Vuurwerktroep kost Den Haag anderhalve ton

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerktroep kost Den Haag anderhalve ton

DEN HAAG - Het opruimen van vuurwerkafval en brandhopen na de jaarwisseling kost de gemeente Den Haag bijna anderhalve ton.
Vegers en andere schoonmakers, zoals de medewerkers van de buurtserviceteams, hadden na Oud en Nieuw ongeveer twee weken de tijd om de stad te bevrijden van vuurwerkafval.

140.000 euro

Daarvoor werden ook nog eens zes machines met personeel extra ingehuurd om brandhopen te verwijderen. De totale meerkosten voor het verwijderen van vuurwerkafval en brandhopen bedragen ongeveer 140.000 euro, schrijven burgemeester en wethouders in antwoorden op vragen van CDA-fractievoorzitter Gert-Jan Bakker.

De christendemocraat pleitte na de jaarwisseling voor het invoeren van een systeem waarbij de mensen die vuurwerk afsteken ook gaan betalen voor het opruimen van de troep. ‘Er blijft te veel vuil op straat liggen waarvoor alle Hagenaars moeten betalen. Hierbij moet het principe de vervuiler betaald worden toegepast’, aldus Bakker destijds.

Lastig bepalen wie vervuiler is
Volgens het college is dat niet mogelijk. Een methode zijn zou zijn om de meerkosten te verrekenen via de afvalstoffenheffing. Maar die is volgens het college alleen bedoeld om de kosten te dekken ‘die samenhangen met het ophalen en verwijderen van huishoudelijke afvalstoffen’. Bovendien is lastig vast te stellen wie het vuurwerk afsteekt en daarmee de vervuiler is, aldus het college.

Wel ziet het stadsbestuur een andere mogelijkheid: het invoeren van een landelijke verwijderingsbijdrage op vuurwerk. Maar dat is een verantwoordelijkheid van het Rijk.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/12-02-2013/vuurwerktroep-kost-den-haag-anderhalve-ton

GMP82

Zilveren Member
Ja ik vind het nog steeds bijzonder dat men het fatsoen niet (meer) heeft, om de zelf gemaakte zooi op te ruimen. Ik kom zelf uit Den Haag, maar vierde het de laatste jaren elders. Mijn stookplek laat ik brandschoon achter, alsof er geen O&N is geweest.

Kom ik weer thuis in Den Haag; 1 grote puinzooi in de straat, afgeschoten cakes, restanten van vuurtjes, rood tapijt incl blindgangers op het plein vd basisschool en ook hier restanten grootvuil die verbrand zijn. En dit bleef allemaal gewoon liggen t/m de eerste schooldag.

En dan vang je een gesprek op in de tram, dat men "het normaal vindt" dat "de gemeente" hun zooi voor ze opruimt (en dan nog kritiek leveren dat het zo lang duurt).

Ik snap er af en toe niet zoveel meer van.

sprinkhaan

Registered User
Leuk bericht, en nu wil ik wel eens weten hoeveel ze kwijt aan het opruimen na koninginnendag? Moeten we het daar ook maar eens over hebben.............

Sweet Laker

Registered User
Tsja het zijn rare tijden op het moment. Enige dat je kan doen is zelf het goede voorbeeld blijven geven en hopen dat uiteindelijk mensen weer gaan denken van: "Hey, dat zou ik ook weleens kunnen doen." En dat geld niet alleen voor oud en nieuw maar ook voor de rest van het jaar.

Ik ruim dagelijks wat rotzooi van de straat op, van sigarettenpeuk-pakjes, blikjes energy-drank, bierflesjes tot plastic tassen, plastic snackbarbakjes en ga zo maar door.

Misschien niet mijn rotzooi, alleen voel ik me wel beter als ik door mijn eigen wijk loop in de wetenschap dat ik het zelf ook bijhoud. En het leuke is dat het blijkbaar aanstekelijk lijkt te werken, want er ligt minder als ruim een jaar geleden toen ik daarmee begonnen ben.

Sweet Laker

Registered User
Leuk bericht, en nu wil ik wel eens weten hoeveel ze kwijt aan het opruimen na koninginnendag? Moeten we het daar ook maar eens over hebben.............

Of hoeveel ze kwijt zijn aan die zogenaamde 'inhuldiging' waarvan ze het budget, in deze crisistijden, pas achteraf van openbaar maken. En dan maar hopen dat ze ook alles eerlijk doorspelen aan het volk,..

bridge

Bronzen Member
Meer groot vuurwerk toestaan. Dan heb je doe zooi niet. Dus dit probleem is simpel opte lossen door alleen shells toe te staan.

Koetje

Registered User
Ja ik vind het nog steeds bijzonder dat men het fatsoen niet (meer) heeft, om de zelf gemaakte zooi op te ruimen. Ik kom zelf uit Den Haag, maar vierde het de laatste jaren elders. Mijn stookplek laat ik brandschoon achter, alsof er geen O&N is geweest.

Kom ik weer thuis in Den Haag; 1 grote puinzooi in de straat, afgeschoten cakes, restanten van vuurtjes, rood tapijt incl blindgangers op het plein vd basisschool en ook hier restanten grootvuil die verbrand zijn. En dit bleef allemaal gewoon liggen t/m de eerste schooldag.

En dan vang je een gesprek op in de tram, dat men "het normaal vindt" dat "de gemeente" hun zooi voor ze opruimt (en dan nog kritiek leveren dat het zo lang duurt).

Ik snap er af en toe niet zoveel meer van.

Vroeger werd er echt helemaal niks opgeruimd dus dat heeft niks met nu geen fatsoen meer hebben te maken. Tegenwoordig ruimen juist steeds meer mensen hun rotzooi op is mijn ervaring.

GMP82

Zilveren Member
Vroeger werd er echt helemaal niks opgeruimd dus dat heeft niks met nu geen fatsoen meer hebben te maken. Tegenwoordig ruimen juist steeds meer mensen hun rotzooi op is mijn ervaring.

Vroeger viel er ook nauwelijks wat op te ruimen... verder dan een handvol fonteintjes en wat vuurpijlen kwam men niet. En de snippers van astronauten smeulden grotendeels gewoon op. Nu valt het ook meer op, dat er zooi ligt, omdat het vuurwerk simpelweg meer volume omvat dan toen.

En wat betreft het door mij aangehaalde fatsoen, dat heeft met meer dan alleen vuurwerk te maken. Uberhaupt de mentaliteit dat "iemand anders jouw zooi wel opruimt", klopt toch van geen kant?

Koetje

Registered User
Bij mij in de buurt was het 1 januari echt altijd een behoorllijke klerezooi van al dat kleine grut.

Dat er minder fatsoen is en de mentaliteit heel erg is veranderd ben ik met je eens.

Laatst bewerkt:

vuurwerkfreakk

Registered User
Tijd voor mijn eerste post op FPM, maar ontopic:

Ik blijf vinden dat een echte liefhebber zijn troep gewoon hoort op te ruimen, Je wil het slechte vuurwerkimago niet nog verder naar beneden helpen. Als je denkt van: de gemeente komt toch wel is dat asociaal en ben je niet een echte liefhebber vind ik.

Bovenaan