Volkskrant: Waarom zou vuurwerk verbieden deze keer wel haalbaar zijn (of niet)?

Moontan

Moderator
Medewerker
Waarom zou vuurwerk verbieden deze keer wel haalbaar zijn (of niet)?

Mensen zouden, als het aan de burgemeesters van de vier grote steden ligt, met Oud en Nieuw nog maar twee uur lang vuurwerk mogen afsteken. Is dat plan haalbaar? .

Dit is een eerste stap richting de normalisatie van de traditie rond Oud en Nieuw.

De burgemeesters van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht willen meer bevoegdheden om particulier vuurwerkgebruik voorgoed aan banden te kunnen leggen. In een brief aan minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) en staatssecretaris Mansveld (Milieu) stellen ze maatregelen voor om de vuurwerkoverlast rond Oud en Nieuw beter te kunnen bestrijden.

Wat is het plan?
Als het aan de vier grote steden ligt, mogen particulieren voortaan nog maar twee uur lang vuurwerk afsteken: tussen 23.00 uur oudjaarsnacht en 01.00 uur Nieuwjaarsdag. Dat is een forse inperking van de afsteektijd. Momenteel is het afsteken van vuurwerk toegestaan vanaf 31 december 10.00 uur tot 02.00 uur de volgende dag.

In de brief aan Opstelten en Mansveld schrijft de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb namens de vier steden dat Oudjaarsdag 'een normale dag moet worden waarop iemand gewoon zijn werk kan doen, zijn hond kan uitlaten en niet bang hoeft te zijn om boodschappen te doen'.

De vier gemeenten kregen de laatste jaren steeds meer klachten van verontwaardigde inwoners. 'Het is ons duidelijk dat het zo niet langer kan', zegt een woordvoerder van Aboutaleb. 'Dit is een eerste stap richting de normalisatie van de traditie rond Oud en Nieuw.'

Om dat te bereiken, moet volgens de burgemeesters ook de verkoopperiode van vuurwerk worden ingekort, van drie werkdagen naar anderhalve werkdag. Zo zou de impuls om voortijdig vuurwerk af te steken gedeeltelijk worden weggenomen.

De maatregelen zouden voor het hele land moeten gelden. Zo moet vuurwerktoerisme tussen gemeenten worden voorkomen en kan er landelijk campagne worden gevoerd. Over het al dan niet invoeren van vuurwerkvrije gebieden zou elke gemeente volgens de plannen zelf mogen beslissen.

Elk jaar komen politici met plannen om de vuurwerkoverlast te bestrijden. Waarom zou het deze keer wel werken?
De toenemende kritiek op consumentenvuurwerk was de afgelopen jaren geregeld stof tot discussie. In 2012 adviseerden gemeenten, politie, Openbaar Ministerie, oogheelkundigen, plastisch chirurgen, milieudeskundigen en ruim 65 duizend burgers de Tweede Kamer het vuurwerkgebruik aan strengere regels te onderwerpen. Tot drastische veranderingen leidde dat niet.

De groeiende onrust was voor de burgemeesters van de vier grote steden aanleiding in januari van dit jaar met Opstelten om tafel te gaan. Hij vroeg hun een aantal maatregelen te formuleren die zouden helpen de overlast terug te dringen. Dat hebben ze nu gedaan. Opstelten heeft eerder al aangegeven open te staan voor veranderingen.

De steden verwachten zelf op korte termijn geen wonderen. Ze schrijven dat de naleving van de kortere afsteekperiode de eerste jaren beperkt zal zijn en de handhaving moeizaam. Toch noemen ze deze stap belangrijk 'omdat het de goedwillende vuurwerkfans geleidelijk in de richting van een kortere overlastperiode kan sturen'. .

Als mensen straks geen legaal vuurwerk meer kunnen kopen, bestellen ze het met hetzelfde gemak per post.

Waarom wordt particulier vuurwerk niet helemaal verboden?
De discussie rond een vuurwerkverbod voor particulieren ligt erg gevoelig. Tegenstanders van een ban vinden dat de Nederlandse cultuur wordt aangetast als het afsteken van vuurwerk niet langer is toegestaan. Hoewel georganiseerde vuurwerkshows aan populariteit winnen, onderkennen de gemeenten dat ze in dit stadium niet voor alle vuurwerkfans een voldoende aantrekkelijk alternatief vormen. De vier burgemeesters zijn dan ook niet voor een totaalverbod op consumentenvuurwerk.

De vrees bestaat bovendien dat een vuurwerkverbod de illegale markt in de kaart speelt. Volgens vuurwerkhandelaren geldt dat ook voor het voorstel van de vier steden. 'Het probleem ligt bij het gebrek aan handhaving van de huidige regels, niet bij het legale vuurwerk', zegt vuurwerkverkoper Johan Witbaard. 'Als mensen straks geen legaal vuurwerk meer kunnen kopen, bestellen ze het met hetzelfde gemak per post. Alleen dan komt het uit Polen en is het van mindere kwaliteit

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686...den-deze-keer-wel-haalbaar-zijn-of-niet.dhtml

boozebelly

Registered User

De vier gemeenten kregen de laatste jaren steeds meer klachten van verontwaardigde inwoners. 'Het is ons duidelijk dat het zo niet langer kan', zegt een woordvoerder van Aboutaleb.

Zie hier, als we allemaal maar genoeg mailen werpt het op den duur vanzelf vruchten af. Alleen mailen wij wel pro-vuurwerk uiteraard :p

magnolia

Registered User
voor mij begint die hele verhaal een beetje uit gekauwd te raken .
ik krijg zo langzamerhand een gevoel van we zullen zien waar het schip strand .
de gevolgen gaan ze wel merken .
mocht er toch iets op touw worden gezet doe ik wel mee natuurlijk .

Baron van lunt zu sas

Registered User
Ik wordt er treurig van dat je van goedwillende burgert vanzelf een crimineel word gemaakt. Niet omdat je zelf over grenzen heen stapt maar omdat ze de grenzen steeds aanpassen om de meest intolerante mensen hun zin te geven.
Dit veroorzaakt burgerlijke ongehoorzaamheid en zo voorkomt de overheid geen problemen maar maakt ze juist!
Ik ga mijn eigen afsteektijden maar bepalen.
Tussen 21:00 en 02:30 zal ik mijn gang gaan en de andere 364 dagen van het jaar krijgen de zuurpruimers hun zin.

Bovenaan