Vuurwerk verdeelt de Rotterdamse politiek

Tony

Administrator
Medewerker
De Rotterdamse politiek reageert verdeeld op plannen voor een forse inperking van de vuurwerktraditie. Zelfs binnen de coalitie klinkt protest. Maar burgemeester Aboutaleb, die al langer strijdt tegen vuurwerkoverlast, weet dat de gemeenteraad een linkse meerderheid heeft.

De Rotterdamse politiek reageert verdeeld op plannen voor een forse inperking van de vuurwerktraditie. Zelfs binnen de coalitie klinkt protest. Maar burgemeester Aboutaleb, die al langer strijdt tegen vuurwerkoverlast, weet dat de gemeenteraad een linkse meerderheid heeft.

De verregaande vuurwerkplannen waren nog maar net bekend, of VVD-fractievoorzitter Vincent Karremans schoot het voorstel van zijn eigen coalitie al af. Een vuurwerkverbod in grote delen van Rotterdam? ,,Nee, dat vind ik een te grote inperking van de vrijheid van burgers’’, aldus Karremans. ,,Het is een goed gebruik dat mensen een rotje afsteken voor hun voordeur - dat hoort bij oud en nieuw. Ik ken de problemen met vuurwerk, maar dit is niet de oplossing. Je moet het illegale vuurwerk aanpakken. Met dit plan lijden de goeden onder de kwaden.’’

Aboutaleb lanceerde gisteren het plan voor vuurwerkzones. Het college stelt voor om de algemene plaatselijke verordening (APV) van Rotterdam te wijzigen, waardoor vanaf de jaarwisseling 2019-2020 vuurwerk alleen is toegestaan in deze zones.

,,Onze traditie om consumentenvuurwerk af te steken kost de politie en de gemeente miljoenen per jaar’’, liet Aboutaleb weten. ,,Al jaren voeren we in Nederland de discussie om deze overlast te beperken. Helaas zonder resultaat. Met het invoeren van vuurwerkzones hopen we de overlast en de inzet van hulpdiensten aanzienlijk terug te brengen. Tegelijkertijd kunnen Rotterdammers die dat willen nog vuurwerk afsteken.’’

De afgelopen jaren heeft Rotterdam geëxperimenteerd met ‘vuurwerkvrije zones’, plekken waar geen vuurwerk mag worden afgestoken, bijvoorbeeld rond ziekenhuizen, verzorgingshuizen en kinderboerderijen. Maar een vuurwerkvrije zone blijkt juridisch moeilijk af te dwingen, vandaar dat Rotterdam het nu wil omdraaien. Een vuurwerkzone is wel haalbaar, zegt het stadsbestuur.

35 plekken
De burgemeester denkt aan zo’n 35 overzichtelijke plekken, al wordt dit nog in samenspraak met de gebiedscommissies besloten. De gemeenteraad moet uiteindelijk akkoord gaan met het plan.

Behalve de VVD ziet ook oppositiepartij Leefbaar Rotterdam niets in de plannen. Partijleider Joost Eerdmans: ,,Zo wordt een vuurwerktraditie de nek omgedraaid. We buigen voor de asocialen die rotzooi trappen. En dan heb ik het nog niet eens over de vraag hoe men dit gaat handhaven.’’

Aan de linkerzijde zijn de reacties een stuk positiever. En Aboutaleb weet dat dit deel uiteindelijk de meerderheid heeft in de raad.

GroenLinks-raadslid Stephan Leewis zegt ‘zeer blij te zijn’. ,,Hier zijn we al jaren mee bezig. De nadelen van vuurwerk zijn gewoon te groot. Denk aan de gewonden en doden, aan de milieuvervuiling en de angst die het inboezemt. Dit voorstel is het beste wat binnen de huidige wet mogelijk is.’’

Ook Denk, met vier zetels, zegt ‘niet negatief’ tegenover vuurwerkzones te staan. ,,Mits er genoeg gelegenheid blijft om vuurwerk af te steken’’, aldus fractievoorzitter Stephan van Baarle.

Bron: https://www.ad.nl/rotterdam/vuurwerk-verdeelt-de-rotterdamse-politiek~a84a0735/

bridge

Bronzen Member
OMG. 35 brandhaarden. Daar is veel mankracht voor nodig om te handhaven. dit zou wel eens tot ernstige ongeregeldheden kunnen leiden.

adgertic

Registered User
35 plekken in heel Rotterdam is gewoon te weinig. Snappen ze nou echt niet dat het simpelweg niet te doen is? Ik nodig abou graag uit voor een kopje thee bij mij thuis.....

ifeelfine

Registered User
let wel onze grote vuurwerkvrind wiens naam we niet uitspreken (begint met een A en eindigt met onte ) is wethouder in Rotjeknor

Bovenaan