Vandaag start verkoop vuurwerk: 5 tips voor de betere knallers en pijlen

Moontan

Moderator
Medewerker
Vandaag start verkoop vuurwerk: 5 tips voor de betere knallers en pijlen

Een pijl die maar een paar meter de lucht in gaat, een mat die niet wil ontsteken of een fontein die na een paar nietszeggende pufjes uitdooft; elke vuurwerkliefhebber heeft het weleens meegemaakt. Vuurwerk kan, ondanks hoge prijzen en veelbelovende verpakkingen, behoorlijk tegenvallen.

Wat advies voor de enthousiaste vuurwerkkoper zo vlak voor de jaarwisseling kan daarom geen kwaad. Frits Broks (Vuurwerkhal in Rijswijk), Edwin van Vriesland (Vuurwerkmagazijn7kamp) en Ramon Quintus (Vuurwerkland in Steenbergen) zijn ervaren vuurwerkverkopers die weten hoe je de knallers van de sissers kan onderscheiden. Vijf tips voor het betere vuurwerk.

1. Groter is niet beter
Alle typen vuurwerk in Nederland zijn gebonden aan een maximum hoeveelheid kruit. Zo mag een pijl niet meer dan 40 gram kruit bezitten, en een cake (een stuk vuurwerk dat meerdere eenheden de lucht in schiet) niet meer dan 500. Dat een pijl of een pot groter is, betekent dus niet dat er meer explosiekracht in zit. Integendeel. Vaak wordt het vermogen van het kruit gehinderd door te veel ballast van buitenaf. Broks legt uit: 'Stel, je hebt een pijl met een enorme kop, dan is zo'n 30 van de 40 gram kruit nodig om de pijl te laten stijgen. Dan heb je dus nog maar 10 gram over voor de explosie. Hoe meer kruit nodig is voor de verpakking van een vuurwerkartikel, hoe slechter. Kies daarom altijd voor compact vuurwerk.'

2. Mijd de 'Meterpakketten'
Bijna elke vuurwerkwinkel verkoopt pakketten met relatief veel vuurwerk voor weinig geld, genaamd 'Meterpakketten' of 'Fakkelzakken'. Een leuke deal, zo lijkt het, maar volgens Broks niets meer dan 'vervelende bezigheidstherapie'. Quintus valt zijn collega bij: 'Meterpakketten voor 15 á 20 euro zorgen voor de grootste teleurstelling op Oudejaarsavond.

Voor iedereen die wat meer wil dan een paar rotjes, grondbloemen of gillende keukenmeiden: zoek nog even verder! Voor een paar tientjes meer heb je al een totaal andere vuurwerkervaring.'

3. Zoek vuurwerkwinkels met meerdere leveranciers
Kijk eens op de etiketten van het vuurwerk in de winkel. Hebben ze allemaal dezelfde kleur en letters? Dat is dan slecht nieuws. De winkelier koopt in bij slechts één vuurwerkleverancier, en dat betekent dat de kwaliteit van het vuurwerk in het algemeen lager is. Van Vriesland: 'Ik zoek altijd net zo lang totdat ik van elke aanbieder weet wat hun beste artikelen zijn. Pas daarna koop ik in.' Er zijn overigens leveranciers die bijna altijd garant staan voor goed vuurwerk.

De vuurwerkverkopers wijzen alle drie op China Red, Bonfire en Dynasty als voorbeelden van aanbieders die standaard kwaliteitsartikelen verstrekken.

4. Ga naar de webshop en bekijk filmpjes
De moderne vuurwerkkoper beperkt zijn zoektocht niet alleen meer tot de fysieke wereld, zo verzekeren Broks, Van Vriezen en Quintus. Veel winkels hebben tegenwoordig hun producten op het internet staan, met filmpjes en al. Ga eens naar de site en bekijk hoe een vuurwerkartikel eruit ziet in de verpakking, uit de verpakking en tijdens de explosie.

5. Koop losse vuurwerkartikelen (als je tijd hebt)
Ja, het kost meer tijd, maar wie los vuurwerk koopt in plaats van pakketten krijgt meer waar voor zijn geld. Quintus: 'Ik begrijp dat mensen niet dagen bezig willen zijn met de aanschaf van vuurwerk, en voor degenen die echt geen tijd hebben zijn pakketten een prima oplossing.

Jammer genoeg zitten er bijna altijd van die saaie fonteinen in, want die vullen veel ruimte op. Als je wél wat uurtjes over hebt, ga dan het internet op en koop een aantal losse vuurwerkartikelen. Voor zo'n 50 euro heb je al een paar mooie pijlen en cakes te pakken waarmee je het nieuwe jaar kan inknallen.'

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686...e-betere-knallers-en-sierlijkste-pijlen.dhtml

potige_smurf

Registered User
Punt 5,staat,ik begrijp dat mensen niet graag dagen lang bezig zijn met de aanschaf van vuurwerk.Nah,kweet niet hoor,maar die beste man leeft onder een steen denk ik:surprised:.

Redje

Registered User
Precies de juiste tips worden hier gegeven, top!
Na een aantal jaren van kopen en stoken kom je hier wel achter.

deamonchild

Registered User
Punt 5,staat,ik begrijp dat mensen niet graag dagen lang bezig zijn met de aanschaf van vuurwerk.Nah,kweet niet hoor,maar die beste man leeft onder een steen denk ik:surprised:.

Pottige smurf, je moet er wel vanuit gaan dat dit artikel niet ALLEEN maar voor deze website is he !! De gemiddelde nederlander is niet zoals wij zijn met vuurwerk en willen dus gewoon ff een lijstje invullen en halen die spullen.

Wij nemen de tijd omdat we ervan genieten maar in de regel zijn de meeste mensen gewoon opzoek naar wat leuks voor niet teveel voor bij familie en dat bedoeld de beste maker van dit artikel.

Bovenaan