Vuurwerkverbod hakt erin: winkels blijven dicht.

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkverbod hakt erin: winkels blijven dicht.

DEN BOSCH - De ene vuurwerkverkoper zegt door het vuurwerkverbod ‘slechts’ enkele tienduizenden euro’s omzet mis te lopen. De ander ziet 2 miljoen aan zijn neus voorbijgaan. En waar moet hij heen met dertien containers vol vuurwerk onderweg vanuit China?

694

Bosschenaar Gilbert Verheijen is aan alle kanten gedupeerd door het vuurwerkverbod. Hij heeft niet alleen drie winkels in Den Bosch waar hij al jarenlang vuurwerk verkoopt. Hij is ook eigenaar van een groothandel in vuurwerk. En hij heeft in China een bedrijf waar vuurwerk wordt ontwikkeld. ,,Door het verbod loop ik minstens twee miljoen euro aan omzet mis’’, zegt Verheijen.

Grote opslagruimtes
Hij houdt zijn hart vast voor de kosten die hij moet maken voor het vuurwerk dat door hem en andere winkeliers is besteld. ,,Vanuit China zijn nu nog dertien zeecontainers onderweg met vuurwerk. Alle andere zijn al binnen. Daar moeten we opslagruimte voor vinden. Want winkeliers zitten niet te wachten op vuurwerk dat ze dit jaar niet mogen verkopen. Er zijn grote opslagruimtes in Nederland en Duitsland waar ik hoopte de voorraad veilig op te kunnen slaan. Maar die zijn vol.’’
De overheid stelt 40 miljoen euro beschikbaar om tegemoet te komen aan onder meer deze kosten en omzetverlies. Maar volgens Verheijen is minstens 120 miljoen euro nodig. ,,Omdat ik niet weet in hoeverre de overheid mijn problemen compenseert, is het niet mogelijk om al tegen winkeliers te zeggen dat ze mij nu niet hoeven te betalen voor het vuurwerk dat ze hebben besteld en we het uitstellen tot volgend jaar. En winkeliers beschikken niet over de middelen aangezien ze ook geen omzet hebben.’’

Kermisattracties
Ground Spinners, City Lights en vuurwerk met andere mooie namen prijken op de website van Vughtenaar Henry Paashuis en zijn vader Henri. De webshop is inmiddels na amper een week alweer gesloten en de winkel aan de Stationsstraat in Vught die volgende maand voor het twintigste jaar zou worden geopend blijft op slot. ,,Het is een hele zware financiële strop. Ik loop tienduizenden euro’s omzet mis.’’

Paashuis heeft met zijn leveranciers afgesproken dat hij de volle dozen retour mag sturen en niet hoeft te betalen. ,,Ik heb gelukkig enkele losse artikelen liggen en verder niets’’, zegt Paashuis.
Zoals Paashuis het verkopen van vuurwerk combineert met de verhuur van kermisattracties, verkoopt Ad Geerts gewoonlijk bouwartikelen in zijn in Berlicum gevestigde Agri Bouwmarkt. ,,Na een kwart eeuw kan ik wel zeggen dat de verkoop van vuurwerk voor mij de kers op de taart is. De omzet van drie dagen vuurwerkverkoop is vergelijkbaar met een gewone weekomzet. Via de webshop heb ik jaarlijks zo’n 500 bestellinge

Sterretjes en fonteinen
Volgens Geerts lijkt het vuurwerkverbod voor zijn zaak met een sisser af te lopen. ,,Ik verwacht niet dat ik gebruik zou moeten maken van de financiële regeling. Leverancier Cafferata laat mij niet betalen voor de bestellingen en zoekt opslagruimte voor het bestelde vuurwerk. Ik heb een paar geopende dozen staan. Maar dat is te overzien. Ik heb ruimte voor maximaal 4000 kilo vuurwerk, maar ik verkoop in totaal zo’n 40.000 kilo. Dat wordt tijdens de verkoop steeds aangevuld.’’
Vughtenaar Henry Paashuis heeft besloten om de zogenaamde scherts- en fopproducten zoals sterretjes en fonteinen niet te verkopen. ,,De aanpassingen die wij dit jaar aan de winkel door corona moeten doen wegen volgens ons niet op tegen de opbrengst ervan’’, zegt Paashuis.

Fristi verkopen
Geerts heeft inmiddels toch een deel van de winkel ingericht met het geoorloofde vuurwerk. Bosschenaar Verheijen vindt ook de moeite waard om er een van zijn winkels voor te openen. ,,Ik zie het als een soort bezigheidstherapie. ,,Het schiet niet op. Dit is hetzelfde voor een cafébaas die te horen krijgt dat hij open mag om alleen Fristi te verkopen. Er begint veel vraag te komen naar sterretjes, knalerwten en zo. Maar het is te laat om nu nog een grote partij van dit soort vuurwerk te bestellen. Dat gebeurt altijd een jaar vooruit.’’
Rick van Dalen, mede-eigenaar van een Intertoys-filiaal in Zaltbommel, zegt dit jaar door het vuurwerkverbod ‘enkele tienduizenden euro’s’ mis te lopen. ,,Het is een hele mooie extra. De afgelopen jaren zag ik de omzet stijgen onder meer omdat het aantal verkooppunten verminderde.’’

Sinterklaasverkoop
Zoals meer vuurwerkverkopers heeft Van Dalen al een tijd geleden een vracht vuurwerk besteld. Net als een aantal collega’s heeft hij van leverancier Wolff te horen gekregen dat de bestellingen kosteloos worden geannuleerd en Wolff zorgt voor de opslag.
Van Dalen hoopt een graantje mee te pikken van de verkoop van het fop- en schertsvuurwerk in de categorie 1. ,,Na de Sinterklaasverkoop zal ik een deel van de zaak hiervoor inrichten. Het is niet vergelijkbaar met wat je anders afsteekt. Maar de laatste jaren zijn er leuke fonteintjes gemaakt.’’

Bovenaan