'Vuurwerk consumenten in de ban'

Moontan

Moderator
Medewerker
Daar gaan we weer hoor!!

Vuurwerk consumenten in de ban'

Er moet een verbod komen op het afsteken van consumentenvuurwerk. Dat vinden de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) en het Oogheelkundig Gezelschap (NOG). "Laat gemeenten maar een vuurwerkshow organiseren", zegt Annekatrien van de Kar van de NVPC.

Volgens haar leidt vuurwerk jaarlijks tot grote ellende voor een flinke groep mensen. "We moeten niet willen dat het elk jaar zo gaat", zegt Van de Kar.

Ook oogartsen willen een verbod. Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis in Rotterdam benadrukt dat de afgelopen twee jaarwisselingen in Nederland hebben geleid tot net zoveel ernstig oogletsel als de hele Irak-oorlog bij Amerikaanse militairen.

Ernstig handletsel
Uit een rondgang van de NOS bleek gisteren dat er tijdens de afgelopen jaarwisseling meer vuurwerkslachtoffers zijn gevallen dan vorig jaar. Volgens de NVPC gebeurden de meeste ongelukken met illegaal vuurwerk. Het aantal mensen dat met zeer ernstig handletsel op de spoedeisende hulp werd binnengebracht, nam sterk toe.

Volgens plastisch chirurg Van de Kar hebben dit soort verwondingen een enorme impact op het leven van de slachtoffers. Het verlies van een hand betekent ook vaak het verlies van een baan en leidt tot psychische problemen.

http://nos.nl/artikel/458855-vuurwerk-consumenten-in-de-ban.html

Dahustla

Registered User
Ik wordt er nu wel een beetje moe van. Weet je wat.. Laat ze het lekker verbieden. Zullen we eens zien wie er uiteindelijk gelijk gaat krijgen. Ik zeg opstand en allemaal aan de illegale zooi dan maar!

Martin1988

Registered User
Ja en dan moeten ze eerst eens kijken naar de mensen die met vuurwerk aan het stunten is en het aan hun zelf ligt en nie altijd aan het vuurwerk

Red Eagle

Registered User
Volgens mij gooien de oog arstsen zo hun eigen glazen in.
Het is tenslotte wel hun bron van inkomsten.
Ipv te zeiken over verbieden kunnen ze beter met een oplossing komen.
Of de vuurwerkbril promoten!!

joszie

Zilveren Member
Ach, de heer De Faber, daar is hij weer. Ik heb het wel weer gehad met die negatieve berichtgeving. Ben blij dat ik het rondom de wisseling zelf 6 dagen niet heb kunnen (willen) volgen.

gwgwgw

Registered User
Zomaar een nieuwsberichtje van vorig jaar:

"AMSTERDAM - Tijdens de twaalf dagen dat er natuurijs lag zijn er op de eerste hulp dertienduizend gewonde schaatsers behandeld.

Als er geen natuurijs ligt en alleen op kunstijsbanen kan worden geschaatst, komen bij de eerste hulp tweehonderd gewonde schaatsers binnen. Dat meldt de stichting Consument en Veiligheid na een rondgang langs de hulpdiensten.

In 8400 gevallen was er sprake van een botbreuk, waarbij het in zestig procent van de gevallen om een polsbreuk ging. Negen procent van de dertienduizend slachtoffers moest in het ziekenhuis blijven.

Consument en Veiligheid noemt het aantal gewonden van de vorstperiode tussen 2 en 13 februari dramatisch hoog.

"Wat je vaak ziet, is dat mensen door vermoeidheid, onkunde of omdat ze met andere dingen bezig zijn, gewoon vallen", zegt Cees Meijer van Consument en Veiligheid tegen NOS.

Ouder

Meer dan de helft van alle schaatsslachtoffers was ouder dan 40 jaar. In één op de tien gevallen was het slachtoffer ouder dan 65.

Alle verwondingen samen hebben volgens de stichting twintig miljoen euro aan directe behandelkosten gekost. Daar komt nog eens 26 miljoen euro aan arbeidsverzuim bij."

Waarom hoor je hier je hier jaarlijks niet zoveel drukte over? Waar is dan Arno en co? Of kom ik dan aan de hobby van de geitenwollensokken...

rowan256

Banned
Ik wil niet bijdehand doen, maar dit is pas de eerste oud en nieuw die die Annekatrien van de Kar meemaakt.
Op 31 december 2011 was ze nog niet in dienst daar.

rikkoenjeffrey

Registered User
gw ik wilde zoiets er ook bij halen of bv voetbal, hoeveel kost het de maatschappij dat er in het weekend gevoetbald word. Ook maar verbieden dan. Ik ben het gelul zo zat van die mensen, bah........

Marco_clappers

Registered User
er staat dat illegaal vuurwerk vaak de boosdoener is, waarom moet consumenten vuurwerk dan verboden worden :huh:
er zit totaal geen logica in.

PyroPlop32

Registered User
eerst maar eens auto's, alcohol, wintersport, schaatsen, vechtsporten en algemene gestoorde lui verbieden, dat geeft veel meer ellende.....

Laatst bewerkt:

Pancake77

Registered User
Is het geen optie om de verkoopleeftijd te verhogen richting bv 21 jaar, sorry for the young ones en indien jongeren zich zelf opblazen de ouders verantwoordelijk stellen.
Hierdoor zul je het natuurlijk niet geheel oplossen, maar wel al een grote stap zetten in het letsel onder jongeren welke toch vaak de impact die vuurwerk kan hebben onderschatten.

kingmokum

Banned
Verbied het maar!

Vier ik het lekker een jaartje in IJsland en ondertussen komen ze er zelf achter dat het toch niet zo een goed idee van ze was.

joszie

Zilveren Member
en als je echt een shot vuurwerk nodig hebt kan je ieder dag van het jaar naar Engeland, Frankrijk of Spanje (om maar een paar landen te noemen).

powerkiter1986

Registered User
Als dat ook verboden word pyroplop moet ik gaan verkassen hahahaha
auto`s,snowboarden en kickboksen zijn ook dingen waar ik van hou :p

Maar al dat negatieve over vuurwerk is ook gewoon krom.
Maak vuurwerkbrillen gewoon verplicht dat scheelt al weer een hoop gezeur!
Dan vliegt er ook niet snel iets in de oogjes

Robin84

Registered User
We zouden eens een krant kunnen benaderen voor een FPM interview? Of een stuk schrijven en dit opsturen naar wat kranten? Zijn er misschien mensen handig met het maken van een website alla vuurwerkoverlast.nl alleen dan voor vuurwerk?

Bovenaan