Vuurwerk onder vuur

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerk onder vuur

OSS - Schade door vuurwerk kostte de gemeente Oss afgelopen jaarwisseling maar liefst 102.566 euro. Dit blijkt uit een brief van burgemeester Buijs aan een raadscommissie. Er gaan al stemmen op om het voortaan helemaal anders te doen.
In 2011 werd 42.790 euro aan schade opgetekend en het jaar daarvoor 20.405 euro. Oorzaak van de forse stijging is volgens Buijs het opblazen van een parkeerautomaat. Hiervoor wordt 40.000 euro gerekend. ‘Er zijn op dit moment landelijke ontwikkelingen naar aanleiding van de discussie over consumentenvuurwerk’, schrijft de burgemeester. ‘Ik volg deze ontwikkelingen en zoek daarnaast vanuit bijvoorbeeld de Veiligheidsregio naar mogelijkheden om tot maatregelen te komen om deze stijgende tendens een halt toe te roepen.’
In de Osse politiek klinkt het geluid door om te stoppen met de verkoop van vuurwerk aan consumenten. Zo schrijft Patrice van Geffen, fractievoorzitter van de PvdA, op zijn Twitter-pagina: ‘In Oss meer dan 100K vuurwerkschade. Hoe lang blijven wij hiermee doorgaan? #verbodvuurwerkparticulieren.’

Lucassen
Collega Gebert Lucassen van GroenLinks is ook kritisch. ‘In tijden van bezuinigingen is 100.000 euro vuurwerkschade in #Oss extra onacceptabel’, staat op zijn pagina te lezen.
In sommige steden, denk aan Amsterdam en Londen, wordt op 31 december een grote vuurwerkshow gehouden op één centrale plek. Volgens Buijs is het een idee om te kijken naar de mogelijkheid hiervan voor Oss.

http://drimble.nl/bericht/7776146

KoenL

Registered User
Nondeju, een parkeerautomaat van €40.000?! Zat daar goud in verwerkt?!

Tja, hoe serieus moet je dit bedrag noemen. Als je parkeerautomaten met deze waarde kan betalen dan heb je het volgens mij niet zo slecht als gemeente. Blaas daarentegen 3 automaten op en je bent een vermogen kwijt om het te repareren, maar dan zijn het wel slechts 3 automaten. En dan komt de verhouding scheef te liggen. Zijn drie automaten voldoende om over een vuurwerkverbod te gaan nadenken? Het moet toch niet gekker worden.

Ik heb er echt wel begrip voor dat gemeenten naar oplossingen gaan zoeken, want zo'n schade post is alles behalve nodig. Maar als de berekening zo krom wordt gemaakt, dan neem ik je als gemeente niet meer serieus. Sorry.

DJ-ArSoN

Registered User
Maar goed, het gaat niet alleen om deze 3 automaten, het is een optelsom van alle jaren en alle gemeenten, en het gesloop keer op keer op keer. Tuurlijk springt het bedrag omhoog bij zo'n achterlijk dure parkeerautomaat, maar helaas is het wel koren op de molen van de anti-vuurwerkers. Hopelijk komen de heren bestuurders nog op tijd tot inkeer en zoeken ze de oplossingen elders in plaats van bij een vuurwerkverbod.

Tony

Administrator
Medewerker
€40.000 euro zou zomaar kunnen. Wij hebben een betaalautomaat in die zaak die 1.5keer zo duur is.
Die an je vergelijken met een grote automaat die je in de meeste garages ziet staan. Ik vind het wel een hoog bedrag maar ik kijk er niet van op. Maar of dat ding nou 100 euro kost of 100.000, die mongolen moeten eens nokken met dat gesloop. We moeten dus niet wijzen naar een gemeente die maatregelen wilt treffen maar naar die LOSERS van mensen die spullen van anders slopen en er nog om kunnen lachen ook.

Laatst bewerkt:

GMP82

Zilveren Member
@ koen
vergeet niet dat er ook nog goudgeld in die automaat zit, van de fors betalende autobezitter ;-)

maar zonder gekheid, ze moeten er gewoon met de poten vanaf blijven...

elmo

FPM Moderator
Het betreft hier niet 1 betaalautomaat (zoals in het artikel staat) maar om meerdere automaten in de binnenstad.
Enkele moesten kompleet vervangen worden en dan gaat het natuurlijk flink in de papieren lopen.
Er staan in oss hoofdzakelijk alleen maar van die kleine waar je een kaartje uit kan trekken en 2a3 van die grote maar die waren niet vernield.
Helaas zijn de mannen & vrouwen in het blauw altijd op de verkeerde plaats op het verkeerde moment.

KoenL

Registered User
€40.000 euro zou zomaar kennen. Wij hebben een betaalautomaat in die zaak die 1.5keer zo duur is.
Die an je vergelijken met een grote automaat die je in de meeste garages ziet staan. Ik vind het wel een hoog bedrag maar ik kijk er niet van op. Maar of dat ding nou 100 euro kost of 100.000, die mongolen moeten eens nokken met dat gesloop. We moeten dus niet wijzen naar een gemeente die maatregelen wilt treffen maar naar die LOSERS van mensen die spullen van anders slopen en er nog om kunnen lachen ook.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben het helemaal met je eens. Maar ik neem het diegene (of het nou de gemeente, politicus of Jan Doedel is) wel kwalijk als er argumenten worden aangedragen die op het oog heel wat lijken...maar die qua inhoud nauwelijks waarde hebben.

Inderdaad, of die betaalautomaat nou 100 of 100.000 euro is maakt niet uit, maar je moet er wel reëel in zijn. En als je van de daken schreeuwt dat er een explosieve stijging is qua kosten en je de ontwikkelingen over een vuurwerkverbod gaat volgen, dan behoor je wat mij betreft tot een groep die niet verder kijkt dan krantenartikelen. Het zou wenselijk zijn als juist deze mensen zich eens zouden verdiepen in de problemen.

funkie x

Registered User
waarom WIL men nou niet inzien dat het verbod op consumentenvuurwerk niets oplost.
zo'n automaat word opgeblazen met illigaal vuurwerk en wanneer men een verbod op consumentenvuurwerk instelt wil dat nog niet zeggen dat het schadebedrag opeens ontzettend daalt.
laat die mensen zoals koenL ook al zegt zich eens verdiepen in de problemen!

jetztgehtslos

Registered
1. Een parkeerautomaat vernield voor 40.000 als elders veel lagere bedragen voor parkeerautomaten wordt gerekend. Graag even de nota hiervan openbaar maken. Kunnen wij op basis van de welbekende transparantie zien of dit wel klopt of dat de verzekeraars weer creatief aan het boekhouden zijn.

2. Als het om meerdere parkeerautomaten gaat, waarom staat dit niet in het artikelen? Ergo: krijgen we wederom weer eens verdraaide feiten te lezen als burger?

3. Hoe komt het dat andere gemeentes wél kostenbesparende maatregelen nemen door die parkeerautomaten tijdig afsluiten, met als gevolg dat de schade zeer beperkt is gebleven en hoe komt het dat de gemeente Oss deze maatregelen niet heeft genomen?

4. Hoe kan het zijn dat er twee partijen, PvdA en GL zich manifesteren, terwijl de burgemeester van VVD afkomstig is en de SP de meeste zetels heeft en hier niet op reageren?

5. Waarom zijn het juist deze twee partijen die reageren op een dergelijk onderwerp?

6a. Hoeveel geld gaat er binnen de gemeente Oss naar de zogenaamde Linkse Hobbies?
6b. Kunnen wij het budget te zien krijgen dat hiervoor vrij gemaakt is?
6c. Hoe verhoudt het bedrag van de linkse hobbies zich ten opzichte van de vermeende schadepost?

Voor nu geen kritische vragen meer aan de gemeente Oss en verantwoordelijke politici.

jetztgehtslos

Registered
PvdA Raadslid:

home > PvdA Oss > Raadsleden > Patrice van Geffen

Patrice van Geffen

Raadslid
Commissie Wonen, Openbare ruimte en Milieu

Patrice van Geffen is, zoals bekend, een ervaren raadslid voor de PvdA. Als raadslid heeft hij in de vorige periode de commissie BOB bemand. Nu maakt hij de swich naar WOM. Een zware commissie met de taakvelden : Beheer eigendommen, Milieu, Openbare ruimte, Ruimtelijke ontwikkeling en Vastgoed.

patrice.van.geffen@zonnet.nl

LinksvanGeffen@twitter

Toevallig dat net hij zijn bakkes open trekt he. Wie zou er toch mooie cijfertjes moeten presenteren betreffende het budget van de portefeuille Beheer eigendommen, Milieu, Openbare ruimte, Ruimtelijke ontwikkeling en Vastgoed? En dat in tijden van economische crisis.

Statusverlies als hij zijn budget overschrijdt en op zijn kop krijgt? Gevalletje eigen belangen behartigen, maar daarvoor het "publieke belangen" als drogreden aanvoeren? :hehe!:

petertje23

Registered User
Maar of dat ding nou 100 euro kost of 100.000, die mongolen moeten eens nokken met dat gesloop. We moeten dus niet wijzen naar een gemeente die maatregelen wilt treffen maar naar die LOSERS van mensen die spullen van anders slopen en er nog om kunnen lachen ook.

Ik kan het niet anders zeggen!

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Ik vraag me soms af of het nog wel zin heeft om te reagen op bepaalde comments zoals die van Jetzgetlos.
Want hij weet het altijd weer op een langdradige manier het straatje van de vuurwerkliefhebber in te draaien.

Niemand hoeft de brievenbussen af te sluiten, niemand hoeft de parkeerautomaten af te sluiten..
MENSEN MOETEN GEWOON MET HUN PESTPOKKEKLAUWEN OVERAL VAN AFBLIJVEN!

KLAAR!

Dan kan je er wel van alles bij gaan halen. Het moet gvdomme gewoon niet gesloopt worden. Wanneer dringt dat nou eens door??
Weet je hoe ziek ik er van ben als ze weer eens me auto openbreken en me spullen eruit halen. Dan ga ik toch ook niet wijzen dat de politie zijn werk niet goed doet, en het maakt ook niet uit of het 100 of 1000 euro kost. Het is die ********* junk of handelaar die gewoon zijn benen moet breken.

biertje

Registered User
1. Een parkeerautomaat vernield voor 40.000 als elders veel lagere bedragen voor parkeerautomaten wordt gerekend. Graag even de nota hiervan openbaar maken. Kunnen wij op basis van de welbekende transparantie zien of dit wel klopt of dat de verzekeraars weer creatief aan het boekhouden zijn.

2. Als het om meerdere parkeerautomaten gaat, waarom staat dit niet in het artikelen? Ergo: krijgen we wederom weer eens verdraaide feiten te lezen als burger?

3. Hoe komt het dat andere gemeentes wél kostenbesparende maatregelen nemen door die parkeerautomaten tijdig afsluiten, met als gevolg dat de schade zeer beperkt is gebleven en hoe komt het dat de gemeente Oss deze maatregelen niet heeft genomen?

4. Hoe kan het zijn dat er twee partijen, PvdA en GL zich manifesteren, terwijl de burgemeester van VVD afkomstig is en de SP de meeste zetels heeft en hier niet op reageren?

5. Waarom zijn het juist deze twee partijen die reageren op een dergelijk onderwerp?

6a. Hoeveel geld gaat er binnen de gemeente Oss naar de zogenaamde Linkse Hobbies?
6b. Kunnen wij het budget te zien krijgen dat hiervoor vrij gemaakt is?
6c. Hoe verhoudt het bedrag van de linkse hobbies zich ten opzichte van de vermeende schadepost?

Voor nu geen kritische vragen meer aan de gemeente Oss en verantwoordelijke politici.

Moeten we dit serieus nemen of zo maar goed ik zal je helpen kan je ze zelf opzoeken.

vraag 1 Stuur een wob (wet openbaar bestuur) verzoek naar de gemeente om de factuur openbaar te maken.

vraag 2 Stuur een wob verzoek voor het persbericht. Stuur een mail naar de politie Oss of er meer parkeerautomaten vernielt zijn.

vraag 3 Stuur een mail naar burgemeester en wethouders met de vraag waarom die niet gebeurt is.

vraag 4 Dat zijn politieke reden dus ja, een mailtje sturen naar de fractie van de betreffende partijen.

vraag 5 Zie vraag 4

vraag 6 De begroting is gewoon openbaar van elke gemeente dus even opzoeken en je kan het lezen.

zo moeilijk is het dus niet en ook niet echt bepaalt kritisch. Voor de rest ga ik gewoon mee in de stelling van Toon mee gewoon van andermans spullen afblijven simpel zat.

jetztgehtslos

Registered
Ik vraag me soms af of het nog wel zin heeft om te reagen op bepaalde comments zoals die van Jetzgetlos.
Want hij weet het altijd weer op een langdradige manier het straatje van de vuurwerkliefhebber in te draaien.

Niemand hoeft de brievenbussen af te sluiten, niemand hoeft de parkeerautomaten af te sluiten..
MENSEN MOETEN GEWOON MET HUN PESTPOKKEKLAUWEN OVERAL VAN AFBLIJVEN!

KLAAR!

Dan kan je er wel van alles bij gaan halen. Het moet gvdomme gewoon niet gesloopt worden. Wanneer dringt dat nou eens door??
Weet je hoe ziek ik er van ben als ze weer eens me auto openbreken en me spullen eruit halen. Dan ga ik toch ook niet wijzen dat de politie zijn werk niet goed doet, en het maakt ook niet uit of het 100 of 1000 euro kost. Het is die ********* junk of handelaar die gewoon zijn benen moet breken.

Het gaat weer terug naar de oude tijd he? Discussies de kop indrukken als er iemand een afwijkende visie heeft? Of vind je mij persoonlijk diskwalificeren een stevigere manier om in een discussie jouw argumenten naar voren te brengen?

Je wilt dat er wat gedaan wordt aan slopen? Ga dan op zoek naar een manier om er daadwerkelijk wat aan te doen, in plaats van roepen dat je gvd niet moet slopen! Aan spierballentaal alleen zonder een manier zoeken om gedrag te veranderen, heb je geen donder!

Dat is ook de reden dat ik juist een initiatief van Vincer of Pyroboy (Morris, vwc) om gedragsverandering onder de jeugd door te voeren toe juich en ik afstand neem van overmatige spierballentaal dat er niet gesloopt moet worden. Volgens mij zijn wij het er namelijk allemaal over eens dat je slopers aan moet pakken!

Als je daarnaast de anti-vuurwerklobby tegengas wilt geven, ga dan op zoek naar de motieven van degenen die een vuurwerkverbod willen hebben. Dan pak je ze aan met 1. steekhoudende argumenten en 2. leg de achterliggende motieven van de lobbyisten bloot en veeg vervolgens de gebruikte drogredenen volledig weg.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Als ik hem de kop in wil drukken delete ik de discussie wel gewoon.
Maar sommige mensen willen altijd een ander ergens de schuld van geven. Stelselmatig wijzen naar de politiek of politie, maar zo werkt het gewoon niet. Alleen jij schijnt dat niet te begrijpen of willen te begrijpen.

Ik laat je voor de rest lekker in de waan dat je gelijk hebt en zal dan ook niet meer reageren op jou reacties.

Laatst bewerkt:

jetztgehtslos

Registered
Aangezien je als burger NIET voor eigen rechter mag spelen, ben je ALTIJD afhankelijk van de overheid. Zelfs een burgerinitiatief ter voorkoming van vernielingen met oud en nieuw dat nota bene een grote nationale prijs heeft gewonnen, wordt ondersteund door de overheid. Dat noem je niet wijzen naar een ander, dat zijn gewoon feiten!

Alleen moet je dan wel nagaan of datgene dat gebeurd, ook wel gewoon klopt. Iemand die vóór een vuurwerkverbod pleit om het eigen budget op orde te krijgen, gebruikt een drogreden om zijn eigen belangen te behartigen. Door juist de discussie met dit soort gasten te ontlopen, maar wel hard blijven blêrren dat vandalisme niet goed is zonder daarbij naar oplossingen te zoeken, speel je het vuurwerkverbod op lange termijn in de kaart.

Overigens vind ik het onvolwassen van je om een gezonde discussie te ontlopen, omdat je het niet met mij eens bent en ik een andere visie heb dan jij en deze ook uitdraag. Ik ervaar dit als erg teleurstellend. Maar als wij er inderdaad niet uit gaan komen, dan denk ik dat (op jouw initiatief) de discussie dan inderdaad maar gestaakt moet worden.

Tony

Administrator
Medewerker
Jij bent duidelijk iemand die 100.000 regels wilt hebben.
Ik ben iemand die gewoon vind dat iemand gewoon verantwoordelijk moet zijn en zich moet gedragen zoals het hoort.

Laten we het daar maar bij houden.

Dim

Product Beheer
Medewerker
Ik lees hier: spierballentaal. Als jij op straat voor je bek wordt geslagen ga je dan ook eerst uitzoeken of er misschien meewerkende belangen zijn of wat dan ook?

Effe serieus zeg dit is een vuurwerkforum geen politiekdebat gezeik plaats!

Nogmaals mensen die alles met de mantel der liefde bedekken moeten zelf maar eens wat meemaken misschien dat ze dan snappen dat spierballentaal en handelen meer oplost.

En ook nogmaals iedereen die sloopt met vuurwerk mag van mij opgehangen worden!

KoenL

Registered User
Jij bent duidelijk iemand die 100.000 regels wilt hebben.
Ik ben iemand die gewoon vind dat iemand gewoon verantwoordelijk moet zijn en zich moet gedragen zoals het hoort.

Laten we het daar maar bij houden.

Ik lees hier: spierballentaal. Als jij op straat voor je bek wordt geslagen ga je dan ook eerst uitzoeken of er misschien meewerkende belangen zijn of wat dan ook?

Effe serieus zeg dit is een vuurwerkforum geen politiekdebat gezeik plaats!

Nogmaals mensen die alles met de mantel der liefde bedekken moeten zelf maar eens wat meemaken misschien dat ze dan snappen dat spierballentaal en handelen meer oplost.

En ook nogmaals iedereen die sloopt met vuurwerk mag van mij opgehangen worden!

Ik heb toch het idee dat dit de verkeerde kant op gaat. Als je anno 2012 nog denkt dat je met botten breken en spierballentaal meer oplost dan met beargumenteerde maatregelen dan zit je naar mijn idee op het verkeerde spoor. Je tegenpartij (politici, gemeenten, politie, stichting Consument en Veiligheid) neemt je echt niet serieus als je met zulke taal aankomt.

Misschien komen we tot de conclusie dat de discussie over een vuurwerkverbod hier niet thuis hoort...ik vind dat jammer, ik zie liever dat je je dan niet mengt in een discussie die je niet wilt voeren. Als je een serieus tegengeluid wilt geven tegen een verbod dan zul je het nou eenmaal netjes moeten doen. Dat je ondertussen de poten breekt van een idioot die een prullenbak opblaast moet je zelf weten, sterker nog ik help je er graag bij, maar zo moet je niet in de openbaarheid treden (naar de politiek bijvoorbeeld).

Tony

Administrator
Medewerker
Koen, volgens mij begrijp jij het verkeerd.
Het gaat hier helemaal niet over tegenstanders of voorstanders, het gaat er om dat mensen gewoon lekker normaal moeten doen.
Of zie ik dat verkeerd? En wie zeg dat ik hiermee naar de anti lobby gaat!? Het was een reactie op altijd maar het gezeur op de politiek en de wijzende vinger naar de instanties terwijl de boosdoener in dit verhaal toch de zogeheten "gewone man" is die de boel verstierd en daar reageer ik op.

Bovenaan