Sydney NYE 2014 verslag

pigi.

Member
Iedereen de beste wensen voor 2015! Deze jaarwisseling heb ik doorgebracht aan de andere kant van de wereld in Sydney. Aangezien in Australië het consumenten vuurwerk is verboden (kleine uitzonderingen daargelaten) zou dit dus een mooie testcase kunnen zijn voor wat ons wellicht in Nederland te wachten staat. Hieronder volgt mijn verslag van de NYE in Sydney 2014-2015.

Opbouw foto's:
NYE_Sydney_2014_1_FPM.png

NYE_Sydney_2014_2_FPM.png

Spot uitkiezen.
Het kiezen van de juiste kijkspot was nog een beste opgave. Aangezien ik op oudjaarsdag gewoon moest werken, kon ik pas vanaf 3 uur s’middags richting het vuurwerk. Van alle aussies die ik ondertussen had gesproken kreeg ik te horen dat de echt goede plaatsen in de ochtend al worden vergeven en dat je daarna ook echt de hele dag op dezelfde plek moest blijven zitten (opgestaan is plaats vergaan). Kortom ik zou achter het net vissen en het zou sterves druk zijn. Gelukkig heeft de stad Sydney een vantage point map online waarop je mogelijke kijkspots kan selecteren (http://www.sydneynewyearseve.com/vantage-points/).
Er staat dan bij uitgelegd wat je ziet, wat de capaciteit qua aantal mensen is en hoe laat het vol zou zijn. De dagen voorafgaand ben ik een aantal van de plekken afgegaan om te kijken wat de meest geschikte plek is. Ik ben uitgekomen op Pirrama Park in Pyrmont, net buiten het centrum dus ik gokte dat de menigte daar niet heen zou gaan. Nou blijkt er ook een klein parkje op de heuvel vlakbij het Pirrama park te zijn genaamd Giba park. Giba park stond niet op de vantage point map en ik schat dat de capaciteit ook max rond de 500 man was. In mijn ogen de perfecte spot, maar aangezien je er al vanaf 11 uur kon gaan zitten verwachte ik dat het al vol zou zijn tegen de tijd dat ik klaar zou zijn met werken.

NYE
15:00 31 december, direct na mijn werk naar het Giba park gelopen en tot mijn verbazing slechts een paar plukjes mensen. Prime spot en nog niet vol? Dat noem ik dus een hidden spot. Bij binnenkomt werd mijn tas grondig gechekt op het bezit van alcohol en daarna kon ik zo doorlopen. Na een praatje met wat aussies ter plaatse kwam al gauw naar voren dat dit voor hun de beste plek was. Voornamelijk omdat ze slechte ervaringen hadden op de drukke / beste plaatsen als Circular Quay, Milsons point, botanic gardens, etc (de hotspots). Schijnt dat als naar een van die hotspots zou gaan je praktisch de hele dag in de zon hutje mutje op elkaar zit, met een hoop idioten die toch alcohol naar binnen smokkelen (voornamelijk buitenlanders) en dan een hoop gezeik veroorzaakte. Op deze plek konden ze gewoon lekker genieten van de zon met uitzicht op de harbour bridge en al. Kortom, ‘’my gamble piad off’’.
Vervolgens begon het lange wachten. Van 4 uur s’middags tot 12 uur is een lange zit kan ik je vertellen. Gelukkig is er een hoop te zien. Zo komen alle pontons vanuit de bay waar ik zicht op had. Elk half uur a 45 minuten kwam er een volgeladen ponton voorbij , je begint dan te beseffen hoeveel vuurwerk er eigenlijk de lucht in gaat.

NYE_Sydney_2014_3_FPM.png

Rond 8 uur s’avonds werd het wat donkerder en lagen alle pontons op hun plek. Om 8:40 begon het eerste vuurwerkmoment om de band tussen de stad Sydney en de aboriginals te erkennen. Paar mooie rode blinkershells en waarschijnlijk in de bay rondom het oprah house fakkels (had geen zicht op het opera house, maar zag een mooie rode gloed vanuit die kant komen). Even knipperen en het is voorbij, dus helaas niet gefilmd. Om 9 uur de eerste ‘’echte’’ show. Dit is de show voor de kinderen. 3 minuten vooraf komt er een official langs iedereen lopen met het verzoek of iedereen wil gaan zitten zodat de kinderen het vuurwerk goed kunnen zien, en ja in Australië luistert iedereen dan gewoon.
NYE_Sydney_2014_5_FPM.png

NYE_Sydney_2014_8_FPM.png

Er wordt vanaf 4 pontons vuurwerk geschoten en wow wat is dat genieten. Heerlijk die weerkaatsing van de grote kaliber shells over de bay. Tegelijkertijd besef je dat je dit in Nederland helaas nooit gaat zien, heel jammer want die doffe dreun is echt met niets anders te vergelijken. Na de 8 minuten durende show zat ik wel effe met me mond open, want wat zou de 12 uur show dan wel niet gaan brengen (7 pontons en de harbour bridge vol met vuurwerk).
De Film:

Om 10:40 wederom een klein showtje (niet gefilmt) ter gelegenheid van het thema van dit jaar, inspire. Leuk voor tussendoor maar na de 9 uur show valt het in het niets. En voor je het weet is het ineens 12 uur. Thuis zit je altijd voor de tv met ze allen af te tellen om vervolgens een drankje te doen en naar buiten te snellen om te knallen. Aangezien ik wat verder van het officiële programma zat had je geen flauw benul wanneer ze straten, tot je ineens wat vuurwerk van de harbour bridge ziet komen. Voor mijn gevoel een beetje een anti climax. Maar de show opzich was wel prachtig om te zien. Jammer dat de wind niet helemaal meewerkte maar het is echt betoverend om een hele bay vol met vuurwerk te zien. Na een kapitaalvernietigende finale stond de hele binnenstad van Sydney in de vuurwerkrook. Kortom daarna snel de stad in om een paar drankjes te doen!

NYE_Sydney_2014_9_FPM.png

NYE_Sydney_2014_10_FPM.png

NYE_Sydney_2014_11_FPM.png

De Film:

Zou dit ook in Nederland werken?
De hamvraag natuurlijk, maar ik kan er helaas geen goed antwoord op geven. Dit heeft er puur mee te maken dat je aan de andere kant van de wereld zit en het gewoon zomer is. Je hebt totaal niet het idee dat je kerst of oud en nieuw aan het vieren ben, maar alsof je midden in de zomer lekker met je vrienden en familie aan het BBQen bent en een vuurwerkshow bezoekt (alleen is de vuurwerkshow dan wel wat groter dan in Nederland). Voor mijn gevoel klopt het niet, je hoort om 12 uur lekker een oliebol te eten, wat champagne te drinken en daarna lekker te knallen met je eigen vuurwerk. Niet 8 uur lang in een alcohol vrije zone moeten wachten op een dikke vuurwerkshow.

Ik kan wel een aantal zaken benoemen die ik rondom de vuurwerkshow heb gezien. Zo is in heel Australië het openbaar vervoer (metro en trein, bussen niet omdat in praktisch de hele stad de straten zijn afgesloten) in de grote steden grotendeels gratis in de avond en nacht van NYE. Dit om iedereen netjes van en naar de show te kunnen brengen, daar waar in Rotterdam de metro’s stoppen om 8 uur s’avonds.

Bijna alle publiek toegankelijke zones waren dit jaar alcohol vrij gemaakt. Alleen bij betaalde evenementen kon er een alcoholische versnapering worden gekocht. Als het gaat om betaalde evenementen praten we trouwens over ticket prijzen van gemiddeld 500 dollar, maar dan sta je wel op een goede plek. Als reden heeft één van de officials genoemd dat er voorgaande jaren iets teveel mensen waren die een paar drankjes teveel op hadden en zich misdroegen wat veel overlast veroorzaakte. Het feit dat ze 2 dagen voor de show echter alle publieke zones alcoholvrij hebben gemaakt doet mij vermoeden dat ook de terreurdreiging een grote invloed heeft op deze keuze (want hierdoor kon de politie alle tassen bij binnenkomst controleren met een ‘’normale’’ reden zonder angst te zaaien). Zelf vond ik het wel jammer want hierdoor valt toch een stukje 12 uur moment weg, het proosten op het nieuwe jaar met champagne.

Zowel de terreurdreiging als het alcohol verbod worden trouwens genoemd als reden van een flinke daling in bezoekersaantallen dit jaar (schatting vooraf was 1,6 mln, maar dit zou rond de 1 mln zijn geweest).

Als laatste punt wil ik toch ook de vuurwerkregelgeving aankaarten. De afstanden tot het vuurwerk in Nederland zijn in mijn ogen te groot om een echt imposante show neer te zetten ala Sydney. Een vuurwerkshow moet de bezoekers namelijk kunnen imponeren, een wow effect creëren. En zoals je wellicht ook wel in mijn film kan horen vinden mensen de grote kaliber shells de meeste oehs en ahhs geven. Nou begrijp ik ook wel dat een 12 inch shell boven de maas wellicht iets te gek is, maar max 4 inch (toch?) is in mijn ogen echt te mager. Als je de 12 uur show van dit jaar ziet dan vind ik de candles op de brug nog het beste uit de verf komen. Het zou in Rotterdam (nationaal vuurwerk) gewoon mogelijk moeten zijn om in ieder geval nog een derde laag vuurwerk te kunnen schieten (dus 1e laag consumenten vw hoogte, tweede laag 3 a 4 inch en dan als derde laag 5 a 6 inch om het af te maken). Dit zou in mijn ogen een vuurwerkshow veel indrukwekkende maken en bezoekersaantallen omhoog krikken (los van of het een oud en nieuw vuurwerkshow is). Met de huidige ‘’pruttel vuurwerkshowtjes’’ gaan we geen mensen naar de shows toe krijgen. En laten we eerlijk zijn, in Sydney kunnen ze voornamelijk deze grote show schieten omdat de mensen die het aantrekt ruim 150 mln extra uitgeven in Sydney.

De show heeft trouwens 750.00 dollar gekost, 11.000 shells, 10.000 cues, 130 shooting poinst op de harbour bridge, 60 km kabel zijn gebruikt en het totaal pakket heeft niet minder dan 7,2 mln gekost! Ik heb ervan genoten, maar sta zelf toch liever met me aansteeklont in de straat volgend jaar;)

Voor meer foto's: http://freakpyromaniacs.com/album/u18805-pigi-.html

Laatst bewerkt:

DioR

Registered User
Mooi verslag! Ik weet zeker dat ik ook liever mijn eigen vuurwerk koop en afschiet tijdens de jaarwisseling. Leuk dat je dit met ons wilde delen!

GMP82

Zilveren Member
Zo, eindelijk even tijd gemaakt om te reageren. Dank voor je uitgebreide verslag! Lekker met vakantie (of stage, werk, etc?) en dan toch nog aan ons denken :hehe!:

Ik moet zeggen, voor mij leeft het totaal niet, zo'n centrale show, ik heb je film dan ook niet eens afgekeken :embarrased: En ik lees in je verhaal eigenlijk ook alleen maar extra redenen terug om zoiets nooit te willen promoten hier. Die australiërs zijn een redelijk net volk, als ik dat zo lees. Netjes luisteren naar een official, gaan netjes zitten voor kinderen, overgrote deel houdt zich aan alcoholverbod, etc. Dat moet je hier proberen, in Nederland Asoland. En dan gezellig met paar duizend van die figuren de middag en avond doorbrengen in afwachting op een show binnen de Nederlandse regeltjes.

Nou, dan blijf ik wel thuis en ga ik met pijn in m'n hart een spelletje doen...

Laten we hopen dat het nooit zover komt, dat dit ons enige alternatief wordt op oudjaarsavond.

Mocht je nog niet terug zijn; nog veel plezier daar!

pigi.

Member
Thanks voor de leuke reacties!
@ devinio: ik heb geen idee, kon het nergens vinden. Ben zelf ook erg benieuwd!
@ GiveMePow(d)er: ja je bent een vuurwerkfreak of niet haha.

Bovenaan