Sta je lekker te stoken, word je weggestuurd! Mag dat?

kingmokum

Banned
Goedemorgen,

Ik denk dat iedere freak dit wel herkent.

Je wordt wakker op 31 december en hebt er zin in.
Het is al bijna 10 uur, het moment om los te gaan is bijna aangebroken.

Na het 10 uur project zit je er lekker in, helaas de stemming word verziekt door de galbak van de buurt die zegt dat het niet mag; die bommen, granaten en de hele tering herrie. Jij denkt die is niet wijs, schenkt er geen aandacht aan en gaat lekker verder.

Plots komt de pet aangereden die jou gaat vertellen dat je ergens anders moet gaan afsteken... wanneer je hier geen gehoor aan geeft word er gedreigd met een boete. Hij roept wat wetsartikelen en dingen als hinder, geluidsoverlast, in beslagname van je vuurwerk en dan taai je toch maar af.

Toch, nadat je dit jarenlang overkomt krijg je er de pest in.
Gelukkig heb ik er vorig jaar geen last van gehad, maar dat was eerder uitzondering dan regel.

Omdat ik eens wou weten hoe de vork in de steel zit ben ik het op gaan zoeken, immers overal is te lezen dat vuurwerk tussen 10.00 en 2.00 afgestoken mag worden. Als je de agent echter moet geloven heb je geen poot om op te staan.

Het zit zo, dit soort zaken worden geregeld in de apv(algemene plaatselijke verordening)

Omdat ik in Mokum woon heb ik die er even bijgepakt.

Dit valt daarin te lezen over vuurwerk;

Artikel 5.3 Gebruik van consumentenvuurwerk

1. Het is verboden consumentenvuurwerk op of aan de weg of op een voor publiek toegankelijke plaats te gebruiken als dit gevaar, schade of overlast kan veroorzaken.
2. Het is verboden consumentenvuurwerk te gebruiken in de directe omgeving van een inrichting waarin dieren worden verzorgd of opgevangen.
3. Het is verboden consumentenvuurwerk te gebruiken op een door het college in het belang van de voorkoming van gevaar, schade of overlast aangewezen plaats.
4. De verboden gelden niet voorzover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 429, aanhef en onder 1 van het Wetboek van Strafrecht.

Lid 1 is voor ons van toepassing, immers ga ik er van uit dat iedere zelf respecterende stoker niet staat te knallen naast een verzorgingshuis of dierenasiel en uitkijkt voor dingen als brandgevaar.

Om iets meer te vertellen over lid 1 moet ik iets verder de apv induiken en kom ik op dit stukje

Artikel 5.3 Gebruik van consumentenvuurwerk

Het gebruik van consumentenvuurwerk is volgens het Vuurwerkbesluit een aantal uren per jaar toegestaan. In aanvulling daarop regelt artikel 5.3 dat er plaatsen zijn waar het afsteken van consumentenvuurwerk ook in die uren niet toelaatbaar is.

Het eerste lid ziet op plaatsen waar het afsteken gevaar, schade of overlast kan veroorzaken. Te denken valt bijvoorbeeld aan een promenade, een passage, een portiek of een drukke winkelstraat.

Het tweede lid verbiedt het gebruik van consumentenvuurwerk in de omgeving van inrichtingen waarin dieren worden verzorgd of opgevangen zoals een dierenasiel, dierenpension, dierentuin of kinderboerderij.

Het derde lid geeft de mogelijkheid om andere plaatsen aan te wijzen waar of in de nabijheid waarvan het verboden is om vuurwerk af te steken zoals ziekenhuizen, bejaardentehuizen of huizen met rieten daken.

Het vierde lid bakent deze APV-bepaling af ten opzichte van artikel 429 Wetboek van Strafrecht waarin het afsteken van vuurwerk als gevaarzettingsdelict strafbaar wordt gesteld als hierdoor brandgevaar kan ontstaan.

Zoals ik het interpreteer mag ik geen overlast veroorzaken op winkelcentra, passages of in een portiek.
Lijkt mij nog al logisch, voor mij vrij normaal.

Uiteraard is het pleintje op de hoek ook publiek toegankelijk echter is dit geen plaats bedoeld zoals in het apv. Hier kan over gediscussieerd worden echter bied de extra uitleg in de apv hulp.

Knappe agent die mij dit jaar weg krijgt.

king

vincer

Registered User
Als je overlast veroorzaakt en iemand vraag je of je even ergens anders wilt knallen, dan kan je hier op zijn minst een beetje rekening mee houden? Als jij deze overlast veroorzaakt met alleen nederlands consumentenvuurwerk, dan hebben ze dan wel misschien geen recht van spreken. Dit wil dan niet zeggen dat het alleen jou feestje is.

Zorg dat het een feest wordt voor iedereen en hou rekening met elkaar, dan zullen de niet vuurwerkliefhebbers ook meer rekening met jou houden.

stefantvs

Administrator
Medewerker
Lastig...

Ik ben het op zich wel met vincer eens , maar als ik hier voor mijn deur wordt weg gestuurd omdat ik overlast veroorzaak, wie zegt mij dat ik dat probleem ook niet 5 straten verderop heb... en dan wordt ik weer weg gestuurd.
En zo beland ik uiteindelijk ergens aan de andere kant van de stad.

Natuurlijk probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met me directe omgeving, maar ergens houdt het toch echt op.
zo wist ik vroeger dat er naast mij een hond woonde, dus dan ga ik niet de gehele dag voor de deur knallen want dat zal zielig zijn voor dat beestje. Maar ze kunnen mij denk ik echt niet verplichten om ergens anders naar toe te gaan ten slotte hou ik me keurig aan de regels, geen illegaal vuurwerk en pas vanaf 10 uur gaan de eerste knallers af :)

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Denk toch dat je niet heel sterk staat King. Hoe spijtig ook.

De qlu (schrijf je dat zo?) zit m in het woord overlast en KAN. Omdat overlast niet uitgelegd staat in de zin van wat dan overlast inhoud kan dit vrij makkelijk geïnterpreteerd worden. Als 1 persoon overlast meld bij de politie KAN dit dus al overlast zijn.

Als jij daar de hele ochtend staat te knallen en zeg 2 personen hebben hier overlast van....zou het zo maar kunnen dat de politie hier gelijk heeft om je weg te sturen.

Loop jij daar langs en steekt even wat af en gaat weer verder hebben ze volgens mij minder om op te staan.

myrmidon

Registered User
Clue Vonk xP i

Inderdaad een lastige situatie. Eenderzijds kunnen de mensen er rekening mee houden dat er vanaf 10 uur gestookt kan en mag worden, anderzijds is er ook een zekere factor vanuit de stoker.... Lastig lastig...

Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk

Laatst bewerkt:

Richardus

Registered User
Hey, goeie info, dank je! Bijzonder dat dit zo omschreven staat en ronduit sneu dat het nodig is in onze maatschappij. Ik bedoel; mij lijken dit beperkingen die automatisch uit goed fatsoen zouden moeten voortkomen, echte verrassingen vind ik er niet in staan. Wel verrassend vind ik in hoeverre dit wettelijk bepaald is. Dus als je na verzoek jezelf te verplaatsen (áls een agent dat al doet) blijft weigeren, ben je strafbaar en kun je proces verbaal verwachten?

Ik vind dat deze info veel breder bekend moet worden gemaakt. Niet alleen via forums maar overheid zou weer veel meer geld moeten uittrekken aan juiste voorlichting via diverse media. Postbus51 is wegbezuinigd wat ideaal was om dit soort info aan de man te brengen! Komt er ook geen geklaag achteraf, want men hád het kunnen weten! En nu...?

boozebelly

Registered User
Ik heb werkelijk nog nooit gezeik gehad van buren over mijn geknal de hele dag. En als het wel zou komen dan heeft die buurman/vrouw simpelweg pech gehad. Aan het verzoek om ergens anders te gaan stoken dan voor mijn eigen deur ga ik absoluut geen gehoor geven. Moet ik dan heen en weer lopen door de wijk met cakes onder de arm ofzo? Nee, ik stop altijd met stoken als er oudere mensen langs komen of mensen die de hond aan het uitlaten zijn, maar verder knal ik zoveel ik wil tussen 10:00 en 02:00. Toegeven aan het toenemende zeikgehalte van vele mensen zal ik nooit doen. Punt uit!

USRRobiwan

Registered User
Gemeentelijke pagina uit de lokale krant knippen en op zak houden. Als er iemand gaat zeiken ( en dat zijn vrijwel altijd van die typische chronische zeikerds) dan stuk van gemeente onder zijn neus houden waarin staat dat in gemeente X van X tot X vuurwerk afgestoken mag worden. Ik denk dat dit wel kan werken bij zo een persoon.

Een groot aantal mensen weet na al die jaren nog steeds niet dat er bepaalde tijden zijn en is van mening dat er dus pas om 00:00 vuurwerk afgestoken 'moet' worden. Daarnaast, vind ik persoonlijk, als je van plan bent de hele godganse dag te gaan knallen je er over na kan denken om een plek te zoeken waar weinig overlast voor de omgeving gemaakt kan worden. Spreek wat af met vrienden of open een topic met stookplaats gemeente X. Misschien kun je zo liefhebbers bij elkaar brengen op een afgelegen plek, is nog gezelliger ook.

Misschien zie jij het niet zo, maar ik kan mij goed voorstellen dat een groot aantal mensen in jouw straat blij zijn als je een keer oprot stopt na een een paar uur herrie ook al zeggen ze er niets over.

sprinkhaan

Registered User
Probleem is deze is dat wettelijk gezien er word gekeken naar de duur en de intensiteit van de activiteit die overlast oplevert.
Het is bijvoorbeeld ook niet verboden je stereo vol open te draaien maar doe je dat lang achter elkaar word dat gezien als overlast gevend.
Dit zijn zaken die ook worden overgelaten aan de wetsdienaar om te bepalen of het incidentele of structurele overlast is.(ter plaatse)
Op het moment dat deze vind dat het structureel is heb je op dat moment geen poot om op te en kan je pas achteraf je gelijk halen.
Wat dus betekent dat je oud en nieuw al verziekt is.

Tip, kijk niet naar de regels omtrent het afsteken van vuurwerk maar de regelgeving die verwijst naar geluidshinder en overlastgevende activiteiten.

Laatst bewerkt:

MrXtremeFireworks

Registered User
Zorg dat het een feest wordt voor iedereen en hou rekening met elkaar, dan zullen de niet vuurwerkliefhebbers ook meer rekening met jou houden.

Ik hou zelf 364 dagen per jaar rekening met anderen, en als ze die éne dag geen rekening met mij willen houden, hebben ze gewoon vette pech hoor! Gelukkig ben ik nog nooit aangesproken over 'overlast' met OUD EN NIEUW(!)

't Slaat nergens op eigenlijk als je er over nadenkt...

Koetje

Registered User
Gewoon niet continu op 1 plek stoken, dan zal je weinig gezeik krijgen. Wij liepen vroeger ook de hele buurt door, niet 1 iemand heel veel overlast bezorgen maar heel veel mensen een beetje :)

DioR

Registered User
Ik denk dat een politieagent jou zelfs kan vorderen om weg te gaan en op een andere plaats af te steken. Het niet opvolgen van vordering betekent aanhouding. Dus de agent kan op basis van overlast jou vorderen weg te gaan.

bluebear

Registered User
of je nou in je recht staat of niet, als iemand met een goede reden op een normale manier komt vragen of je wat verderop wilt gaan stoken geef ik daar gehoor aan. de man die vorig jaar eerst foto's kwam maken en erna ging dreigen dat hij wist waar ik woon ( ook niet zo moeilijk in een dorp van 600 man) toen zijn we dus niet weggegaan.

elgielo

Registered User
Als iemand er echt last van heeft vanwege dieren die bang worden dan ga ik wel even ergens anders staan.
is het gewoon een zeikerd die puur aandacht wilt dan blijf ik lekker staan.
Wij zijn altijd met een dusdanige groep dat er niemand durft te klagen dat helpt ook wel dus we horen eigenlijk nooit wat overdag van iemand.
Ja 1 keer iemand die altijd loopt te klagen en die ging dus wel even haar zoon erbij halen.
Toen onze groep inmiddels uit een man of 15 bestond kwam die kerel heel stoer aanrijden maar koos toch maar snel het hazepad toen hij inzag dat hij het niet ging redden tegen ons :hehe!:

Gewoon zorgen dat je met een flinke groep bent en iedereen houd zijn klep wel.

ifeelfine

Registered User
Ben net vers verhuisd van een grote flatwijk met veel vuurwerk overdag naar een slaperig wijkje met veel ouderen. Ben benieuwd of ze me nog zo'n aardige buurman vinden na 1 januari. Maar ik merk dat ik al op zoek ben geweest naar betere stookplaatsen zodat ik de straat niet lastig val.

Eerst maar eens zien misschien dat de rolatorjongens uit de wijk ook vuurwerkfreak zijn

En kan een agent vorderen dat je ergens anders gaat staan

ja dan kan ie helaas en dat heeft helemaal niks met vuurwerk te maken.
Zelfs als je gewoon gaat hangen in de straat kan er gevraagd worden of je jezelf wil verwijderen of naar binnen wil gaan als de situatie dat wenst

Laatst bewerkt:

Stefan Tetteroo

Registered User
Je moet rekening houden met mensen, maar tot op zekere hoogte. Hier gelukkig weinig last van azijnpissers. Als ik naar elke klager zou luisteren dan kan ik beter op een Waddeneiland gaan stoken.:hehe!:

Mochtor

Registered User
Hier is het vrij gemakkelijk opgelost.
We hebben ons eigen verkooppunt en men weet dat we altijd fanatiek stoken.
Om de buurt tegemoet te komen maken we netjes na 10.00 uur op de 31ste december wakker.

Om hierna met de buren en buurkinderen wat klein grut weg te knallen en hier en daar te genieten
van artikelen die zij overdag niet zullen afsteken en wij wel gebruiken. Op die manier bouw je al een
prima relatie op met je buurt. Mede ook omdat er iedere keer in de avond een showtje is voor de kinderen die
s'avonds/s'nachts slapen, vooral met fonteinen en andere 'minder zware' cakes is het dan top voor
hen. En vervolgens om 00.00 uur weer een partij. Een ieder geniet, complimenteert en is tevreden.

Door deze manier van stoken, lopen de honden bezitters altijd een andere route op die dag en een ieder
die van verderop komt, daar wachten we op. Al zijn de meeste bekend met onze buurt en komen alleen
met de honden die er tegen kunnen.

Met praten kom je vaak verder, dan zwaaien met regeltjes.
Uiteindelijk trekt de ander aan het langste eind, is al te vaak gebleken.
Investeer in je eigen plezier, en dat van de ander.

kingmokum

Banned
Avond,

Het probleem zit hem in de wortel.

De mensen die jaarlijks klagen zijn juist de mensen die zelf de meeste overlast veroorzaken.
Vaak heeft men dit zelf niet eens in de gaten. Voorbeeld zijn mensen met honden die continu lopen te blaffen omdat ze deze niet goed hebben afgericht of mensen die houden van een feestje en zelf niet in de gaten hebben dat de muziek toch net wat te hard staat of dat de bbq onnodig veel rookt. Kortom, iedereen veroorzaakt wel eens overlast. Is helemaal niet erg want we leven nu eenmaal niet meer in het jaar 1800 toen de buurman nog 3km verderop woonde maar wonen met zijn allen op een kluitje. Wat wel een probleem is, is dat acceptatie van elkaars overlast (tot een bepaald punt) wederzijds is in plaats van 1 richting verkeer. Veel klagers snappen dat op de 1 of andere manier niet of slecht.

Wanneer iemand vriendelijk en beleeft komt vragen om even iets verderop te gaan stoken wens ik deze persoon een goed oud en nieuw en ga ik iets verderop staan. Alleen nu sta je 200 meter verderop en na 10 minuten komt er weer iemand vragen of je ergens anders wil gaan afsteken. Je kan dan wel heen en weer blijven lopen maar daar heb ik helemaal geen zin in! Het punt is namelijk ook dat het overdag bijna nooit voor komt dat ik continu aan het knallen ben, overdag geniet ik lekker van de sfeer. Het knalvuurwerk boeid mij niet zoveel maar het hoort er wel bij. Dat iemand dit beleeft komt vragen heb ik maar een paar keer meegemaakt, veel vaker is mij al gebeurd dat iemand schreeuwend of door middel van verbale of fysieke bedreiging probeert om de sfeer te verzieken. Gelukkig heb ik zelf weinig last van fysieke bedreiging maar ik heb al eerder waargenomen dat een man een klein jochie van een jaar of 14 een knal verkocht. Die meneer heeft oud en nieuw in de cel mogen vieren.

Een vordering van een agent dien je uiteraard op te volgen, anders vier je oud en nieuw op het bureau met smerige koffie. Echter kan je met iedere agent een discussie aangaan en deze overtuigen dat het verhaal van de beller ook een andere kant heeft.

Het blijft dus een lastig verhaal maar ik ben het 'gezeur' zat.

king

Laatst bewerkt:

Ghasper

Registered User
Ik denk dat je moet proberen om het zoveel mogelijk te relativeren. Ik wordt ieder jaar wel gevraagd of ik uit wil kijken voor dit zus en zo, en of ik niet een beetje te oud ben om vuurwerk af te steken. Heel simpel is het antwoord ja en op de daarop volgende vraag nee.
Soms komen de kleinere kinderen uit de buurt meegenieten van wat ik doe, die zijn wat mij betreft van harte welkom. Ik ben zelf papa van 2 meiden, 1 van 20 maanden oud en 1 van 5 weken. Die slapen (althans de oudste, de jongste zullen we zien) als een roosje terwijl ik lekker geniet.
Maar zoals al eerder gezegd moet je het proberen in goede orde op te lossen en met goede argumenten sta je sterk. Mocht dat desondanks niet genoeg zijn, hou dan de eer aan jezelf en laat de zeikerds maar in hun sop gaarkoken. uiteindelijk zijn dat vaak de mensen die weinig tot geen "goede buren" hebben of willen zijn en komen ze zichzelf altijd wel een keertje tegen.

Bovenaan