Vuurwerkbranche wil verbod op de single shot, het bij de jeugd populaire maar gevaarlijke vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkbranche wil verbod op de single shot, het bij de jeugd populaire maar gevaarlijke vuurwerk

Belangenvereniging voor de vuurwerkbranche BPN pleit voor een verbod op de single shot, een type vuurwerk dat onder de jeugd heel populair is. Vanuit een huls wordt een lichtkogel de lucht in geschoten, waarna een flinke knal klinkt. De jaarlijks 10 miljoen in Nederland verkochte single shots zijn uitermate gevaarlijk volgens BPN en bovendien oorzaak van de grootste geluidsoverlast tijdens de jaarwisseling.

‘Dit vuurwerk nodigt uit om op andere mensen te schieten’, zegt voorzitter Leo Groeneveld van de vuurwerkbranchebelangenvereniging BPN over de single shots. ‘Het is bovendien erg onvoorspelbaar. Een rotje blijft op de grond liggen, maar bij single shots komen lichtkogeltjes vrij die op 15 meter afstand tot ontploffing worden gebracht. Die kunnen alle kanten op schieten, met letsel tot gevolg. Ook is de knal bij een single shot veel feller dan bij ander vuurwerk.’

Afgelopen weekend nog werd een 14-jarige jongen uit Mijnsheerenland met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis afgevoerd nadat een single shot van het type Thunderking in zijn hand ontplofte. Single shots, die sinds de jaren negentig in omloop zijn, moeten vanaf de grond
worden afgestoken. Met het ontsteken van de lont wordt een lichtkogeltje de lucht in geschoten, dat ontploft met een harde knal en met een minimaal boeket aan sierregen. Het valt officieel onder siervuurwerk, maar wordt door veel handelaren als knalvuurwerk verkocht.

De prijs voor single shots – die er in allerlei vormen en maten zijn – is opvallend laag. Vier Thunderkings kosten 1,99 euro, een pakket Cool Bastards heb je voor 19,95 euro in huis. Vuurpijlen kosten al snel het tienvoudige.

Straatgevechten
Volgens Groeneveld gaan er jaarlijks 10 miljoen single shots over de toonbank. De populariteit komt overeen met die van een rotje. ‘Omdat het zo massaal op de markt wordt gebracht, heeft het voor de jeugd geen enkele waarde. Dit lokt ongewenst gedrag uit: jongeren houden er hele gevechten mee op straat of ze stoppen zo’n single shot omgekeerd in de grond en kijken wat er gebeurt.’

De overheid zou single shots bij wet moeten verbieden, vindt Groenveld. Ditzelfde gebeurde in 2015 met babypijlen en Romeinse kaarsen, die relatief veel oogletsel veroorzaakten. Ook single shots zijn risicovol, blijkt uit de jaarlijkse vuurwerkrapportage van VeiligheidNL. Vorig jaar belandden 21 mensen (6 procent van het totaal aantal gewonden) op de spoedeisende hulp of bij de huisartsenposten als gevolg van
letsel door een single shot.

De cijfers geven mogelijk een vertekend beeld, denkt Leo Groeneveld van BPN, omdat mensen een single shot vaak verwarren met een vuurpijl. ‘Ik denk dat het werkelijke aantal ongevallen door single shots veel hoger ligt.’

Volgens VeiligheidNL raakten door het afsteken van vuurpijlen vorig jaar 52 mensen gewond (16 procent van het totaal). Daarmee is de vuurpijl op dit moment het gevaarlijkste vuurwerk dat in omloop is. Reden voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) om de overheid in een vorig jaar uitgebracht rapport het dringende advies te geven vuurpijlen (samen met knalvuurwerk) te verbieden.

Vuurwerkbril
Den Haag wil hier voorlopig niet aan, maar werkt wel stapsgewijs toe naar een veiligere jaarwisseling. Zo is het dit jaar voor het eerst verplicht om tijdens het afsteken van vuurpijlen een lanceerstandaard te gebruiken. Vanaf volgend jaar is de vuurwerkbril verplicht. Ook wordt nadrukkelijker ingezet op voorlichting, in de hoop daarmee het gedrag van vuurwerkgebruikers te veranderen. Of single shots verboden zullen worden, is nog maar de vraag, al merkt Groeneveld wel dat de interesse hiervoor is gewekt door het vernietigende
OVV-rapport. ‘Beleidsmedewerkers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben twee weken geleden aan de branche toegezegd dat de staatssecretaris heel serieus naar een verbod op single shots zal kijken.’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...populaire-maar-gevaarlijke-vuurwerk~b56a7d7f/

The Passion

Registered User
De jaarlijks 10 miljoen in Nederland verkochte single shots zijn uitermate gevaarlijk volgens BPN en bovendien oorzaak van de grootste geluidsoverlast tijdens de jaarwisseling.

grootste geluids overlast? en al die siercakes knallen niet zeker.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Hèhè, wat ik dus al de hele tijd vertel. Alles wat naar mensen geschoten wordt wordt een pijl genoemd.
Hopelijk wordt hiermee een echt link bulkproduct uit de markt gehaald.
De gewondenstatistieken heb ik niet zien veranderen daarentegen, na het verbod op Romeinse kaarsen en babypijltjes.

Michel_G

Zilveren Member
Tja, hoe geinig ik een singleshot ook vind, ik kan niet ontkennen dat dit op dit moment het meest misbruikte stuk consumentenvuurwerk is onder jongeren!

Dingen worden aan de lopende band op zijn kop afgestoken, horizontaal door de straat geschoten en mee geknutseld....... Youtube staat vol met filmpjes er van. En iedereen die wel eens heeft gehad dat deze dingen op de grond knalden (in de tube of net er boven), weet dat er op de grond helemaal een beste klap vanaf komt.

Wellicht een zelfde soort regeling als bij babyvuurpijlen? Niet de hele categorie single shots verbieden, maar een minimum kruitgewicht van 10 gram en tube diameter van 1"/25mm instellen, zodat je eigenlijk alle budget/bulk singleshots uitbant (en daarmee 90% van het huidige single shot bestand), maar sier singleshots nog wel mogelijk maakt?

Beetje geven en nemen dan maar?
De kruitregels voor buskruitknallers dan gelijktrekken met de EU standaarden? En eventueel fonteinen van 250 gram toestaan. Eerlijke deal toch..

Dat zou in ieder geval een mooie tegemoetkoming zijn! En wat Baron al zegt, ook de Romeinse kaarsen terug zou ik niet verkeerd vinden!

blackpowder

Registered User
Maatje van mij welke bij mij was met O&N had de mandarin van zena meegenomen. Dat blijft toch zeker een beste rol 😁.

Maar ik geloof dat we zo wat afdwalen.

KruitFreak

Registered User
Single shots enkel voor jongeren. No way! Ik vermaak me er elk jaar goed mee en heb dit jaar ook weer een tweehonderdtal de lucht in geknald van verschillende merken, en zonder problemen!
Dan sommige mensen ze plat leggen of onderste boven neerzetten krijg je gedonder van en daar is het niet voor bedoeld.

Het knalvuurwerk in Nederland is ruk, goede grondbloemen zijn lastig te vinden, romeinse kaarsen en baby pijltjes zijn weg en straks verdwijnen ook de single shots. Dan is de voorpret tot de compounds de lucht in gaan wel een heel eind weg!

Ik baal ervan dat altijd wordt gekeken naar het kleine spul. Ik heb afgelopen jaarwisseling 3 incidenten gehad en allemaal met losse cakes. Twee vielen om en de ander klapte deels uit elkaar. Brandplekken op kleding maar verder gelukkig niets. Met vuurpijlen en het vele kleine spul heb ik niks bijzonders meegemaakt.

Ik ben het er niet mee eens om single shots te verbieden. Maak ze desnoods wat stabieler met een beter voetje eronder en kwak de prijs een euro omhoog ofzo.

joszie

Zilveren Member
Juist... Volgend jaar de single shots
Het jaar daarop de vuurpijlen en rotjes
Het jaar daarop alle grondbloemen en vliegende bijtjes etc
Het jaar daarop de kleinere losse cakes
Het jaar daarop de fonteinen
En als laatste in 2024/2025 alle grote boxen /compounds

Want ja, bij een verbod op het ene, wordt het volgende wel weer misbruikt....

Er is een bepaalde weg ingeslagen door de bpn die in mijn ogen heel erg scheef is.

NOOIT horen we ze met echte statements komen. Wel met hun eigen handel die ze langzaamaan zelf kapot maken?

schiet mij maar lek, ik snap het niet meer.

htevents

Registered User
Juist... Volgend jaar de single shots
Het jaar daarop de vuurpijlen en rotjes
Het jaar daarop alle grondbloemen en vliegende bijtjes etc
Het jaar daarop de kleinere losse cakes
Het jaar daarop de fonteinen
En als laatste in 2024/2025 alle grote boxen /compounds

Want ja, bij een verbod op het ene, wordt het volgende wel weer misbruikt....

Er is een bepaalde weg ingeslagen door de bpn die in mijn ogen heel erg scheef is.

NOOIT horen we ze met echte statements komen. Wel met hun eigen handel die ze langzaamaan zelf kapot maken?

schiet mij maar lek, ik snap het niet meer.
+1

Koetje

Registered User
En toch snap ik het wel. Als ik nu 16 was geweest had ik ook lopen kloten met die dingen en overlast lopen veroorzaken. Alleen what´s next? Als dit het is verbieden dan zou ik er wel mee kunnen leven.

Schuim

Moderator
Medewerker
Oke, ik doe mijn boekje even open..

Singelshots, ik heb er een haat liefde verhouding mee.
Ja ik vind ze zelf leuk, want ze knallen zo lekker, maar het zelfde vind de jeugd, en al helemaal het tuig.

Ik schoot ze tot enkele jaren terug ook gewoon vanuit de hand, en ik zie het "de jeugd" eigenlijk alleen maar doen.
Maar ook het er mee op elkaar schieten, of op andere doelwitten. Zelden dat ze normaal vanaf de grond worden geschoten.

Zo ook in mijn vriendengroep/kennissenkring. Ze gaan ondersteboven want dat knalt leuk. Worden op novelty's gezet omdat die tank of auto dan echt kan schieten. Gebruikt om siercakes mee op te bazen, etc. Ik ben op een bepaald moment maar gewoon gestopt met er wat van te zeggen. Want zo was ik vroeggah ook, krijg ik dan te horen.
We hebben het over de cattagorie 25 tot 35 jaar hier..

Mijn buurjongen dit jaar nog, komt met een plankje naar buiten gelopen rond half 2. Zet deze tegen een hek aan en steekt het aan. Voor je goed en wel door hebt wat die doet, vliegen de bombettes je om de oren, omdat hij ze tegen de plank aan heeft gemonteerd met ducktape ipv op de plank, doorgelust en aangestoken. De knuppel dacht dat ze wel zouden blijven zitten, maar al na schot schoot de ducktape los en had je een rond zwabberende rij singleshots. Het is dat ik hem al zag lopen met iets en je hem sowieso beter met vuurwerk in de gaten kan houden.

Ik heb gezien dat er roulette mee gespeeld word zoals je dat vroeger zag met voetzoekers. Ze wachten tot het lont ver genoeg is, en gooien hem in de lucht.
Ik heb ze zelf wel eens richting een groep jongeren geschoten die er mee op eenden in een vijver aan het schieten waren..

Dan de overlast.
Ik heb ze hier vanaf de 28ste vanaf een uur of 11 's ochtends, met veel regelmaat horen en zien afgaan. En ook zelf deed ik dat vroeger maar wat graag, want het is een perfect hit and run artikel, wat je ook nog met het grootste gemak vanuit je achtertuin wegschiet, en meneer agent is altijd te laat. Maar het zijn wel knallen die je een buurtje verderop nog in een woning kunt horen.

Kortom de singelshot is de nieuwe astronaut en babypijl in 1. Het knalt (hard), en je kunt er mee schieten met 95% kans zelf geen schade op te lopen.
Daarbij gaan ze voor de zelfde dumpprijzen de markt op. Net als dat dat met de astronauten, babypijlen en 10s Romeinsekaarsen gebeurde.
Prijzen van 18ct per stuk, daar kan toch niks tegen op?

Maar dan het BPN hier, het verhaal zoals dat hier weer word neergezet, komt op mij vooral weer over als, ik verdien er geen geld aan, dus het mag wel weg.
En daar heb ik Leo wel vaker van beschuldigd, en doe ik nu weer.
Als je het niet eens bent met een product wat je verkoopt, prima, maar vertel het dan zo wat er aan moet veranderen. Een handelaar haalt zijn product alleen uit de handel als het hem niks oplevert.

Even voor de doemdenkers hier boven mij die nu alweer roepen dat ze alles toch al word afgenomen de komende jaren..
Doe dit nou maar, dan zorgt het er in het minimale geval voor dat je nog een paar jaar langer van je hobby kan genieten ipv volgend jaar al niet meer.
Je koopt tegenwoordig ook sierpotjes voor 3 euro per stuk in Nederland, daar kun je je net zo goed mee vermaken in de vooravond.

Als het volgens jullie dan toch uitstel van executie is, zorg er dan ook even voor dat die executie word uitgesteld.
Mijn mening is bekend, vuurwerk gaat er niet uit. Maar er moet wel het een en ander veranderen, en daar ben ik ook toe bereid.

EDIT: Ik ben het echter wel met @Michel_G eens, laat ze de singelshot regels maar aanpassen, ik vind dit wel een erg goed voorbeeld wat die hier geeft.

blackpowder

Registered User
Oke, ik doe mijn boekje even open..

Singelshots, ik heb er een haat liefde verhouding mee.
Ja ik vind ze zelf leuk, want ze knallen zo lekker, maar het zelfde vind de jeugd, en al helemaal het tuig.

Ik schoot ze tot enkele jaren terug ook gewoon vanuit de hand, en ik zie het "de jeugd" eigenlijk alleen maar doen.
Maar ook het er mee op elkaar schieten, of op andere doelwitten. Zelden dat ze normaal vanaf de grond worden geschoten.

Zo ook in mijn vriendengroep/kennissenkring. Ze gaan ondersteboven want dat knalt leuk. Worden op novelty's gezet omdat die tank of auto dan echt kan schieten. Gebruikt om siercakes mee op te bazen, etc. Ik ben op een bepaald moment maar gewoon gestopt met er wat van te zeggen. Want zo was ik vroeggah ook, krijg ik dan te horen.
We hebben het over de cattagorie 25 tot 35 jaar hier..

Mijn buurjongen dit jaar nog, komt met een plankje naar buiten gelopen rond half 2. Zet deze tegen een hek aan en steekt het aan. Voor je goed en wel door hebt wat die doet, vliegen de bombettes je om de oren, omdat hij ze tegen de plank aan heeft gemonteerd met ducktape ipv op de plank, doorgelust en aangestoken. De knuppel dacht dat ze wel zouden blijven zitten, maar al na schot schoot de ducktape los en had je een rond zwabberende rij singleshots. Het is dat ik hem al zag lopen met iets en je hem sowieso beter met vuurwerk in de gaten kan houden.

Ik heb gezien dat er roulette mee gespeeld word zoals je dat vroeger zag met voetzoekers. Ze wachten tot het lont ver genoeg is, en gooien hem in de lucht.
Ik heb ze zelf wel eens richting een groep jongeren geschoten die er mee op eenden in een vijver aan het schieten waren..

Dan de overlast.
Ik heb ze hier vanaf de 28ste vanaf een uur of 11 's ochtends, met veel regelmaat horen en zien afgaan. En ook zelf deed ik dat vroeger maar wat graag, want het is een perfect hit and run artikel, wat je ook nog met het grootste gemak vanuit je achtertuin wegschiet, en meneer agent is altijd te laat. Maar het zijn wel knallen die je een buurtje verderop nog in een woning kunt horen.

Kortom de singelshot is de nieuwe astronaut en babypijl in 1. Het knalt (hard), en je kunt er mee schieten met 95% kans zelf geen schade op te lopen.
Daarbij gaan ze voor de zelfde dumpprijzen de markt op. Net als dat dat met de astronauten, babypijlen en 10s Romeinsekaarsen gebeurde.
Prijzen van 18ct per stuk, daar kan toch niks tegen op?

Maar dan het BPN hier, het verhaal zoals dat hier weer word neergezet, komt op mij vooral weer over als, ik verdien er geen geld aan, dus het mag wel weg.
En daar heb ik Leo wel vaker van beschuldigd, en doe ik nu weer.
Als je het niet eens bent met een product wat je verkoopt, prima, maar vertel het dan zo wat er aan moet veranderen. Een handelaar haalt zijn product alleen uit de handel als het hem niks oplevert.

Even voor de doemdenkers hier boven mij die nu alweer roepen dat ze alles toch al word afgenomen de komende jaren..
Doe dit nou maar, dan zorgt het er in het minimale geval voor dat je nog een paar jaar langer van je hobby kan genieten ipv volgend jaar al niet meer.
Je koopt tegenwoordig ook sierpotjes voor 3 euro per stuk in Nederland, daar kun je je net zo goed mee vermaken in de vooravond.

Als het volgens jullie dan toch uitstel van executie is, zorg er dan ook even voor dat die executie word uitgesteld.
Mijn mening is bekend, vuurwerk gaat er niet uit. Maar er moet wel het een en ander veranderen, en daar ben ik ook toe bereid.

EDIT: Ik ben het echter wel met @Michel_G eens, laat ze de singelshot regels maar aanpassen, ik vind dit wel een erg goed voorbeeld wat die hier geeft.

Moderniseer de regels, en laat BPN zich dan hardmaken voor gelijk getrokken regels met bv duitsland qua fonteinen en buskruit knallers. En laat de grotere single shots wel toegestaan.
Zoals ik al eerder aangaf geven en nemen en dat zou verkoopbaar zijn.

Tevens ben ik het volledig met je eens.

Tony

Administrator
Medewerker
Hèhè, wat ik dus al de hele tijd vertel. Alles wat naar mensen geschoten wordt wordt een pijl genoemd.
Hopelijk wordt hiermee een echt link bulkproduct uit de markt gehaald.
De gewondenstatistieken heb ik niet zien veranderen daarentegen, na het verbod op Romeinse kaarsen en babypijltjes.

Volgens mij zijn we van 1100 naar 700 naar 400 gewonden gegaan (2017) nog niet bekend.

Tony

Administrator
Medewerker
Mannen, ik hoor te vaak de Importeur verdiend er niets aan dus het kan weg. Geloof mij nou maar, de importeur pakt gewoon zijn marge. De winkelier heeft er een stuntaetikel van gemaakt en niet de importeur. Chinese rollen, grondbloemen, rotjes etc. Denken jullie nou echt dat de importeur daar niet op verdiend???

wit1704

Registered User
Mannen, ik hoor te vaak de Importeur verdiend er niets aan dus het kan weg. Geloof mij nou maar, de importeur pakt gewoon zijn marge. De winkelier heeft er een stuntaetikel van gemaakt en niet de importeur. Chinese rollen, grondbloemen, rotjes etc. Denken jullie nou echt dat de importeur daar niet op verdiend???
Ik heb ook het idee dat dit vanuit de branche iets wordt van geven en nemen.
Zij nemen die single shoot uit de handel en het andere spul kan gewoon blijven.
Dus single shots verdient de importeur/handel minder aan dan aan de compound box neem ik aan. De marge op duur/luxe vuurwerk zal toch ook wat meer geld in het laadje brengen dan die goedkopere single shots.

Denk dat dit ook een mooie zet is v/d branche. Om zo de bevolking kennis te laten nemen v/h feit dat de vuurwerk branche niet doof is voor de klachten van de Nederlandse bevolking.

Maar wij als freaks weten dat de echte overlast komt door de illegale harde knallers.

Laatst bewerkt:
Bovenaan