Vuurwerk afsteken bij feestje is gewoon asociaal gedrag

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerk afsteken bij feestje is gewoon asociaal gedrag

Voor de één is het oorverdovend lawaai, voor de ander het sluitstuk of juist begin van een nieuwe periode. Vuurwerk afsteken tijdens een feestje, ook midden in een woonwijk, lijkt steeds normaler te worden.

Regelmatig steken feestgangers tijdens nachtelijke uren allerlei soorten vuurpijlen en ander siervuurwerk de lucht in, bijvoorbeeld bij een 25e of 50e verjaardag. Niet iedereen is daar even blij mee, zo blijkt bijvoorbeeld uit soms woedende reacties op social media. “Hier in de buurt lijkt het welhaast een traditie te zijn geworden zodra iemand jarig is of een tijdje naar het buitenland vertrekt. Ze houden daarbij gewoon nergens rekening mee, zo lijkt het wel. Iedereen zit dan weer rechtop in bed. En denk daarbij maar eens aan ouderen, of jonge kinderen die bang zijn voor het geknal. Huisdieren ook. Onze hond loopt te stressen alsof het alweer Oud & Nieuw is”, legt een Tubbergenaar – die op eigen verzoek graag anoniem wil blijven – uit. “Het is echt te gek voor woorden.”

‘Politie staat machteloos’
Het relatief nieuwe fenomeen heeft de aandacht van de politie, zo vertelt burgemeester Mervyn Stegers desgevraagd, maar blijkt er tegelijkertijd niet veel tegen te kunnen doen. “We zijn er natuurlijk geen voorstander van, maar het is heel erg lastig om ertegen op te treden. Het duurt vaak ‘maar’ 5 of 10 minuten en dit is helaas te kort om iemand op heterdaad te betrappen. Dat is ook tot nu toe niet gelukt”, geeft de portefeuillehouder van o.a. openbare orde en veiligheid toe. “Voor alle duidelijkheid, het mag dus volgens de regels helemaal niet. Sommige mensen denken misschien van wel, maar feitelijk is het gewoon verboden. Alleen tijdens de jaarwisseling is het kortstondig legaal, verder niet.”

Volgens Stegers is de hype vorig jaar in een overleg met de politie wel aan de orde gekomen. “Ik heb eigenlijk het idee dat het wel minder geworden is. Er was een tijd dat het elk weekeinde raak was, maar volgens mij de laatste tijd niet meer. Het leek me een soort modegril die gelukkig wat afgezwakt lijkt. Overigens moeten mensen het altijd melden als ze ergens last van hebben. Want hoe meer men dat doet, hoe hogere prioriteit het krijgt. De politie doet overigens ook altijd wat met een melding. En als er toevallig een surveillancewagen in de buurt is, kunnen die vervolgens optreden tegen de desbetreffende overtreder.”

http://tubbergen.nieuws.nl/gemeente...steken-bij-feestje-is-gewoon-asociaal-gedrag/

GMP82

Zilveren Member
Mja, ik (wij) mag graag een stukje vuurwerk zien. Maar dit soort acties zet wel onnodig kwaad bloed bij de tegenstanders (die helaas dan altijd een spreekbuis krijgen via media).
Met andere woorden, snijd je je als "liefhebber" zelf in de vingers, als je op deze manier de regels aan je laars lapt. Je mag dan niet gepakt worden, zoals uit het bericht blijkt, maar via een omweg "pak" je alsnog jezelf en de liefhebbers (die zich wel aan de regels houden).

Zelf zou ik er overigens voorstander van zijn, om buiten oudjaar het Belgische systeem te hanteren, dat je een ontheffing aan kan vragen voor bijv. een trouwerij of verjaardag. Dan uiteraard wel voor consumentenvuurwerk. Al zal dat niet snel gaan gebeuren, daar is het vuurwerkklimaat al teveel voor verpest.

Moontan

Moderator
Medewerker
Morgen viert mijn schoonzoon zijn 40e verjaardag. Wordt een klein feestje.
Ik denk eraan om wat vuurwerk af te steken (wat cake,s, geen cat.I)
Het is een drukke straat waar hij woont, dicht bevolkt.

Wel of geen asociaal gedrag als is ik het doe? :ka boom:

Sweet Laker

Registered User
Het wordt morgen 30 graden toch; ik zeg "spontane verbranding, gelukkig in de buitenlucht met de tubes in de juiste richting waardoor erger leed voorkomen is" :innocent:

Baron van lunt zu sas

Registered User
Het is wat tricky denk ik.
voormelden bij de nabije buren wat de plannen zijn en afwegen of het in goede aarde valt, zeker even polsen bij de gevoelige buurtjes (ouders met jonge kinderen, hondeneigenaren).

En toch: de directe omgeving is eigenlijk de zorg niet, Die weet en ziet het gebeuren.
het is de tweede ring van omwonenden wat alleen maar " handgranaatgeluiden" hoort en via alle media er een heel circus van maakt om hun dagelijkse dosis "likes" te krijgen.

Ik twijfel of je goede intenties in goed aarde vallen.

Moontan

Moderator
Medewerker
Dank je voor je goede advies Baron. Ik twijfel!! Tegenwoordig kan je niet meer spontaan een klein vuurwerkje afsteken.
Al zal 90% van de omgeving het tolereren en/of waarderen, die overige 10% kan voor grote en nare verrassingen zorgen.

nlvuurwerk

Registered User
Gewoon doen. Als je het binnen de perken houd, niet te laat en te lang, dan moet dat zonder voorvermelding mijnsinziens kunnen.
De een draait harde muziek heel de nacht de ander steekt vuurwerk af.
Met mijn verjaardag steek ik altijd een of twee potten af. Nooit iets vermeld aan buren ofzo, nooit iets gehoord. Ligt er wel aan wat voor verhouding je met je buren hebt denk ik.
Wat vaak vergeten wordt door vele negatieve berichten is dat een grote groep niet liefhebbers er nog steeds niet wakker van ligt, of het juist wel leuk vind.

GMP82

Zilveren Member
Mja Fred, je vraagt het hier aan een doelgroep die het over het algemeen geen probleem vindt.
Maar vraag je het in een ander circuit, krijgen ze bij het idee alleen al een hartaanval.

Ga er maar vanuit dat het niet door iedereen gewaardeerd zal worden. Of dit dan ook consequenties heeft, hangt puur af van het allergie-gehalte van diegenen. Als je echt een vervelende treft... tja, het is nu eenmaal officieel niet toegestaan.

Dus dan komt het min of meer neer, of je het kleine risico wilt lopen om evt 'gepakt' te worden.

(Ik zou het zelf niet doen, ik bedoel in Urk halen ze elke keer al het """nieuws""", draagt niet echt bij aan positief beeld..)

Laatst bewerkt:

Firecrack-R

Registered User
Sja, wat bridge zegt. Geluidsarm vuurwerk. Dat kan iedereen wel waarderen. En als je een beetje creatief bent kun je met wat fonteinen en ander spul best een leuk iets neerzetten.

Ga je om 12 uur s'nachts nog een BS-120 of ander saluteblok afsteken spoor je natuurlijk niet helemaal.

Dus geluidsarm vuurwerk, of iets luidruchtiger vuurwerk op een normaal tijdstip en van niet te lange duur, dat kan prima.

Ricardo1979

Registered User
Ik zou maar uit kijken Fred, we leven in een negatief land dus zal dit ook wel slecht vallen bij de mensen in de buurt.
Zelf woon ik in een straat die het leuk en mooi vinden om vuurwerk te zien.(komen zelf enveloppe brengen met oud en nieuw om vuurwerk te kopen)
Maar denk niet als ik midden in het jaar aan de gang dat dat gewaardeerd wordt.
Ben benieuwd wat je gaat doen?

tronetti

Registered User
Asociaal gedrag is een groot woord!
Maar je weet hoe het in dit prachtige land kan gaan, dus gewoon je gezond verstand gebruiken en niet doen.
Zeker als je nog wat meer heb liggen wat 'over' is van oud en nieuw.

Ik zeg altijd maar; 'je vijand slaapt nooit'.

MichelAngelo

Registered User
Gefeliciteerd Fred.

En wat hebben jullie besloten? Als het al doet zou ik het houden bij een paar goeie fonteinen en geluidsarm vuurwerk. Allure, Blazing Devils, dat soort dingen. Een paar op een rij en klaar.

Vervelend als je op een leuke verjaardag gezeur krijgt. Toch?

Laatst bewerkt:

densta

Registered User
Toen mams 60 werdt ook 2 cakes afgestoken. Bij de 2de cake gelijk de woute voor de deur. Dus dit doen we ook nooit meer.

Moontan

Moderator
Medewerker
Bijzonder leuk feestje gehad gisterenavond. Maar helaas zonder vuurwerk. Dit tot teleurstelling van mijn schoonzoon maar wel alle begrip voor de reden.
Het is gewoon te link, vuurwerk maakt tegenwoordig veel kabaal, kinderen worden snel wakker en mensen kunnen tegenwoordig niet meer zo veel hebben.
Ik heb gewoon geen zin in armoe en helemaal niet in een strafblad.
Ja jullie tips over geluidsarm vuurwerk is natuurlijk een hele goeie, alleen had ik dat niet in mijn bezit.
We moeten het geduld nu maar zien op te brengen tot 31 december.!!
Dank voor jullie interessante reacties.

vegetto

Registered User
Er is niks asociaals aan om vuurwerk af te steken tijdens een feestje. Dat heet gezelligheid. Als wij hier een feestje hebben gaat er altijd wel een cake de lucht in of paar vuurpijlen.

Bovenaan