Tubbergenaar bouwt lanceerstandaard voor vuurpijlen die wél veilig is

Moontan

Moderator
Medewerker
Tubbergenaar bouwt lanceerstandaard voor vuurpijlen die wél veilig is

Een slimme ondernemer uit Tubbergen heeft zelf een vuurpijlstandaard bedacht die goed rechtop blijft staan.

Iedereen die met Oud & Nieuw een vuurpijl de lucht in wil schieten, vraagt zich af hoe dit het beste kan. Gewoon met de stok van een pijl in de grond, vanuit een fles met wat water of zelfs uit een hand… Het is volgens de overheid allemaal te gevaarlijk. Het meeleveren van een lanceerstandaard bij een vuurwerkbestelling is daarom dit jaar voor het eerst verplicht.

Maar geen van de standaard lanceerplatforms voldoet al aan de eisen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Deze instantie houdt toezicht op naleving van de wet- en regelgeving voor vuurwerk. “Nou, die van ons wel”, zegt Emiel Rolefes van HRT Service & Techniek in Ootmarsum over de lanceerstandaard die hij bedacht heeft. Hij vindt het te gek voor woorden dat er vastgesteld is dat er maximaal 3,99 euro voor betaald mag worden en meegegeven dient te worden bij een pijlenpakket.

Vuurwerk
Rolefes vraagt voor een product wat wel 25 jaar mee kan gaan nog net geen 15 euro. “Wat kost het ons elk jaar aan de vuurwerkslachtoffers? Dan praat een grote vuurwerkleverancier ook nog over hun eigen marge. Blijkbaar draait alles om geld. Een standaard die een levensduur van 25 jaar heeft met een kostprijs van 14,95 euro is te duur.”

Om te bewijzen hoe veilig de door hem bedachte standaard is, heeft Rolefes onderstaand filmpje opgenomen.

https://tubbergen.nieuws.nl/nieuws/...wt-lanceerstandaard-vuurpijlen-wel-veilig-is/

bob1

Registered User
Geen enkele overtuiging dat dit wel zou voldoen!

Een metalen kruisvoet hoeft toch helemaal niet zo duur te zijn en staat toch als een huis. Knap als de wind zo'n voet om krijgt.
Of een verzwaarde plaat / tegel met een metalen pin. Legio mogelijkheden.

wit1704

Registered User
Ik vind de overheid nu ook wel een beetje overdrijven. Zolang de overheid niet aangeeft wat de specificaties moeten zijn weet je nog steeds niet waar je aan toe bent.
Bv moet het tegen windkracht 7,8,9 of 10 kunnen. Hoe groot mag de pijl maximale pijl zijn die je schiet etc. etc.

Ik heb zelf het idee als je een gewone flinke emmer tot de rand toe vult met zand en dan een PVC pijpje (slagvast elektrischiteitspijp, grijs) er inplant (je kan het zand nog iets verdichten om wat water toe te voegen en de emmer een beetje te schudden). Dan heb je toch een goedkoop alternatief?

Zo kan je zelf toch wel stevige varianten verzinnen....
Wie heeft er nog meer simpele ideeen?

HocusPocus.Pyro

Registered User
Ik heb een aantal oplossingen die ik hier al eerder voor heb gebruikte;
Dunwandige metalen buis, makkelijk in de grond te tikken. Ook bij vorst.
Daarnaast gebruik ik vaak een ijzeren parasol voet met metalen buis.
En zo heb ik nog wel een paar oplossingen.

Het is te gek voor woorden hoe men dit vanuit de overheid aanpakt. Er wordt met grof geschut ingezet op iets wat slechts in een beperkt aantal gevallen echt een probleem vormde. Véél grotere problemen met zwaar vuurwerk en het misbruik, daar hoor je maar weinig over.

Ach, zolang ik m'n paar pijlen pakketjes mee krijg, zal het mij niet zo boeien.

GMP82

Zilveren Member
Je kan vanuit de overheid beter eisen stellen aan de grootte van de pijl.
Bijvoorbeeld de lightyear pijlen hebben een normaal formaat, maar toch de max vulling aan boord.
We hebben gaandeweg de jaren de meest idiote vormen van gebakken lucht langs zien komen. Giga koppen met lucht, achterlijk lange stok, etc.
Onder het mom van size does matter. Daar voldeed de oude verzwaarde fles (die al 10 jaar achterhaald is) niet meer voor.

En het is inderdaad diep triest dat men een oplossing ziet in verplichte standaards, voor een handjevol luie of domme mensen die zelf niet kunnen bedenken hoe ze een vuurpijl veilig af moeten steken. Er is niks mis met een stevige buis in de grond of aan een paaltje getaped oid.
Dit hele gezeik past prima in het rijtje van voorschriften dat je je huisdier niet in de magnetron mag stoppen of dat je een baby niet in afgesloten curverbox moet stoppen.

En zelfs al zou heel Nederland een veilige pijlenstandaard in huis hebben, heb je nul komma nul garantie dat dat het probleem oplost.
Als iemand em liever horizontaal ziet vliegen of op de grond wil zien ontploffen, dat gebeurt dat toch wel. En als iemand em per ongeluk binnen laat liggen en te lui is om terug te lopen (gaat geheid gebeuren!) dan verzint ie ter plekke wel iets anders.

Tegen stupiditeit en luiheid valt niet te wapenen.....

roelz

Registered User
Idd, kan nou echt niemand meer iets zelf bedenken? Staande schemerlamp van de kringloop afzagen en klaar.

Tony

Administrator
Medewerker
Idd, kan nou echt niemand meer iets zelf bedenken? Staande schemerlamp van de kringloop afzagen en klaar.

Het zelf verzinnen is het probleem niet maar binnen nu en 3.5 week moet je er gewoon tienduizenden kunnen leveren anders verkoopt je winkelier geen enkele pijl.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Maar, Tony, in de wettelijke bepaling staat : "Per verkooptransactie waarbij één of meerdere vuurpijlen, zijnde consumentenvuurwerk, worden verkocht levert de verkoper ten minste één lanceerstandaard mee, tenzij de koper aantoont hier al voldoende in te zijn voorzien." ... Dus, als ik als koper kan aantonen dat ik al een standaard heb, dan krijg ik toch gewoon mijn vuurpijlen mee?

Bron = https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-63422.html

Wat mij ook ontzettend verbaasd is dat het 'lastig' is terug te vinden aan welke technische eisen een lanceerstandaard moet voldoen.
Heeft iemand deze kort en bondig gevonden?
Ik bekeek de brief van de Minister (IENW/BSK-2018/251539, dd 22 november 2018) "Resultaten testen lanceerstandaard voor vuurpijlen" en de NFI rapporten, maar ik zag nergens een heldere korte omschrijving van de daadwerkelijke "eisen".

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Maar, Tony, in de wettelijke bepaling staat : "Per verkooptransactie waarbij één of meerdere vuurpijlen, zijnde consumentenvuurwerk, worden verkocht levert de verkoper ten minste één lanceerstandaard mee, tenzij de koper aantoont hier al voldoende in te zijn voorzien." ... Dus, als ik als koper kan aantonen dat ik al een standaard heb, dan krijg ik toch gewoon mijn vuurpijlen mee?

Dat zou de boel helemaal omdraaien. Want wie bepaalt dan of de standaard wel "goedgekeurd" is? Ik, jij of de controleur?

HocusPocus.Pyro

Registered User
Het is onduidelijk, als gevolg van hoe men het bij de overheid heeft aanpakt.
Ik ben benieuwd welke instructies controleurs krijgen als ze op pad gaan, en hier ook op moeten handhaven.

Mijn laatste toevoeging hierboven ging ook over de vraag wat zijn nu precies de technische eisen? Want zolang dat onduidelijk is, kan niemand ook maar iets goedkeuren.

Poziloc

FPM Hangouderen
Vraagje?
Als ik nu bij diverse winkels vuurpijlen koop, ben ik dan verplicht om elke keer die standaard te kopen?
Of moet ik hem meeslepen naar elke winkel ?

Baron van lunt zu sas

Registered User
Vraagje?
Als ik nu bij diverse winkels vuurpijlen koop, ben ik dan verplicht om elke keer die standaard te kopen?
Of moet ik hem meeslepen naar elke winkel ?
Met een bewijs van bezit (bonnetje) van een vuurwerkstandaard is dat geregeld dacht ik.
Ik loop straks dus met 4 pijlenrekken op Mn bult langs 7 winkels want ik heb geen bonnetje....

HocusPocus.Pyro

Registered User
Ik heb mijn 2 vragen maar gesteld aan ILT. Ben benieuwd...

Ik heb antwoorden van ILT op de door mij gestelde vragen. Tekst in blauw is afkomstig van ILT.

Vraag 1) In de wettelijke bepaling staat: "Per verkooptransactie waarbij één of meerdere vuurpijlen, zijnde consumentenvuurwerk, worden verkocht levert de verkoper ten minste één lanceerstandaard mee, tenzij de koper aantoont hier al voldoende in te zijn voorzien." Gezien het laatste punt, is mijn vraag alsvolgt: Als ik als koper kan aantonen dat ik reeds een standaard heb, krijg ik dan mijn bestelde vuurpijlen mee?

In reactie op vraag 1 leveren wij de volgende informatie: “In principe is het tonen van een bewijs van aankoop van een lanceerstandaard (elders; bij een andere detaillist) toereikend. Wel moet dan zeker zijn, wat door de betreffende detaillist wordt gecontroleerd, dat het aankoopbewijs een lanceerstandaard betreft die door de branche (Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, B-P-N) is goedgekeurd.

2) Ik las de brief van de Minister (IENW/BSK-2018/251539, dd 22 november 2018) "Resultaten testen lanceerstandaard voor vuurpijlen" en tevens de NFI rapporten, maar ik las nergens een heldere omschrijving van de daadwerkelijke "eisen". Wat zijn nu precies de technische eisen waaraan een lanceerstandaard moet voldoen?

In reactie op vraag 2 leveren wij de volgende informatie: “In de toepasselijke regeling Ract (Regeling aanwijzing en consumenten- en theatervuurwerk) zijn geen technische eisen uitgewerkt. Wel zijn er afspraken met de branche gemaakt. Bij de beoordeling of standaards geschikt zijn wordt gekeken naar de elementen die zien op het veilig afsteken van vuurpijlen. De elementen zijn omschreven bij de definitie van Lanceerstandaard in de Ract. De doel van de standaards is dat het afschieten van vuurpijlen stabiel kan gebeuren, waardoor de kans op letsel wordt verkleind. Dat is waarop de lanceerstandaarden worden beoordeeld.”

Baron van lunt zu sas

Registered User
Dus iedereen met een krat lege bierflesjes naar de afhaalbalie als bewijs en klaarrr.

Ik daag alle winkeliers uit om hiermee een ludieke actie op touw te zetten.
Overleg met BPN en je importeur en schrijf een vuurpijlstandaardwedstrijd uit!

GMP82

Zilveren Member
Ik vind het een raar antwoord. Lijkt nu net alsof BPN het zelf mag keuren/beoordelen. We zijn er inmiddels achter dat dit niet het geval is.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Ik vind het een raar antwoord. Lijkt nu net alsof BPN het zelf mag keuren/beoordelen. We zijn er inmiddels achter dat dit niet het geval is.

Mee eens dat het een raar antwoord is. In het antwoord op vraag 2 klopt ook een zin niet. (Bij de beoordeling of standaards geschikt zijn wordt gekeken naar de elementen die zien op het veilig afsteken van vuurpijlen.)

Maar het lijkt er nu meer op dat het Ministerie van I&W BPN in dit proces op enige manier heeft betrokken, en daarmee als het ware 'mede-verantwoordelijk' gemaakt voor het leveren van lanceerstandaards, terwijl er vooraf geen echte heldere technische eisen waren vastgesteld.

Dit staat er in IENW/BSK-2018/251539, van DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, S. van Veldhoven - Van der Meer
"Met de importeurs van vuurwerk, verenigd in de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN),
is eerder dit jaar afgesproken dat zij zorg dragen voor de levering van de lanceerstandaards
aan de detaillisten waarmee zij de verantwoordelijkheid hebben om zorg te dragen voor een
lanceerstandaard die voldoet aan de eisen en dat deze lanceerstandaards via de detaillisten
beschikbaar worden gesteld aan de consumenten.
"

Als onze gemeenschappelijke belangen nou iets beter georganiseerd waren, dan zouden we al lang een gerechtelijke procedure zijn opgestart. Dan lieten we dit voorkomen voor een rechtbank. De overheid heeft in dit dossier vrij duidelijk gefaald, en zowel de kopers (burgers) als de detaillisten worden op onredelijke manier benadeeld. Om nog maar eventjes te zwijgen van de importeurs ('de grote jongens').
Is er een jurist ergens in de zaal?!

Bovenaan