Staking Iberia

djara

Registered User
Misschien wel handig om te weten. Ik lees al enkele weken het nieuws over Iberia en de IAG groep. Maar ik kwam het volgende tegen:

Personeel Iberia legt werk neer

MADRID - Werknemers van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia beginnen maandag aan een vijf dagen durende staking.

Iberia heeft voor de komende week honderden vluchten geschrapt.

Het personeel van Iberia legt de komende tijd volgens de bonden op in totaal 15 dagen het werk neer. De stakingen zijn verdeeld in drie etappes, van 18 tot en met 22 februari, van 4 tot en met 8 maart en van 18 tot en met 22 maart. De stakers zijn boos over plannen om duizenden banen te schrappen en te snoeien in lonen.

De eerste staking treft volgens de luchtvaartmaatschappij zo'n 70.000 reizigers. Sommige passagiers zijn inmiddels overgeboekt naar andere vluchten; anderen moeten genoegen nemen met een vergoeding.

Niet alleen Iberia wordt getroffen: doordat bijvoorbeeld ook medewerkers van bagageafdelingen staken, kunnen Spaanse luchthavens minder vluchten verwerken.

Spaanse economie

De bonden legden een smeekbede van transportminister Ana Pastor naast zich neer. Ze had de kemphanen aangemoedigd om een deal te sluiten, omdat ze vreest voor schade aan de Spaanse economie. ''We kunnen niet toestaan dat Spanje meer dan 10 miljoen euro per dag verliest. Zo'n klap treft ons allemaal'', zei ze.

De staking is een strop voor de economie van het land, waar toerisme één van de weinige crisisbestendige sectoren is. De eerste staking valt samen met schoolvakanties in Groot-Brittannië, de hofleverancier van toeristen in Spanje.

Door: ANP

Hoop dat valencia airport rekening houd met Las Fallas!

Vuurwerk023

Registered User
Volgens mij gaan de meeste mensen hier met Transavia of Air Berlin en hebben ze daar geen last van. En als Fallas is zal het probleem al wel verholpen zijn denk ik.

Tony

Administrator
Medewerker
Volgens mij gaan de meeste mensen hier met Transavia of Air Berlin en hebben ze daar geen last van. En als Fallas is zal het probleem al wel verholpen zijn denk ik.

Zoals in het bericht beschreven staat werkt er ook veel personeel van Iberia aan de grond.
Dat betekend dat ze ook aan de balie's en dergelijke zitten, je koffers verzorgen etc.
Het kan zomaar zijn dat je daardoor vertragingen oploopt.

KLM doet bijvoorbeeld 80% van schiphol regelen wat betreft de tickets, koffers etc. Dus als er gestaakt word dan is het echt niet alleen bij bijvoorbeeld KLM of IBERIA vluchten. Iedereen heeft er dan last van.

Michel_G

Zilveren Member
Las vanochtend inderdaad over dit bericht en begon al weer meteen te graven hoe het zit met VLC, maar weet niet zeker meer of Iberia of Aena (de eigenaar/beheerder van het vliegveld) de bagage afhandeling doet. Weet in ieder geval wel dat Iberia meen ik de grootste gebruiker is van Valencia aeroport.

Gelukkig reis ik aankomende vrijdag alleen met handbagage, maar zal zeker even kijken hoe het zit met bagage afhandeling en of die nog gewoon plaats vindt.

Vooralsnog schijnt het in ieder geval geen invloed te hebben op de vluchten op Valencia, volgens Transavia:
https://www.transavia.com/hv/main/page?id=stakingiberia&lang=nl&country=NL

Daar wordt vooralsnog alleen maar gesproken over Tenerife, Gran Canaria en La Palma, welke hinder kunnen ondervinden van de staking.

EDIT:
Net even bij Vueling gekeken, waar wel een hele hoop vluchten gecanceled zijn voor deze week, maar geen enkele vlucht van/naar VLC, dus lijkt het er op dat daar alles redelijk normaal blijft functioneren (op de gecancelde vluchten van Iberia zelf na).

Laatst bewerkt:

elgielo

Registered User
Dit is niet te hopen voor de fallas gangers onder ons.
Ik kan het weten want ik heb dit zelf 7 jaar geleden meegemaakt op het vliegveld van Barcelona en dit waren toen ook stakingen van iberia.
Hoewel wij toen met een andere vliegmaatschapij vlogen hebben wij hier flink last van gehad.
we landen toen om 10 uur savonds en de volgende morgen om half negen kwam onze koffer pas op de band.
dit omdat Iberia ook bijna al het grondwerk deed op het vliegveld van barcelona.
Totale chaos als dit gebeurt, drinkautomaten die omgegooid werden om het drinken eruit te krijgen, huilende moeders met huilende kinderen, rellende mensen die tegen de rolluiken begonnen te trappen overal in de aankomsthal, EHBO die drinken begon uit te delen (en mensen ruzie om kregen) omdat mensen tegen de vlakte begonnen te gaan van het lange wachten zonder vocht (ik sprak deenen die al 24 uur stonden te wachten), mensen die agressief werden en meegenomen werden, zelf kreeg ik nog bijna een klap met een wapenstok omdat ik met een andere spaanstalige nederlander door het rolluik van de bagageband kroop en aanbood om met een hele groep die we hadden verzameld zelf onze koffers naar binnen te dragen. die stok miste me op een centimeter of 10 na en heb het hierna maar niet meer gevraagd :tounge:
Dit wil je echt niet.
Mijn enige tip is dat mocht het ernaar uit zien dat ze daar gaan staken, zorg dan dat je al je bagage alszijnde handbagage mee neemt en dus zo direct uit het vliegtuig de taxi in kan stappen.
Dan maar wat minder kleren en spullen mee.
als je je daar maar kan redden want zo'n begin van een welverdiende vakantie wil je echt niet.

succes allen

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Gooi van alle kleding die je nodig heb 1 stuk in je hand bagage.
In Valencia zijn warenhuizen zat.
Kan je daar eventueel onderbroeken, sokken en toilet artikelen kopen.
Is je koffer kwijt of je moet 24 uur op wachten, dan heb je toch iets.

Wat Elgielo ook hierboven zegd, wat een hufterige manier om te staken.
Koekwouzen!

mickeyzegtboem

Registered User
Geen paniek, zoals ik al eerder melde word alle afhandeling op Valencia aeropuerto niet door Iberia gedaan, maar door de beheerder van het vliegveld (Aena).

Alle handling (dus bagage, check-in voor luchtvaartmaatschappijen zonder regionale grondcrew, boarding e.d.) zal op Valencia gewoon volgens het normale ritme verlopen.

Zowiezo zijn 95% van de luchthavens in spanje al van iberia als handler overgestapt, vooral vanwege dit soort stakingen die enorme rotzooi geven.

Dahustla

Registered User
Ik heb dat een x meegemaakt na een week Lloret. Was er een staking op Barcelona airport. Hoop gezeik gehad. Eerst naar Valencia reizen, daarna vliegen met ryanair naar Dusseldorf, terwijl onze auto nog in Amsterdam stond. Bagage die via Geneve naar Amsterdam was gekomen een week later. Hopeloos gezeik!

Hoop dat iedereen er niet veel van mee gaat maken.

USRRobiwan

Registered User
Voor een weekje valencia neem ik echt geen hutkoffer mee hoor! Alles in de handbagage koffer en klaar, ik rol al mijn zooi altijd op dat neemt veel minder ruimte in beslag.

Michel_G

Zilveren Member
Zoals al gemeld, ground handling wordt niet gedaan door Iberia, maar door Swissport tegenwoordig.

Kortom, niks te merken van een staking, maar dat was al min of meer duidelijk.

shadow13

Registered User
Hmm dat valt nog te bezien of we er geen last van krijgen. Wij vliegen met Vueling heen op de 15de en terug op de 20ste. Is dat geen onderdeel van Iberia dan?

vincer

Registered User
Paul, hou eens ff snel op! Laten we het niet hopen dat dat zo is anders wordt ik gek!
De stakingen zouden rond die tijd toch weer voorbij zijn aangezien het drie weken zou duren?

shadow13

Registered User
:hehe!: heen komen we wel als we de 15de gaan en de staking vanaf de 18de is. Terug zou een probleem kunnen worden in dat geval.

Michel_G

Zilveren Member
EDIT:
Net even bij Vueling gekeken, waar wel een hele hoop vluchten gecanceled zijn voor deze week, maar geen enkele vlucht van/naar VLC, dus lijkt het er op dat daar alles redelijk normaal blijft functioneren (op de gecancelde vluchten van Iberia zelf na).

Hmm dat valt nog te bezien of we er geen last van krijgen. Wij vliegen met Vueling heen op de 15de en terug op de 20ste. Is dat geen onderdeel van Iberia dan?

Vueling is geen (direct) onderdeel van Iberia en zoals je kan zien in mijn eerdere bericht heeft Vueling ook geen vluchten van en naar Valencia gecancled. Enige wat Vueling wel doet, is dat ze ground services inhuren van Iberia, maar dat geld dus alleen op luchthavens waar Iberia die service bied, dus niet op VLC! Het kan uiteraard wel problemen opleveren als je op andere luchthavens vliegt met Vueling, maar dat moet je dan nakijken op de site van Vueling.

@Vincer:
De staking zou in totaal 3x een week duren, met tussen poses elke keer. Zie startpost voor de data welke weken gestaakt worden door Iberia.

Michel_G

Zilveren Member
............................

Vooralsnog schijnt het in ieder geval geen invloed te hebben op de vluchten op Valencia, volgens Transavia:
https://www.transavia.com/hv/main/page?id=stakingiberia&lang=nl&country=NL

Daar wordt vooralsnog alleen maar gesproken over Tenerife, Gran Canaria en La Palma, welke hinder kunnen ondervinden van de staking.

EDIT:

Aena doet de afhandeling op vlc ivm een conflict enkele jaren geleden.

Geen paniek, zoals ik al eerder melde word alle afhandeling op Valencia aeropuerto niet door Iberia gedaan, maar door de beheerder van het vliegveld (Aena).

Alle handling (dus bagage, check-in voor luchtvaartmaatschappijen zonder regionale grondcrew, boarding e.d.) zal op Valencia gewoon volgens het normale ritme verlopen.

Zowiezo zijn 95% van de luchthavens in spanje al van iberia als handler overgestapt, vooral vanwege dit soort stakingen die enorme rotzooi geven.

Zoals al gemeld, ground handling wordt niet gedaan door Iberia, maar door Swissport tegenwoordig.

Kortom, niks te merken van een staking, maar dat was al min of meer duidelijk
.

Vueling is geen (direct) onderdeel van Iberia en zoals je kan zien in mijn eerdere bericht heeft Vueling ook geen vluchten van en naar Valencia gecancled. Enige wat Vueling wel doet, is dat ze ground services inhuren van Iberia, maar dat geld dus alleen op luchthavens waar Iberia die service bied, dus niet op VLC! Het kan uiteraard wel problemen opleveren als je op andere luchthavens vliegt met Vueling, maar dat moet je dan nakijken op de site van Vueling.

@Vincer:
De staking zou in totaal 3x een week duren, met tussen poses elke keer. Zie startpost voor de data welke weken gestaakt worden door Iberia.

Paniek om niks weer.... Voor 95% van de Nederlanders die gaan niks aan de hand.....

TENZIJ.... Je met Iberia op Valencia vliegt OF op Madrid of Barcelona vliegt wellicht, maar anders is er niks aan de hand.

Zoals al duidelijk gezegd: op Valencia functioneert alles gewoon normaal, daar is niks aan de hand!

Laatst bewerkt:
Bovenaan