Verkeerd gebruik van vuurwerk door jonge gasten.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
31-12-12 was het zo ver.
Eindelijk de dag der dagen.
ik heb samen met Jawe en zijn familie oud en nieuw gevierd in Lunteren.

En rustig dorpje, hell no.
Op het veldje waar wij en ook zij aan het stoken waren, was het af en toe een linke zooi.

Ik heb het volgende gezien en we hebben ons er erg over verbaast.

Single schots, worden horizontaal afgestoken.
De enigste die ze verticaal afstaken waren wij.

Vuurwerk wordt verkeerd aangestoken.
In de hand zo dichtbij bij het lichaam mogelijk.
Gevolg 1 jong kereltje verbrandde zijn vingers goed aan een fluit gaval stuk vuurwerk.

Fluitbakkies worden horizontaal afgestoken.
En in de richting van mensen, ik ben me rug er naar toe gaan staan en voelde wel die fluiters tegen me aankomen.

Als klap op de vuurpijl komt er een gozer, iets ouder dan mij met een zware ijzeren buis van 7,5 cm doorsnee aan lopen op zijn klompen.
Zonder bodem en schiet op zijn gemakkie een 2 inch shells uit die buis.
De shell ging de lucht in, hoe gek ook maar veels te laag.

Wij vroegen ons meerdere malen af.
Is dit (op het shell verhaal na), ,,stoer'' gedrag.
Of een gebrek aan voorlichting.
Die Cobra single shot is uit de handel gehaald omdat ie zogenaamd gevaarlijk was.
Maar ik heb bij die gasten geen single schot normaal de lucht in zien gaan.

Die kerel met die shells had niet het goede materiaal.
Ik heb wel gezegd dat die buis niet goed was, te kort en niet de goede maat.
Maer de bommen gingen toch de lucht in, ja dan ben ik uitgepraat.

Voor de rest een tof oud en nieuw gehad.
Maar als zo'n bende leipo's ziet rondlopen, dan denk meer vuurwerk slachtoffers.
Maar is het bij een aantal niet hun eigen domme schuld?

blackpowder

Registered User
Die singel shots verbaas ik me al jaren over.
Het gaat bij deze shots ook niet om de verticale afvuur-richting maar om de bombette die er inzit.
In een singel shot zit een krachtige bombette met flash.
Deze wordt daarom ook niet verticaal gelanceerd maar het liefst ondersteboven gezet.
dan gaat het namelijk meer weghebben van een nitraat.
Ook worden vaak de bombettes er uitgehaald en los aangestoken c.q. in de rondte geslingerd.

De reden is dus eigenlijk dat deze shots veel verkocht worden omdat ze makkelijk te misbruiken zijn en een harde knal geven.

Dit is helaas de constatering die ik moet doen.

MVG Blackpowder

joszie

Zilveren Member
in IJsland heb ik ook veel verkeerd gebruik gezien. grote pijlen uit de hand wegschieten en lang vasthouden. bombettes op de grond afsteken...

zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Daardoor komen er ook een groot deel van de slachtoffers.
maar hoe kunnen we dat voorkomen? blijkbaar is het 'gewoon' om die dingen te doen.

we kunnen knalvuurwerk verbieden, en alle pijlen en singleshots. maar dan worden bestaande cakes wel uit elkaar gehaald en los afgestoken.
Hoe dan ook, je zult het nooit weg kunnen nemen, blijkbaar zijn er te veel mensen die er niet normaal mee om kunnen gaan. Maar goed, van jonge mensen is ook bekend dat hun hersenen nog niet volgroeid zijn.

Thuur

Registered User
Ik erger me al jaren aan het laconiek gedrag van mensen die niet juist met vuurwerk omgaan.
Zo lang het niet bij mij of bij mij familie terecht komt zeg ik er al vaak niks meer van.
De reden hiervan is dat je alleen maar problemen krijgt en de jaarwisseling op politiebureau kan door brengen.
En dan begin je het nieuwejaar lekker.

Heb al een paar keer met oud en nieuw me laten gaan wat uiteindelijk bijna op een vechtpartij uitdraaide.
Mijn kinderen mogen van mij oudjaarsavond ook niet naar buiten omdat het gewoon niet veilig is op straat.
Er zijn altijd gekken die niet weten wat ze doen of met alcohol op de meest bizarre dingen doen.

petertje23

Registered User
Hier verbaas en irriteer ik mij al jaren aan!
Door dit soort grappen komt dat vuurwerkverbod steeds dichterbij.....
En licht het dan aan het vuurwerk? Of aan degene die het afsteekt?

Gewoon meer en betere voorlichting geven, en wat mij betreft mogen daar ook wel wat onsmakelijk plaatjes en verhalen bij.
Dan leer je het wel snel af volgens mij.

Chrissie81

Registered User
Dit gebeurd echt niet alleen door 'jonge ' gasten hoor..

Hier kwamen ook volwassen kerels met een losse 4inch pijp aanzetten, even vastduwen in het natte gras ( op 50cm van prullenbak, zet hem dan vast in ieder geval) en kneiterharde salutes de lucht in...met windkracht 5.. gaat een keer mis

ifeelfine

Registered User
singelshots verbaas me er over dat ze nog steeds niet verboden zijn. De nw generatie vuurwerkstokers weet volgens mij genees dat ze verticaal gaan. Maar fluitbakken horizontaal houden zo zout heb ik het gelukkig nog niet gegeten maar als het mij was overkomen had ik de afsteker eens even flink beet gepakt. Opvoeden die hap!!!

Z@P

Registered User
Single shots worden inderdaad veel misbruikt, maar ook babypijlen, rom kaarsen etc. Erger me er ook kapot aan helaas. Denk dat de single shots er uit zullen gaan als dit zo doorgaat, ik sla dit jaar maar extra in.

jawe

Registered User
31-12-12 was het zo ver.
Eindelijk de dag der dagen.
ik heb samen met Jawe en zijn familie oud en nieuw gevierd in Lunteren.

En rustig dorpje, hell no.
Op het veldje waar wij en ook zij aan het stoken waren, was het af en toe een linke zooi.

Ik heb het volgende gezien en we hebben ons er erg over verbaast.

Single schots, worden horizontaal afgestoken.
De enigste die ze verticaal afstaken waren wij.

Vuurwerk wordt verkeerd aangestoken.
In de hand zo dichtbij bij het lichaam mogelijk.
Gevolg 1 jong kereltje verbrandde zijn vingers goed aan een fluit gaval stuk vuurwerk.

Fluitbakkies worden horizontaal afgestoken.
En in de richting van mensen, ik ben me rug er naar toe gaan staan en voelde wel die fluiters tegen me aankomen.

Als klap op de vuurpijl komt er een gozer, iets ouder dan mij met een zware ijzeren buis van 7,5 cm doorsnee aan lopen op zijn klompen.
Zonder bodem en schiet op zijn gemakkie een 2 inch shells uit die buis.
De shell ging de lucht in, hoe gek ook maar veels te laag.

Wij vroegen ons meerdere malen af.
Is dit (op het shell verhaal na), ,,stoer'' gedrag.
Of een gebrek aan voorlichting.
Die Cobra single shot is uit de handel gehaald omdat ie zogenaamd gevaarlijk was.
Maar ik heb bij die gasten geen single schot normaal de lucht in zien gaan.

Die kerel met die shells had niet het goede materiaal.
Ik heb wel gezegd dat die buis niet goed was, te kort en niet de goede maat.
Maer de bommen gingen toch de lucht in, ja dan ben ik uitgepraat.

Voor de rest een tof oud en nieuw gehad.
Maar als zo'n bende leipo's ziet rondlopen, dan denk meer vuurwerk slachtoffers.
Maar is het bij een aantal niet hun eigen domme schuld?

Het was inderdaad erg onverantwoord hoe het eraan toe ging met die jongeren.Ze zaten zelfs met Cobra's naar elkaar toe te gooien dan vraag je op een gegeven moment er zelf om lijkt me. Later bleek dat ze ook nog de brievenbussen hebben opgeblazen van de bewoners.

Laatst bewerkt:

Pancake77

Registered User
Het was inderdaad erg onverantwoord hoe het eraan toe ging met die jongeren.Ze zaten zelfs met Cobra's naar elkaar toe te gooien dan vraag je op een gegeven moment er zelf om lijkt me. Later bleek dat ze ook nog de brievenbussen hebben opgeblazen van de bewoners.

Misschien een idee om met de ouders van betreffende ****** te bespreken?

hardcore0438

Registered User
Ik neem aan dat ze wel weten waar ze mee bezig zijn en gewoon stoer doen. Ik ben zelf 16 maar steek mijn vuurwerk gewoon normaal af. En als ze een oog missen heeft iemand anders het weer gevreten.

Vuurwerk023

Registered User
Ik ken het hier ook meerdere mensen die niet normaal met vuurwerk om kunnen gaan, vinden het leuk om singleshots naar je af te vuren en met je brilletje op word je nog uitgelachen ook....

PyroPlop32

Registered User
je hebt natuurlijk ook zoiets als een eigen verantwoordelijkheid en sommige mensen snappen dat gewoon niet.
en dat is niet alleen met vuurwerk zo, dat is met autorijden, alcohol etc etc.

smilli

FPM Filmer
Hier precies hetzelfde, geen singleshot omhoog zien gaan.
Niets meer dan stoer doen, kinderen wisten hier precies hoe zo'n ding werkt hoor.

USRRobiwan

Registered User
Yep ook gezien hier, van die 16 jarige paupers die singleshots 'stoer' vanuit de hand schieten bij mensen 4 hoog op het balkon.

sw0rdys

Registered User
Ik heb gelukkig dit jaar een beetje aan de veiligheid kunnen meewerken.

Bij aankomst bij mijn standaard "stookplek" stonden er kinders (12-16) inderdaad single-shots horizontaal af te steken.
Omdat ze onder de indruk waren van mijn vuurwerk (potten enzo ) heb ik ze uit kunnen leggen dat een bril wel stoer is en hoe mooi single-shots in de lucht zijn!
De rest van de dag hebben ze veilig vuurwerk afgestoken en hun ogen kunnen redden!

Dim

Product Beheer
Medewerker
Irritant als mensen onveilig met vuurwerk omgaan. Wij waarschuwen ze vaak wel alleen heeft het niet altijd resultaat. Als het gevaarlijk wordt sturen we ze gewoon weg.

magnolia

Registered User
Irritant als mensen onveilig met vuurwerk omgaan. Wij waarschuwen ze vaak wel alleen heeft het niet altijd resultaat. Als het gevaarlijk wordt sturen we ze gewoon weg.

dan moet je wel een stok achter de deur hebben .
want je hebt ook een slag mensen die je dan gaan uitdagen .
hoe ga je daar mee om

Stefan Tetteroo

Registered User
Het zure van dit misbruik is dat meestal omstanders gewond raken en die neanderthalers geen schrammetje hebben. Het goede voorbeeld geven en overlast melden is het enige wat we kunnen doen.

Bovenaan