Vierdaagse vuurwerk Nijmegen

KoenL

Registered User
Gisteravond 19 juli werd het traditionele Vierdaagse vuurwerk geschoten vanaf de Waal in Nijmegen. Eerdere editie's vond ik niet overtuigend genoeg om die kant op te gaan, maar twee ontwikkelingen brachten daar nu verandering in.

Ten eerste hebben het Nederlandse bedrijf Dream Fireworks en het Spaanse Pirotechnia Europlá, één van de grotere schieters uit Valencia, een interessante samenwerking tot stand gebracht. Vorig jaar september zagen we al waar dit toe kon leiden bij de mascletá in Scheveningen. Het was dan ook zeker de moeite waard om voor de producten van de Spanjaarden de rit naar Nijmegen te maken.

Ten tweede werd voor het eerst in Nederland het zogenaamde Eco-vuurwerk geschoten. De effecten in het vuurwerk, die Dream Fireworks en Europlá voor het eerst in Nederland presenteerden, bestaat uit andere, milieuvriendelijkere samenstellingen. Ook de omhulsels van het vuurwerk zijn biologisch afbreekbaar wat het milieu ten goede komt. Of het vuurwerk hetzelfde zou presteren was echter de vraag, maar de bedrijven hebben laten zien dat het niets ten onder doet aan de (Spaanse) kwaliteit die we gewend waren. Ik vraag me af of alle geschoten producten in de categorie 'eco-vuurwerk' vallen, maar als dat het geval is dan is de ontwikkeling zeker positief.

We kregen een leuke show voorgeschoteld gisteravond. Sterker nog, ik was blij verrast met de show die Dream Fireworks heeft neergezet. Er werd goed gebruik gemaakt van de ruimte en mogelijkheden die de schietlocatie te bieden had. Voor ons was het niet ideaal dat de singelshots en candles niet op het ponton stonden, maar gezien de beperkte ruimte op het drijvende schietveld is het wel verklaarbaar. De goede timing van de overtuigende stepperbeelden met singelshots waren een leuke en goede toevoeging aan de show. Hiermee zette Europlá met hun producten een Spaanse handtekening onder het Nijmeegse vierdaagse vuurwerk.

DSC_4075.jpg

DSC_40641.jpg

DSC_40431.jpg

DSC_4004.jpg

DSC_4077.jpg

Bovenaan