Vuurwerk afgelast door de storm: wie betaalt dat en wat gebeurt er met al die pijlen? (B)

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerk afgelast door de storm: wie betaalt dat en wat gebeurt er met al die pijlen?

Door de aangekondigde storm is het vuurwerk van dinsdagavond in Nieuwpoort afgelast. Ook verschillende andere kustgemeenten schrapten in de afgelopen dagen hun vuurwerkspektakels. Maar wie betaalt dat en wat gebeurt er met al die vuurwerkpijlen?

Veiligheid gaat boven alles. En dus gaat het nieuwjaarsvuurwerk in Nieuwpoort niet door want de weersvoorspellingen zien er allesbehalve gunstig uit. Op oudejaarsavond was de wind ook al spelbreker in Oostende, Brugge, Middelkerke, Westende en Sint-Idesbald. En zaterdag al werden de Sylvestervuurwerken in Oostduinkerke afgelast.

“Erg vervelend. Maar we kunnen hier geen risico’s nemen”, zegt burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V) van Nieuwpoort. Het vuurwerk in Nieuwpoort kost de gemeente gemiddeld tussen de 3.000 en de 4.000 euro, zegt hij. Een kostelijke grap dus. Zeker als de wind spelbreker speelt.

“Wij hebben contractueel vastgelegd met de vuurwerkmaker dat in het geval dat het vuurwerk niet kan plaatsvinden door overmacht, wij dan niet hoeven te betalen. Storm is zeker een geval van overmacht. Toch willen we ons fair opstellen tegenover dat bedrijf en bekijken of we het vuurwerk later op het jaar kunnen laten plaatsvinden. Aan de kust zijn er mogelijkheden genoeg”, zegt burgemeester Vanden Broucke.

In Antwerpen ging het vuurwerk op oudejaarsnacht wel door en werden ongeveer 1.200 zware en 30.000 tot 40.000 kleine vuurwerkpijlen afgeschoten vanop een ponton op de Schelde. “We zijn drie dagen met 10 man bezig geweest aan de voorbereidingen. Wanneer dat dan in het water valt, is het balen. Maar wij hebben gelukkig ons werk kunnen doen. De afspraken hier waren duidelijk. Vanaf het moment dat we ter plaatse zijn, dient de opdrachtgever een deel te betalen. Dat bedrag stijgt naargelang we begonnen zijn met uitladen en wanneer de pijlen opgesteld staan”, zegt Cliff Hooge van Pyrotechnics, een van de belangrijkste vuurwerkmakers in ons land en winnaar van prestigieuze prijzen
in binnen- en buitenland.

“Het is, in tegenstelling tot wat velen denken, niet zo dat wij ter plaatse onze bestelwagens uitladen en vuurpijlen in de grond steken. Het meeste werk bij vuurwerk afsteken, gebeurt ter plaatse. De wet verbiedt ons immers om vuurwerkpijlen die op scherp staan te transporteren. De ontstekers moeten ter plaatse worden aangebracht om ongevallen onderweg te vermijden. Als een vuurwerkspektakel in extremis wordt afgelast is het een arbeidsintensieve en vooral ook gevaarlijke klus om al die ontstekers weer uit de vuurwerkbuizen te halen. Want wij gebruiken uiteraard geen pijlen zoals u in de winkel koopt. Ons personeel is daar voor opgeleid om dat met de grootste voorzichtigheid te doen”, zegt Cliff Hooge.

Over hoeveel een spektakel zoals in Antwerpen kost, wil hij geen uitspraken doen. Vijf jaar geleden werd op de gemeenteraad beslist om 30.000 euro uit te trekken voor het nieuwjaarsvuurwerk dat werd afgeschoten boven de Schelde. Het schouwspel duurde toen twintig minuten en werd muzikaal ondersteund met moderne feestmuziek van bekende namen als DJ Tiësto en Faithless.

“Als dat dan wordt afgelast, is dat een grote domper. Want verzekeren kan je je niet tegen het slechte weer. Al dat vuurwerk gaat dan terug naar de bunkers waar het veilig wordt opgeslagen. Het is gelukkig niet verloren en kan bij een volgend spektakel worden gebruikt.”

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180102_03276532

KruitFreak

Registered User
Hoe zit het eigenlijk met de consument? Stel dat tijdens de jaarwisseling zo'n storm raast als vandaag langs de West kust. Dan is het zwaar onveilig om je vuurwerk af te steken. Is er iets van regels wat te doen? Bijv. mag je het een dag later afsteken, mag je het een jaar bewaren etc?

Mister Green

Registered User
Daar staat niets van op papier. Bij heel slecht weer heb ik wel eens gelezen dat bepaalde instanties het toelaten om op een later tijdstip (1 januari) het vuurwerk alsnog af te steken. Dit hebben ze liever dan dat heel Nederland zijn of haar vuurwerk gaat bewaren naast de superontbrandbare CV ketel.

KruitFreak

Registered User
Ik vraag het me al jaren af. Bij een show begrijp ik het wel want dan is het dikke pech en alles terug naar bunkers maar hoe doe je dat met al die huishoudens die de bijkeuken of garage vol hebben staan met cakes en pijlen. Ik vind het niet veilig om een grote hoeveelheid vuurwerk aan jaar te bewaren en het mag niet eens meen ik.

Mister Green

Registered User
Snap ik helemaal. Ik zit in het zelfde schuitje. Ik heb geregeld dat ik mijn vuurwerk kan stallen bij een winkel in de buurt. Nu heeft niet iedereen die luxe natuurlijk. Je moet in dit geval net de goede mensen kennen.

Moontan

Moderator
Medewerker
We moeten ver terug gaan in de geschiedenis, Ik weet niet meer precies wanneer maar het is een keer voorgekomen dat vuurwerk afsteken op Oudejaarsavond onmogelijk was door de dichte mistvorming. Door de regering werd goedgekeurd dat het vuurwerk op 1 januari in de avond afgestoken mocht worden. Wie weet het " fijne" er nog van?

joszie

Zilveren Member
We moeten ver terug gaan in de geschiedenis, Ik weet niet meer precies wanneer maar het is een keer voorgekomen dat vuurwerk afsteken op Oudejaarsavond onmogelijk was door de dichte mistvorming. Door de regering werd goedgekeurd dat het vuurwerk op 1 januari in de avond afgestoken mocht worden. Wie weet het " fijne" er nog van?
Dat was jaarwisseling 07/08.
Ik was zelf op reis maar weet de verhalen wel.

Zulke dichte mist dat je nog geen 2 meter ver kon kijken.

Volgens mij was het niet officieel toegestaan om het 1 januari 's Avonds af te steken maar werd er wel een flink oog toegeknepen.

Moontan

Moderator
Medewerker
Dat was jaarwisseling 07/08.
Ik was zelf op reis maar weet de verhalen wel.

Zulke dichte mist dat je nog geen 2 meter ver kon kijken.

Volgens mij was het niet officieel toegestaan om het 1 januari 's Avonds af te steken maar werd er wel een flink oog toegeknepen.

Fraai speurwerk Jos. Het was inderdaad nog niet eens zo lang geleden dus. Het was niet een officieel besluit van de regering dat iedereen op 1 januari in de avond alsnog zijn vuurwerk mocht afsteken. Maar volgens mij wel een mededeling op het journaal dat het gedoogd zou worden.

ifeelfine

Registered User

idd 2007-2008 in het oosten 30 cm zicht (geen grapje kon de voordeur van het huis van vrienden niet meer vinden terwijl wij er voor stonden) in Twente is er veel op 2 januari de lucht in gegaan daar kneep men toen een oogje toe maar dat was niet officieel, ik heb mijn vuurwerk bij vrienden achtergelaten (Bij Arnhem) omdat ze een garage hebben en ik nog op een flatje woonde toen en die hebben het een jaar later weer meegenomen.

ifeelfine

Registered User

idd 2007-2008 in het oosten 30 cm zicht (geen grapje kon de voordeur van het huis van vrienden niet meer vinden terwijl wij er voor stonden) in Twente is er veel op 2 januari de lucht in gegaan daar kneep men toen een oogje toe maar dat was niet officieel, ik heb mijn vuurwerk bij vrienden achtergelaten (Bij Arnhem) omdat ze een garage hebben en ik nog op een flatje woonde toen en die hebben het een jaar later weer meegenomen.

adgertic

Registered User
Hoe zit het eigenlijk met de consument? Stel dat tijdens de jaarwisseling zo'n storm raast als vandaag langs de West kust. Dan is het zwaar onveilig om je vuurwerk af te steken. Is er iets van regels wat te doen? Bijv. mag je het een dag later afsteken, mag je het een jaar bewaren etc?

Je mag tot 25 kilo toch sowieso bewaren? Je moet het wel zelf willen maar volgens mij mag je die hoeveelheid gewoon bewaren.

Bovenaan