Vuurwerk ophalen met de trein

marcobombfreak

Registered User
hallo!!!:p

ik ga natuurlijk voor oud en nieuw weer vuurwerk bestellen.
maar met oud en nieuw moet ik met de trein:weird:

dus hierbij mijn vraag ook!!!
is het in nederland toegestaan op 31 december om met vuurwerk in de trein te stappen..

hoop hier een serieus antwoord op te krijgen.

groeten marco

polleke45

Registered User
Re: rare vraag misschien:p

Volgens mij is het toegestaan maar je mag niet in nederland met meer dan 10kilo rondlopen dus dat zou nog een probleem kunnen worden.

sebastiaantje

Registered User
Die tien kilo is natuurlijk geen kruitgewicht. Dus als je bijv de lidu big box haalt en meer zit je al bijna of/op of/boven de tien kilo + dat een grote hoeveelheid best lastig te sjouwen is in je eentje en dan nog in de trein.... Dus licht eraan hoeveel je gaat bestellen denk ik.

Greetsz

Richardus

Registered User
Ik heb dat twee jaar geleden bij NS nagevraagd, omdat ik ook met vuurwerk met de trein wilde. Ik kreeg als antwoord dat het op de verkoopdagen toegestaan is met de maximale hoeveelheid van 10kg. aan legaal consumentenvuurwerk met de trein te gaan.

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
Ben zelf met een keer met twee grote reiskoffers vol vuurwerk de trein in gestapt (met legaal spul overigens ;) ) en was geen probleem. Denk ook niet dat ze daar ter plekke gaan wegen of het wel echt maar 10kg is. Zolang je maar niet laat zien dat er veel gewicht in zit (qua houding), dan wek je ook geen achterdocht op.

Richardus

Registered User
Ik geloof dat ik ook wel meer dan 10kg in m'n backpack had hoor :rolleyes: Tja, zo snel zullen ze niet een weegschaaltje erbij pakken, maar je zal maar net de pech hebben... Eigen keus dus, eigen risico. De regels staan er.

Sweet Laker

Registered User
Nou, denk dat ze wel wat beters te doen hebben, want hoe je het draait of keert. ál teveel kan je met de trein niet meenemen. Dus denk niet dat men daar moeilijk over doet, zeker nu er over een rookverbod geldt, behalve bij de rookpalen dan.

AWG

Registered User
ik snap het niet echt goed.
als je met een rugzak of met koffer loopt op het perron of in de trein gaan ze toch niet aan je vragen of je het wil openen?? het is toch geen schiphol?? :weird:
je bent het ook niet verplicht om aan te geven van te voren, er word niks gewogen en er is niemand die in het bezit is van x-ray ogen.:bigsmile:

je mag inderdaad maar 10kg bij je hebben maar gaat er maar vanuit dat de kans 1 op 20.000 is dat je gevraagd word je koffers te openen, ik heb daar nog nooit van gehoord dat dat moest in de trein.:amuse:

Richardus

Registered User
Als de (spoorweg)politie gegronde redenen heeft je ervan te verdenken iets illegaals bij je te hebben... Beetje zelfde geval als buiten 't station. Alleen kan ik me voorstellen dat als je een nitraat op het station gaat lopen afsteken (gek!!) de mannekes zelfs wat eerder op je afkomen...

Sweet Laker

Registered User
Nou, op oudejaarsdag gaan veel mensen op visite bij andere mensen. Verder rijd het ov gemiddeld maar tot een uur of 20 in de avond. Houdt in dat mensen die normaal later reizen, proberen om eerder op de dag al weg te kunnen om niet op het perron erachter te komen dat de treinen niet meer vertrekken. Dus meer drukte op de stations (of in ieder geval andere pieken).
En veel mensen nemen dan ook persoonlijke spullen mee, in tassen, koffers noem het maar op. Dus als je een beetje doorsnee tronie hebt en normaal gedraagt dan vinden ze dat echt niet erg hoor. Zeker als ze net zo goed opletten als die platpetten bij de beveiliging van het koninklijk huis! ;)

marcobombfreak

Registered User
ik ga dus voor het eerst met oud en nieuw met de trein:p en aangezien ik dus echt helemaal vuurwerkfreak ben:p vroeg ik het me dus gewoon af:p
grote kans dat ik meer bij me heb dan 10kilo:p
maar zoals jullie al zeggen als je je verdacht gaat opstellen dan gaan ze je zowieso van iets verdenken;)
maar het ging me der dus gewoon om of het mocht:p het antwoord was ja dus dan gewoon met de trein:p

Laatst bewerkt door een moderator:

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Ik zelf ga dit jaar ook dus met Oud & Nieuw (30ste) met de trein, naar Arnhem. Heb niet echt een koffer en de cakes die ik heb zijn best groot, maar gelukkig denk ik onder de 10 kilo. Maar, ik ga dus echt naar Arnhem, betekend dus dat ik via Utrecht naar Gouda moet. Ik zit gewoon in zo'n middenstuk, dus als t fout gaat kan ik gelijk op de noodknop drukken en uitstappen. Maar, mijn vraag is, hoe gaat dit dan exact? Want, als een conducteur t ziet, wordt die dan niet razend?

joszie

Zilveren Member
Ik zelf ga dit jaar ook dus met Oud & Nieuw (30ste) met de trein, naar Arnhem. Heb niet echt een koffer en de cakes die ik heb zijn best groot, maar gelukkig denk ik onder de 10 kilo. Maar, ik ga dus echt naar Arnhem, betekend dus dat ik via Utrecht naar Gouda moet. Ik zit gewoon in zo'n middenstuk, dus als t fout gaat kan ik gelijk op de noodknop drukken en uitstappen. Maar, mijn vraag is, hoe gaat dit dan exact? Want, als een conducteur t ziet, wordt die dan niet razend?

Ik snap er weinig van. Waarom zou je willen uitstappen? je mag met vuurwerk gewoon in de trein zitten. Misschien dat je illegaal spul bij je hebt, maar dat kunnen ze echt niet ruiken.
Zorg er voor dat je je vuurwerk netjes in een tas/ koffer hebt en dat er niets mee kan gebeuren. Als je echt denkt dat je verkeerd bezig bent kan je je vuurwerk inpakken zodat het lijkt alsof je een tas kado's bij hebt.
Je moet je niet zo druk maken, dan gaat het prima.

Weet zeker dat als je op de noodrem gaat drukken je meer problemen hebt, want leg maar eens uit waarom je dat deed + je krijgt dan sowieso een boete.

Dus gedraag je gewoon normaal, dan is er niets aan de hand.

Davis

Registered User
Kun je niet iemand mee nemen? Voor alle zekerheid ofzo? Kan me namelijk wel voorstellen dat het voor andere mensen in de trein niet zo'n prettige gedachte is om jou met 25 kilo aan vuurwerk te zien slepen. Laat het per ongelijk maar even tussen de trein en het perron vallen. Hele loze gedachte, maar er zijn mensen die dat in de kop hebben geslepen. Misschien de buurman aan de arm trekken ofzo?

Richardus

Registered User
Afgelopen oudjaarsdag zat ik op weg naar de feestbestemming in de trein met een vuilniszak vol vuurwerk (winkel kon me geen normale tas leveren die een beetje groot genoeg was...) waar de vuurwerkstokken nog uitstaken... Ik ben wel expres níet in de coupé gaan zitten om geen mensen tegen het hoofd te stoten, maar in de tussenruimte. Kreeg wel wat opmerkingen, geen negatief eigenlijk, en ook een leuk gesprekje met iemand. Ook een conducteur en buschauffeur deden niet moeilijk; er reizen blijkbaar wel meer mensen met vuurwerk naar hun visite toe op die dag. Maak het dus gewoon niet te gek, doe aardig en hou het bij max. 10kg (als 't lukt) en er is (zeker juridisch) niks aan de hand.

Bovenaan