Filmpje is RETE GOED!
Check de nieuwe campagne van Stichting Consument en Veiligheid 2009!
http://www.shithappens.nl/
Check de nieuwe campagne van Stichting Consument en Veiligheid 2009!
http://www.shithappens.nl/
Beetje vergezocht vind ik, maar wel leuk gemaakt en de site ziet er wel netjes uit.
Maar of het wat zin heeft? Nee, dat denk ik niet...
Shit Happens - Slechtste vuurwerkcampagne ooit?
Vandaag was het dan eindelijk weer zover, de jaarlijkse vuurwerkcampagne werd gelanceerd. Op shithappens.nl probeert stichting Consument en Veiligheid jongeren duidelijk te maken dat de helft van de vuurwerkslachtoffers door andermans vuurwerk getroffen is. Doormiddel van 'grappig' filmpje moeten jongeren op de gevaren van onveilig vuurwerk afsteken gewezen worden. Een ongelofelijk goed initiatief dus!
Een goed initiatief ja, maar helaas is de uitvoering ronduit dramatisch te noemen. Nadat je op de hoofdpagina van shithappens.nl bent aangekomen krijg je een filmpje te zien, van een jongen die door een vuurpijl wordt geraakt. Vervolgens krijg je een melding dat het filmpje schokkende beelden kan bevatten, en kun je voor een zogenaamde kinderversie kiezen. Deze bestaat niet, en je word doorgestuurd naar de website 'kinderspelletjes.nl'.
Na akkoord te gaan met de schokkende beelden krijg je een filmpje te zien van een jongen die compleet in het verband zit na een operatie, waarbij zijn mond vervangen is door zijn achterwerk. Hierna kun je eventueel nog kiezen om de zogenaamde veiligheidstips te bekijken; filmpjes van een schetende jongen met ondertiteling hoe je bepaalde stukken vuurwerk afsteekt.
En hier laat consument en veiligheid al helemaal steken vallen.
Vuurpijlen zouden in een verzwaarde fles afgestoken moeten worden... Iets dat écht niet meer kan. Zelfs een verzwaarde fles kan omvallen en PyroPlaza adviseert dan ook het gebruik van een PCV buis. Een ander filmpje van shithappens laat vervolgens zien dat je bij het afsteken van vuurwerk altijd rekening met de windrichting moet houden. Ook weer zo'n punt dat nergens op slaat, want tot windkracht 5 zal vuurwerk (zoals de romeinse kaars die ze in het filmpje laten zien) echt niet afbuigen, en vanaf windkracht 5 moet je gewoon helemaal geen vuurwerk meer afsteken!
Niet alleen zijn de filmpjes vreselijk irritant en totaal niet grappig, bovendien dragen ze helemaal niks bij aan een veiligere jaarwisseling. Dit is naar mijn mening de slechtste vuurwerkcampagne in jaren tijd, en ik neem consument en veiligheid daarom totaal niet serieus meer.
Ze zouden eens een paar normale filmpjes moeten maken met een vuurwerkdeskundige die verteld hoe het wél moet inplaats van een pratende anus die adviseert om vuurpijlen uit een fles te schieten.
Wil je wel veilig vuurwerk afsteken dit jaar? Verdoe je tijd dan niet aan Shit Happens! Kijk dan eens naar onze pagina's over veiligheid of surf naar vuurwerkveilig.com voor een écht goed advies geschreven door vuurwerkliefhebbers!
Bron: PyroPlaza.nl