VVD: 'Gedoogzone langer afsteken vuurwerk in Zederik'

Moontan

Moderator
Medewerker
VVD: 'Gedoogzone langer afsteken vuurwerk in Zederik' '

ZEDERIK • De VVD pleitte maandagavond voor het instellen van een gedoogzone voor het
meerdere dagen afsteken van vuurwerk in de gemeente Zederik.
Het doel: terugdringen van overlast van vuurwerk tijdens de viering van oud en nieuw. "De
handhaving van de huidige tijdstippen waarop vuurwerk afgestoken mag worden werkt niet",
constateerde VVD-fractievoorzitter Hanneke van der Leun. "Daarnaast heb je te maken met groepen inwoners die liever minder vuurwerk zien en anderen die lekker willen knallen."
VVD Zederik zag de oplossing in een gedoogzone, waarin vanaf 28 december tot en met de viering van oud en nieuw vuurwerk afgestoken kan worden. "Zo'n locatie zou dan buiten de woonkern moeten zijn, zodat inwoners er geen overlast van ondervinden. Tegelijkertijd maakt het de handhaving er veel gemakkelijker op."

Waarnemend burgemeester André Bonthuis vond het een creatieve oplossing, maar kon er niet in meegaan. "De handhaving is niet optimaal, dat ben ik met u eens. Maar daarin zie ik geen aanleiding om de ruimte om vuurwerk af te steken dan juist uit te breiden. Het is ook niet mogelijk om lokaal op deze wijze af te wijken van het landelijke beleid."

https://www.hetkontakt.nl/regio/albl...rk-in-zederik-

Tony

Administrator
Medewerker
Het is weer eens wat anders dan geroep om een verbod. [emoji106]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Alleen de burgervader vindt het geen goed plan.

Burgemeester André Bonthuis van Zederik ziet niets in het ‘gedoogplan voor vuurwerk’ van de VVD in zijn gemeente. Buiten de woonkern zou een plek gevonden moeten worden waar (vooral) de jeugd vuurwerk kan afsteken buiten de geoorloofde vuurwerktijden.

Zo zou er rond de jaarwisseling minder overlast zijn en kan er beter worden gehandhaafd, vindt VVD-er Hanneke van der Leun. ,,Er zijn mensen die liever minder vuurwerk zien en anderen die lekker willen knallen.’’

Bonthuis riep de VVD meteen een halt toe. Hij prijst de creatieve manier om groepen met verschillende ideeën over vuurwerk allebei tegemoet te komen, maar vindt dat dit plan met nog meer gedoogplekken in Zederik, geen goed signaal zou afgeven. Bonthuis trekt de vergelijking met snelwegen waarop mensen die dat willen, ’s nachts bij uitzondering ook lekker hard zouden mogen racen. ,,Daar is de veiligheid ook niet mee gediend’’, vindt hij.

SGP-er Kees Vermaat wilde graag weten wanneer de evaluatie van de huidige vuurwerkzones beschikbaar is. Bonthuis zegde hem toe dat die eraan komt.

Bron

Laatst bewerkt:

joszie

Zilveren Member
het is weer eens iets anders. Ik kan me er wel in vinden. Alleen zie ik het niet als een oplossing met problematiek op oudejaarsdag zelf?

Sweet Laker

Registered User
Eindelijk iemand op politiek niveau die voor beide partijen constructief probeert mee te denken zonder het pleziertje op oudejaarsdag te verbieden. Dat moet een kruitsnuivert zijn :)

Bovenaan