kwam ik in aanraking met het echte werk. Het beste van die tijd vond ik dit blok. Giga coloured Peony met een Ti Salute erbij x12.

WecoShell: in mijn herinnering 12". oud bommetje, maar deed t prima. Beetje jammer dat er een halve shellschaal op een toevallig langsrijdende politieauto terecht kwam.
Om een lang verhaal kort te maken. 120 uur koken voor bejaarden vond ik meer dan genoeg reden om een eind te maken aan het illegale spul. Je hebt tenslotte vrouw, kinderen en een eigen bedrijf nietwaar.

Daarna nog veel moois meegemaakt met de mannen, maar met mate;)

Schuim

Moderator
Medewerker
3" peanutshellblok van Lidu: Als liefhebber ga je opzoek naar lotgenoten, Internet was intussen gemeengoed en daar een website tegengekomen die mij triggerde. Chinese Rol heette die, later werd dat freakpyromaniacs en zo kwam ik in aanraking met het echte werk. Het beste van die tijd vond ik dit blok. Giga coloured Peony met een Ti Salute erbij x12.
Heeft daar niet is een filmpje van op het internet/fpm gestaan? 🤩 Je brengt in ieder geval een herinnering tot leven ver uit de diepe krochten van mijn geheugen!
Het was de tijd nog van de Rechtermuisknop - Opslaan als.

stefantvs

Administrator
Medewerker
Mis heel dat Diamond Collection wel
Ze hadden ook altijd 2 fontijnen in het assortiment
Silver en goud, standaard elk jaar in de collectie, en natuurlijk de flashing diamonds.

Mooie herinneringen aan Thijs Brand Tweewielers in Zoetermeer.

SrCl2

Registered User
Laten we teruggaan naar de jaarwisseling 1981-1982. In het noorden van de provincie Groningen lag een dik pak sneeuw en op 28 december -27 december 1981 was een zondag- mocht ik eindelijk samen met mijn moeder vuurwerk halen in een naburig dorp. 1981 was tevens het jaar waarin ik kennis maakte met een klein vuurwerkje dat Fluted Flyer With Parachute Fireworks heette. Het werd door Flower Basket op de markt gebracht, er bestond ook een soortgelijk vuurwerkje van Red Lantern (alleen heette dat anders, maar vraag me niet hoe).

De vorm van het hierboven genoemde vuurwerkje doet vermoeden dat het een singleshot is, want het ultrakorte(!!) stukje grijslont bevond zich aan de zijkant van de huls. Niets bleek echter minder waar: het is een heuse stijgtol die gierend opstijgt en op zijn hoogste punt een parachute met lichtkogel lanceert. Zoiets had ik nog nooit gezien! Je kon ze los kopen, maar ze werden ook verkocht in pakjes à 4 stuks. Omdat de prijs zo laag was, heb ik er samen met mijn "knalvrienden" door de jaren heen werkelijk tientallen van afgestoken. Wij kwamen er al gauw achter dat er ook een variant bestond die niet gierde tijdens het opstijgen, maar dat mocht de pret niet drukken. Wij noemden dit vuurwerkje trouwens gewoon Fluted Parachute.

Omdat dit vuurwerkje medio jaren 80 als instabiel werd beschouwd (ze vlogen werkelijk alle kanten op, soms zelfs de goede :ROFLMAO: ), is het helaas uit de schappen verdwenen om daar nooit meer terug te keren. Jammer, want ik vind het ondanks het onvoorspelbare gedrag nog steeds een prachtding!
Fluted Flyer with Parachute Fireworks (1981).jpg
Op bovenstaande foto (die van 1 januari 1982 dateert) is de Fluted Flyer With Parachute Fireworks omcirkeld.

SrCl2

Registered User
Een vuurwerkje dat mij ook altijd zal bijblijven is de Flying Golden Dragon van Horsebrand. Ik maakte in 1978 kennis met deze (zeker voor die tijd) spectaculaire zwermpot die maar liefst 6 schoten vlak na elkaar afvuurde. Het effect bestond uit gouden spinners die een vervaarlijk sissend geluid maakten.
Omdat ik helaas geen foto van dit vuurwerkje heb, heb ik voor een afbeelding noodgedwongen mijn toevlucht moeten zoeken tot een ooit door mij gedownloade folder van Horse Brand. Het origineel is vrij grofpixelig, maar geeft wel een indruk van het vuurwerkje dat ik bedoel. In 1978 was dit een pot uit het duurdere segment, vergelijkbaar met de News Transmitter.
Flying Golden Dragon (Horse Brand).jpg

Bovenaan