Uitbreiding vuurwerkopslag Enschede definitief van de baan

Moontan

Moderator
Medewerker
Uitbreiding vuurwerkopslag Enschede definitief van de baan

Er gaat definitief een streep door de omstreden uitbreiding van vuurwerkopslag Dream Fireworks in Enschede afgewezen. De gemeente had al gezegd er niet mee in te stemmen omdat uitbreiding onveilig zou zijn, maar moest nog wel de wettelijke procedure volgen.
Daar hoort bij dat de vergunning en het besluit daarop een aantal weken ter inzage liggen zodat mensen er hun mening over kunnen geven. 121 mensen en bedrijven hebben dat gedaan, van wie 119 die tegen de opslag waren en twee -de eigenaar en een toeleverancier- die pleitten voor de uitbreiding.

Dream Fireworks aan de Lenteweg vroeg een vergunning aan voor de uitbreiding van de opslag van consumentenvuurwerk van 50 naar 370 ton. Dat maakte met name in Enschede Oost en Glanerbrug veel emoties los, waarna een maatschappelijke discussie ontstond. Die stopte toen burgemeester en wethouders in september besloten de vergunning te weigeren.

Voor de gemeente telt zwaar dat de brandweer negatief is over de uitbreiding, onder meer omdat een groede vluchtroute onmogelijk is. Daarnaast past de uitbreiding niet in het bestemmingsplan.

In één keer alles geregeld
De gemeente Enschede werkt nu aan een plan waarin is vastgelegd waar in Enschede nog vuurwerk opgeslagen mag worden en hoeveel ton maximaal. daarmee wordt voorkomen dat er al dan niet tevergeefs aanvragen worden gedaan, er weer felle discussies ontstaan en emoties gaan overheersen.

Het gaat om een zogenoemde parapluconstructie, waarmee in een keer de bestaande bestemmingsplannen voor vuurwerkopslag worden bijgewerkt. Normaal gebeurt dat eens in de tien jaar per locatie. Zo lang wil Enschede niet wachten. Het parapluplan is vermoedelijk in april klaar waarna de inspraakrondes beginnen.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=180846&cat=1

hardcore0438

Registered User
Snap sowieso niet wat ze nog in Nederland doen. Liggen een paar km van Duitsland af met , volgens mij een veel soepelere wetgeving & ruimte .

Tony

Administrator
Medewerker
Snap sowieso niet wat ze nog in Nederland doen. Liggen een paar km van Duitsland af met , volgens mij een veel soepelere wetgeving & ruimte .

Hmmm tuurlijk kan je het daar makkelijker op slaan maar het is een gedoe om het vuurwerk aan deze kant te krijgen.
Wist je dat je officieel 24uur van te voren MOET melden wat/hoeveel vuurwerk je de grens over rijd? Dat is toch niet te doen als je op de dag moet leveren dat de winkels hun bestellingen doen.

Pyromaniac 1975

Registered User
En daarbij heb je een berg administratie aan de aanmeldingen van transporten naar Nederland.
Het is eigenlijk de grootste onzin want snap er totaal de meerwaarde niet van.
Maarja, het word nu eenmaal verplicht dus moet het wel.

RNBakker

Registered User
Eigenlijk is mijn vraag zeer off topic.

Het melden van een import is dat van toepassing op alle te importeren producten, alleen voor ADR producten of is dit alleen van toepassing op vuurwerk?

Dim

Product Beheer
Medewerker

Het melden van een import is dat van toepassing op alle te importeren producten, alleen voor ADR producten of is dit alleen van toepassing op vuurwerk?

Ik weet het niet zeker maar volgens mij moeten alle bedrijfsmatige transporten gemeld worden van het buitenland.

Jammer dat we in Nederland zo triest bezig zijn!

dieter

Registered User

Alle producten dienen 48 uur van te voren gemeld te worden dus GV en PSE dit via FLITS.

Het binnen en buiten het grondgebied brengen van vuurwerk moet 48 uur voorafgaand aan het binnenbrengen gemeld worden aan het Meld- en Informatiecentrum middels het geautomatiseerde systeem FLITS. Ook het ter beschikking stellen van consumentenvuurwerk aan een groothandelaar en van professioneel vuurwerk aan een ander moet gemeld worden, middels de applicatie FLITS.*

Vuurwerk dat tijdens een evenement niet tot ontbranding is gebracht (weigeraars) moeten in een register opgenomen worden. Dit register moet binnen twee werkdagen na wijziging dan wel na het evenement of voorstelling worden bijgewerkt. Van professioneel vuurwerk dat na een evenement overblijft wordt toegestaan dat deze artikelen buiten het grondgebied van Nederland worden gebracht zonder voorafgaande melding met dien verstande dat binnen één werkdag na het buiten het grondgebied van Nederland brengen van de artikelen, door de degene die de artikelen buiten Nederland heeft gebracht een melding doet via FLITS.*

Bovenaan