Vuurwerkverkoop blijft stijgen: Een beetje aankloten hoort erbij

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkverkoop blijft stijgen: ’Een beetje aankloten hoort erbij’

vuurwerk-leiden.JPG

LEIDEN -

Freaky flutes, cool bastards, devil celebrations, cobra rockets en happy endings. Ook tijdens deze jaarwisseling knallen we in een paar minuten tijd weer miljoenen euro’s de lucht in. Waar de overheid een ontmoedigingsbeleid voert, nemen de verkoopcijfers van vuurwerk nog elk jaar toe.

Van terugloop in verkoop vuurwerk is nog niets te merken.

Nonchalant tovert de 13-jarige Nando een stapeltje opgevouwen briefjes van tien, twintig en zelfs eentje van vijftig uit zijn achterzak. ,,Honderdvijftig euro’’, vertelt de trotse tiener, die samen met Cesco en Joey vuurwerk komt bestellen. ,,Mijn eigen spaargeld. Zonde? Echt niet. Lol mag best wat kosten. Ik geef het vooral uit aan thunder kings, kleine mortiertjes. Het geeft gewoon een kick om die af te steken. Nee, met siervuurwerk heb ik niks.’’

Terwijl de vriendjes het bestelformulier invullen, aanschouwt Vincent Scherpenisse het tafereel met lichte weemoed. ,,Het doet me aan vroeger denken. Iedere puberjongen is in deze tijd van het jaar toch met vuurwerk in de weer? Dat hoort bij de leeftijd.’’

Maar ook volwassenen koesteren de diepgewortelde traditie, ervaart de bedrijfsleider van Blaxx in de Stevenshof, één van de vijf vestigingen van de vuurwerkshop in de Leidse regio. ,,Wij merken niks van een terugloop in verkoop. Integendeel. Ook nu hebben we alweer duizenden bestellingen binnen. Van dit soort jochies, dat een paar tientjes uitgeeft, tot bedrijven en hele vriendengroepen die voor duizenden euro’s kopen. Vanaf dinsdag beginnen we met de uitgifte en de losse verkoop. Dan is het drie dagen lang gekkenhuis. Maar wel gezellig.

De regelgeving wordt ondertussen steeds strenger. Zo mag er alleen nog op Oudejaarsavond - tussen zes uur ’s avonds en twee uur ’s nachts - worden afgestoken. Bovendien mogen gemeenten vuurwerkvrije zones instellen. In Leiden zijn dat er acht. In Voorschoten gaat men nog een stap verder. Naast een verbod in de parken organiseert de gemeente een vuurwerkshow bij sporthal de Vliethorst. Zo hoopt men particulieren te ontmoedigen zelf vuurwerk af te steken en daarmee de overlast en schade te beperken. Scherpenisse betwijfelt of die maatregel het gewenste effect sorteert. ,,Misschien als ze het heel groots aanpakken. Maar ik denk dat mensen toch hechten aan Nieuwjaar vieren in besloten kring.’’

Terwijl een vader met zoon en dochter - ,,vuurwerk blijft een papading’’ – een bestelling van bijna driehonderd euro afrekent, bezweert Nando dat hij alle veiligheidsvoorschriften in acht zal nemen. ,,Ik kijk wel uit ja. Ik ga geen vuurwerkbom maken of zo. En strijkers vind ik ook té gevaarlijk. Maar ik zal vast wel stiekem eerder iets afsteken dan mag. En ik ga geen dingen slopen, maar een knaller in een stevige prullenbak is wel lachen. Een beetje aankloten hoort erbij, toch?’’

.http://www.leidschdagblad.nl/region...ijft-stijgen-Een-beetje-aankloten-hoort-erbij

GMP82

Zilveren Member
Inderdaad.... als DAT stukje mentaliteit er nou eens uit kon..........

Dan zouden we nog niet eens de helft van de huidige discussie hebben...:you're kidding, rig

Bovenaan