Standpunten Vuurwerk 50 Plus Partij

Moontan

Moderator
Medewerker
Standpunten Vuurwerk 50 Plus Partij

Iedere jaarwisseling opnieuw gebeuren er veel ongelukken met consumentenvuurwerk. Dat leidt tot een hoop leed onder mens en dier en gevoelens van onveiligheid. Ook groeit het gebruik van illegaal, vaak zeer gevaarlijk vuurwerk. 50PLUS wil de veiligheid rondom de jaarwisseling verbeteren en het aantal ongelukken drastisch verminderen door het gebruik van consumentenvuurwerk niet langer toe te staan. Gemeentes kunnen er vervolgens voor kiezen om door professionals een vuurwerkshow te laten verzorgen. Zo kan iedereen weer genieten van een mooie, gezellige én veilige jaarwisseling.

http://www.50pluspartij.nl/50plus/index.php/standpunten-tkf/714-vuurwerk

elgielo

Registered User
Was de oprichter van deze partij niet diegene die geen pensioen betaalde ten tijde hij het voor het zeggen had bij de gaykrant?
Er zijn hier vast wel een paar die dit kunnen bevestigen :tounge:

Bij deze is de geloofwaardigheid enhet niveau van deze partij ook weer getoetst

boozebelly

Registered User
Ik heb er maar eens een mail aan gewaagd. Mocht er antwoord komen dan pleur ik dat uiteraard hier neer.

Geachte heer/mevrouw,

Op jullie website ben ik bij jullie standpunten het volgende tegengekomen wat betreft consumentenvuurwerk:

"Iedere jaarwisseling opnieuw gebeuren er veel ongelukken met consumentenvuurwerk. Dat leidt tot een hoop leed onder mens en dier en gevoelens van onveiligheid. Ook groeit het gebruik van illegaal, vaak zeer gevaarlijk vuurwerk. 50PLUS wil de veiligheid rondom de jaarwisseling verbeteren en het aantal ongelukken drastisch verminderen door het gebruik van consumentenvuurwerk niet langer toe te staan. Gemeentes kunnen er vervolgens voor kiezen om door professionals een vuurwerkshow te laten verzorgen. Zo kan iedereen weer genieten van een mooie, gezellige én veilige jaarwisseling."

Naar aanleiding van dit in mijn optiek nogal drastische en ondoordachte standpunt zou ik graag een paar dingen verduidelijkt zien zodat ik het wellicht beter kan begrijpen, te weten de volgende:

1. Is een verbod op legaal consumentenvuurwerk volgens u een garantie dat de toestroom van illegaal vuurwerk uit omringende landen, wat doorgaans de meeste overlast/gevaar/ongelukken veroorzaakt, ook ineens een halt wordt toegeroepen? Zo ja, waar baseert u dat dan op?

2. Heeft u aanleiding om te geloven dat de toestroom van reeds illegaal vuurwerk uit omringende landen en de daarbij behorende overlast en/of ongelukken niet juist toe zal nemen bij een eventueel vuurwerkverbod? Zo ja, wat is dan die aanleiding?

3. Bent u op de hoogte van de schade/gemeenschapskosten die ook daadwerkelijk te wijten zijn aan (verkeerd gebruik van) legaal consumentenvuurwerk en van de schade/gemeenschapskosten die daadwerkelijk te wijten zijn aan (verkeerd gebruik van) reeds illegaal vuurwerk? Kortom, ziet u het onderscheid tussen die twee of bestempelen jullie zowel legaal als illegaal vuurwerk als even schuldig aan vuurwerkmisbruik/overlast?

4. Nederland telt momenteel 403 gemeenten, terwijl er in Nederland bij lange na niet zoveel pyrotechnici rondlopen die bevoegd zijn om een gemeentelijke vuurwerkshow te schieten. Bent u zich als politieke partij van dit feit bewust en zo ja, hoe bent u van plan om dit probleem eventueel te gaan verhelpen zodat iedere gemeente de in uw ogen gewenste vuurwerkshow ook daadwerkelijk kan realiseren?

5. Mochten de gemeentelijke shows uit uw voorstel desondanks toch haalbaar blijken en wellicht ook daadwerkelijk realiteit worden, is er volgens u dan voldoende politiecapaciteit om deze in iedere gemeente in goede banen te leiden? Hierbij meegewogen het feit dat veel mensen nou eenmaal (te veel) alcohol nuttigen op oudejaarsavond en zo'n mensenmassa kan nou eenmaal tot ongeregeldheden leiden. En blijft er daarnaast in iedere gemeente volgens u ook nog voldoende politiecapaciteit over voor andere, algemene zaken buiten het gebied waar de vuurwerkshow plaatsvindt?

6. Mochten de door u voorgestelde gemeentelijke vuurwerkshows realiteit worden, uit welke bron zullen deze volgens u dan bekostigd moeten gaan worden en hoe hoog (ongeveer) zijn uiteindelijk die daadwerkelijke kosten voor de gemeenschap volgens u?

7. Ondernemers in de vuurwerkbranche hebben sinds de ramp in Enschede flinke bedragen moeten investeren om aan de aangescherpte voorwaarden van de vuurwerkopslag/verkoop te voldoen. Sommigen (voornamelijk recenter gestarte ondernemers in de vuurwerkbranche) zijn tot op heden nog bezig om de onkosten eruit te krijgen alvorens ze winst kunnen gaan maken. Daarnaast zijn de opbrengsten voor vele handelaren een belangrijke bron van inkomsten. Denkt u bij een eventueel verbod op particulier vuurwerk ook aan een compensatie voor deze groep of hebben deze simpelweg verkeerd gegokt en dus "pech" gehad? En zo ja, uit welke bron zal deze compensatie dan betaald moeten worden en wat zal de geschatte hoogte van die totale compensatie dan moeten zijn?

Tot zover mijn vragen. Ik hoop dat u voor mij het één en ander kunt verduidelijken want tot op heden kan ik uw standpunt aangaande een eventueel verbod op legaal, goedgekeurd consumentenvuurwerk niet begrijpen. Naast het feit dat ik niet geloof dat iedere gemeente in staat zal zijn om ter compensatie een vuurwerkshow te organiseren, ben ik van mening dat de ruime meerderheid die wel op een normale en verantwoorde wijze die ene dag in het jaar geniet van legaal consumentenvuurwerk bij een verbod de dupe wordt van deze maatregelen, terwijl een selecte groep raddraaiers die veelal met illegaal vuurwerk de boel loopt te verstieren (illegaal vuurwerk wat bij een verbod op legaal vuurwerk nog gewoon volop verkrijgbaar zal zijn in omringende landen, vaak ook nog het gehele jaar door) gewoon (grotendeels) zijn gang kan blijven gaan.
Mijn voorkeur gaat uit naar doelgerichte oplossingen, dus de raddraaiers doelgericht aanpakken en laat de gewone, verantwoord handelende mens in zijn/haar waarde. Tolerantie voor wie het toekomt en intolerantie voor diegene die zich misdraagt.
Van de "over één-kam-scheer" politiek moet ik niks hebben en tot mijn spijt en tevens verbazing toont 50plus zich met dit standpunt aangaande consumentenvuurwerk wel van die kant.

Ik zie uw antwoorden graag tegemoet en ondanks mijn andere kijk aangaande dit onderwerp, wens ik u het beste voor de toekomst.

Met vriendelijke groet,

......

Laatst bewerkt:

USRRobiwan

Registered User
Boozebelly die 7 vragen zijn echt fantastisch opgesteld, iets meer algemeen maken en misschien nog aanvullen met andere kernpunten en dan naar alle politieke partijen in alle gemeente versturen.

Misschien kan er nog een paar punten bij, o.a. dat wij achterlopen, of niet gelijk lopen, aan de door de EU opgestelde regels voor alle landen. Of ze rekening hebben gehouden met het vuurwerk beleid wat in 2017 wordt aangepast/ingevoerd.

Laatst bewerkt:

boozebelly

Registered User
Boozebelly die 7 vragen zijn echt fantastisch opgesteld, iets meer algemeen maken en misschien nog aanvullen met andere kernpunten en dan naar alle politieke partijen in alle gemeente versturen.

Misschien kan er nog een paar punten bij, o.a. dat wij achterlopen, of niet gelijk lopen, aan de door de EU opgestelde regels voor alle landen. Of ze rekening hebben gehouden met het vuurwerk beleid wat in 2017 wordt aangepast/ingevoerd.

Thanks. Wees vrij om ervan te maken wat je wilt. Kopieer het, plak het, vul het aan, haal wat weg, verdraai een paar zinnen, kneed het naar jouw inzicht en stuur het maar naar politieke partijen. Ik vind het allemaal prima :)
Ik ga andere politieke partijen die neigen naar het afschaffen van consumentenvuurwerk, er ook mee bestoken. Zowel landelijk als lokaal. Laat ze maar weten dat er ook mensen zijn die wel genieten van particulier vuurwerk en die zich juist zorgen maken over een eventueel vuurwerkverbod in de toekomst.
We moeten ook niet vergeten dat de azijnzeikers in dit land doorgaans de meeste mails naar politieke partijen sturen. Dat is zowat hun hobby. Als ze dat voortdurend lezen bij zo'n partij kunnen ze een beeld krijgen dat er misschien toch maar eens moet worden ingegrepen wat betreft de huidige vuurwerktraditie, maar als ze vanaf nu ook (meer) mails krijgen waarin mensen het tegenovergestelde aangeven, kunnen we die wetswijzigingsgeilheid bij sommige politieke partijen misschien (enigszins) temperen.
Alle beetjes helpen :smiling:

boozebelly

Registered User
Inmiddels heb ik antwoord gekregen van 50plus op mijn vragen. Bij deze:

Geachte heer...

Hartelijk dank voor uw bericht aan de Tweede Kamerfractie van 50PLUS.

Graag ga ik hierbij nader in op de vragen die u ons gesteld heeft.

1. Is een verbod op legaal consumentenvuurwerk volgens u een garantie dat de toestroom van illegaal vuurwerk uit omringende landen, wat doorgaans de meeste overlast/gevaar/ongelukken veroorzaakt, ook ineens een halt wordt toegeroepen? Zo ja, waar baseert u dat dan op?

Antwoord: Nee, dat denken wij niet. Het zou onrealistisch zijn om te denken dat een verbod op consumentenvuurwerk er ook toe zou leiden dat de toestroom van illegaal consumentenvuurwerk onmiddelijk stopt.

-

2. Heeft u aanleiding om te geloven dat de toestroom van reeds illegaal vuurwerk uit omringende landen en de daarbij behorende overlast en/of ongelukken niet juist toe zal nemen bij een eventueel vuurwerkverbod? Zo ja, wat is dan die aanleiding?

Antwoord: Nee.

-

3. Bent u op de hoogte van de schade/gemeenschapskosten die ook daadwerkelijk te wijten zijn aan (verkeerd gebruik van) legaal consumentenvuurwerk en van de schade/gemeenschapskosten die daadwerkelijk te wijten zijn aan (verkeerd gebruik van) reeds illegaal vuurwerk? Kortom, ziet u het onderscheid tussen die twee of bestempelen jullie zowel legaal als illegaal vuurwerk als even schuldig aan vuurwerkmisbruik/overlast?

Antwoord: Ons inziens zorgen beiden voor overlast, schade, ongelukken en gevoelens van onveiligheid, al zijn er natuurlijk verschillen tussenbeide. Illegaal consumentenvuurwerk veroorzaakt vaak ernstiger ongelukken dan legaal consumentenvuurwerk, maar ook het legale consumentenvuurwerk levert de nodige overlast en ongelukken op.

-

4. Nederland telt momenteel 403 gemeenten, terwijl er in Nederland bij lange na niet zoveel pyrotechnici rondlopen die bevoegd zijn om een gemeentelijke vuurwerkshow te schieten. Bent u zich als politieke partij van dit feit bewust en zo ja, hoe bent u van plan om dit probleem eventueel te gaan verhelpen zodat iedere gemeente de in uw ogen gewenste vuurwerkshow ook daadwerkelijk kan realiseren?

Antwoord: Zoals wij in ons standpunt aangeven kunnen gemeenten er voor kiezen een vuurwerkshow te verzorgen, maar zij zijn dat niet verplicht. Hoe zij die show vervolgens verzorgen, is aan hen om te bepalen.

-

5. Mochten de gemeentelijke shows uit uw voorstel desondanks toch haalbaar blijken en wellicht ook daadwerkelijk realiteit worden, is er volgens u dan voldoende politiecapaciteit om deze in iedere gemeente in goede banen te leiden? Hierbij meegewogen het feit dat veel mensen nou eenmaal (te veel) alcohol nuttigen op oudejaarsavond en zo'n mensenmassa kan nou eenmaal tot ongeregeldheden leiden. En blijft er daarnaast in iedere gemeente volgens u ook nog voldoende politiecapaciteit over voor andere, algemene zaken buiten het gebied waar de vuurwerkshow plaatsvindt?

Antwoord: Ook dat is aan gemeenten zelf (zij zijn uitstekend in staat om hier zelf over te beslissen), maar wij gaan er niet vanuit dat er bij een vuurwerkshow per definitie meer politieinzet nodig is dan gebruikelijk tijdens een oudejaarsnacht.

-

6. Mochten de door u voorgestelde gemeentelijke vuurwerkshows realiteit worden, uit welke bron zullen deze volgens u dan bekostigd moeten gaan worden en hoe hoog (ongeveer) zijn uiteindelijk die daadwerkelijke kosten voor de gemeenschap volgens u?

Antwoord: Nogmaals, gemeenten mogen zelf belissen of en hoe zij deze vuurwerkshows organiseren. Verschillende gemeenten doen dat ook al, juist om andere problemen tegen te gaan. Gemeenten zouden hiervoor een speciaal potje kunnen reserveren, zij zouden hier commerciële partners bij kunnen betrekken, enzovoorts.

-

7. Ondernemers in de vuurwerkbranche hebben sinds de ramp in Enschede flinke bedragen moeten investeren om aan de aangescherpte voorwaarden van de vuurwerkopslag/verkoop te voldoen. Sommigen (voornamelijk recenter gestarte ondernemers in de vuurwerkbranche) zijn tot op heden nog bezig om de onkosten eruit te krijgen alvorens ze winst kunnen gaan maken. Daarnaast zijn de opbrengsten voor vele handelaren een belangrijke bron van inkomsten. Denkt u bij een eventueel verbod op particulier vuurwerk ook aan een compensatie voor deze groep of hebben deze simpelweg verkeerd gegokt en dus "pech" gehad? En zo ja, uit welke bron zal deze compensatie dan betaald moeten worden en wat zal de geschatte hoogte van die totale compensatie dan moeten zijn?

Antwoord: Hier zullen we bij een eventueel initiatiefwetsvoorstel nader op ingaan, ook in overleg met de branche.

-

Natuurlijk zal een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk leiden tot teleurstelling bij een groep mensen, ook de goedwillenden. Echter, al zijn hun intenties goed en is er geen opzet in het spel, toch gaat het regelmatig mis, soms met verstrekkende gevolgen. Vuurwerk blijft nu eenmaal een risicovol product, al ga je er op de juiste wijze mee om. We hebben, nogmaals, niet de illusie dat we alle ongevallen kunnen voorkomen, maar we willen deze wel zover mogelijk terugdringen. Daarnaast durven veel mensen rondom de jaarwisseling (en vaak al ver daarvoor, gezien vuurwerk ook regelmatig ruim voor de jaarwisseling wordt afgestoken) de straat niet meer op. Het gaat daarbij met name om ouderen. Wij vinden dat bijzonder vervelend en willen dat zij ook weer van een jaarwisseling kunnen genieten. We komen hiermee ook tegemoet aan een wens van 64% van de Nederlanders, die graag willen dat er een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk komt.

Wij zijn het overigens in principe eens met uw stelling dat de kwaadwillenden aangepakt moeten worden en de verantwoord handelende mens vrijgelaten moet worden. Het overheidsbeleid richt zich daar ook op, door bezit van illegaal vuurwerk te bestraffen en zoveel als mogelijk te handhaven. Maar wij zien tegelijkertijd dat dat niet voldoende oplevert. Daarom willen we dat de overheid ingrijpt en het afsteken van consumentenvuurwerk verbiedt.

Ik hoop hiermee uw vragen beantwoord te hebben, zo niet, mailt u dat gerust nog eens. Nogmaals dank voor uw bericht.

Met vriendelijke groet,

.....

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Beetje slappe antwoorden, maar het zijn antwoorden van een politieke partij en dat vind ik al heel wat dat ze de tijd nemen om te antwoorden. Het is in ieder geval bij hun door jou onder de aandacht gebracht. Hopen dat ze misschien hierdoor in het vervolg iets genuanceerder te werk gaan, ze weten echt niet waar ze het over hebben.

Top gedaan gozer!

Dim

Product Beheer
Medewerker
Helaas is goed waarneembaar dat het in Nederland steeds meer 1 grote afschuifpolitiek aan het worden. De kosten/politieinzet/enzo enzo liggen bij de gemeente. Er is dus duidelijk niet over nagedacht wat het gevolg
gaat zijn van vuurwerkshows op centrale plaatsen.

Zouden deze mensen ook ooit jong geweest zijn? Zouden deze mensen zelf ook ooit met rotjes hebben lopen gooien?

Dennis010

Registered User
Oftewel de gemeente bepaalt, er is geen capaciteit qua politie inzet en geen budget, dus dan komt er geen show aan het eind van het jaar. Dit is de zoveelste stap richting een totaal verbod.

Vooral het zinnetje " Hier zullen we bij een eventueel initiatiefwetsvoorstel nader op ingaan, ook in overleg met de branche." maakt mij niet blij. Ze zijn dus al aan het denken hoe ze de branche uitkopen.

boozebelly

Registered User
Tsja, het zijn een beetje de gewoonlijke, in onze ogen ondoordachte "GroenLinks-achtige" antwoorden die we inmiddels wel kunnen dromen, maar zoals Vonk aangeeft is het wel netjes dat ze de moeite nemen om te reageren. Ik zal dit weekend nog even iets terugsturen. Vooral die stelling dat 64% van de Nederlanders voor een verbod zou zijn gaat er bij mij niet in. Iedere poll zegt weer wat anders, er zijn zelfs polls die positief uitslaan voor ons liefhebbers dus dat ze zich enkel richten op één poll die voor hun standpunt het meest gunstig uitpakt vind ik een typisch gevalletje blindstaren.

Maar goed, doel is om zulke partijen een beetje aan het denken te zetten en een tegengeluid te laten horen. Of het uiteindelijk iets uithaalt is een tweede maar niet geschoten is blablabla... :hehe!:

Als iemand nog tips heeft voor de respons die ik dus dit weekend ga sturen, dan roept u maar :)

elgielo

Registered User
wat ik kan opmaken uit deze meneer de koekenpeer zijn antwoorden, is dat hij behoorlijk geirriteerd is tijdens het antwoorden door de kritische vraagstelling.
hier kan men uit opmaken dat dit wederom een slappe zak betreft die maar wat roept maar vervolgens geiriteerd raakt wanneer hij zijn opmerkingen moet onderbouwen.

helemaal top gedaan Boozebelly.

thanks

gizmo75

Registered User
wat ik kan opmaken uit deze meneer de koekenpeer zijn antwoorden, is dat hij behoorlijk geirriteerd is tijdens het antwoorden door de kritische vraagstelling.
hier kan men uit opmaken dat dit wederom een slappe zak betreft die maar wat roept maar vervolgens geiriteerd raakt wanneer hij zijn opmerkingen moet onderbouwen.

helemaal top gedaan Boozebelly.

thanks

Deze man is helemaal niet geïrriteerd, deze man bedrijft politiek en zegt gewoon geen woord teveel omdat dit tegen hem gebruikt kan worden! Zij krijgen dagelijks honderden kritische vragen over van alles en nog wat en zijn allang gemazeld en gepokt. Oftewel: van deze vragen ligt deze man helemaal niet wakker hoor! Hoe deze partij tegenover een vuurwerkverbod staat is allang en breed duidelijk en dus zullen zij er alles aan doen om een open en eerlijke discussie over dit onderwerp te voorkomen. Want stel je voor dat ze wat zieltjes zouden verliezen in de verkiezingsstrijd. Ik baal er ook van, maar helaas werkt het nu eenmaal zo daar in Den Haag.

Wil je een goede, open en eerlijke discussie voeren met politici uit de Tweede Kamer, dan moet je dat door iemand met politieke ervaring laten doen die tegenstander is van een vuurwerkverbod, een goed politiek netwerk heeft en aanzien geniet in de Tweede Kamer. De vraag is alleen of het nodig is. Op dit moment geniet een vuurwerkverbod nog steeds geen politieke meerderheid in de Tweede Kamer. Mooi zo en houden zo!!

boozebelly

Registered User
Vooral het zinnetje " Hier zullen we bij een eventueel initiatiefwetsvoorstel nader op ingaan, ook in overleg met de branche." maakt mij niet blij. Ze zijn dus al aan het denken hoe ze de branche uitkopen.

Dat is niet perse gezegd. Het komt op mij over als een totaal onduidelijk antwoord dus misschien hebben ze er simpelweg helemaal nog niet over nagedacht wat de gevolgen voor de ondernemers in de branche zullen zijn bij een verbod en wat een eventuele compensatie wel niet zal moeten gaan kosten. In dat geval kan het wel eens gunstig uitpakken voor ons.

Bovenaan