Shirley ernstig gewond door 'cobra-vuurwerk'

KoenL

Registered User
De politie waarschuwt extra voor het gevaarlijke cobra-vuurwerk. Illegaal en levensgevaarlijk, ‘een tijdbom’, noemt Ad Nieuwendorp van de politie het zelfs.

Met name de Cobra 6 2G is een instabiele variant die onnoembare schade aan kan richten. De lont sluit niet goed aan op het kruit, waardoor het onduidelijk wanneer het vuurwerk af kan gaan. Een van de slachtoffers van dit levensgevaarlijke vuurwerk is de 13-jarige Shirley uit Purmerend.

Shirley raakte in januari 2013 zelf een deel van haar hand kwijt toen ze een cobra af probeerde te steken. Het vuurwerk ontplofte in haar hand. Ze werd met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Shirley raakte haar middelvinger kwijt mist twee vingerkootjes. Ze wil daarom iedereen waarschuwen: Maak geen bommen, draag een bril en gebruik een lont!

http://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2014/shirley-ernstig-gewond-door-cobra-vuurwerk/

roelz

Registered User
Bizar, een 13 jarig kind die een Cobra afsteekt, of een poging doet.. Wie is daar verantwoordelijk voor? Waar zijn de ouders/verzorgers in dit drama?
Verder: een cobra zou volgens de berichtgevingen de kracht hebben van een handgranaat. Shirley mist een vinger en wat kootjes door een Cobra.. De aanvals/scherf handgranaten die ik in mijn militaire tijd heb meegemaakt zouden een 13 jarige Shirley doen verdwijnen in een wolk van rode mist en botsplinters. De media struikelt hier over z'n eigen leugens, goed bedoelt of niet, valse voorlichting is nooit oké.

Laatst bewerkt:

AWG

Registered User
Bizar, een 13 jarig kind die een Cobra afsteekt, of een poging doet.. Wie is daar verantwoordelijk voor? Waar zijn de ouders/verzorgers?
Verder: een cobra zou volgens de berichtgevingen de kracht hebben van een handgranaat. Shirley mist een vinger en wat kootjes door een Cobra.. De aanvals/scherf handgranaten die ik in mijn militaire opleiding heb meegemaakt zouden een 13 jarige Shirley doen verdwijnen in een wolk van rode mist en botsplinters. De media struikelt hier over z'n eigen leugens.

klopt helemaal wat je zegt is de volledige waarheid, probleem is echter dat ze momenteel niet meer op zoek zijn naar waarheid, eerder naar melo-drama en dergelijke.

zij waarschuwt:maak geen bommen.
welnu shirley heeft die cobra 6 ook niet gemaakt, en blijkbaar ook niet met een aansteeklontje afgestoken.
de link tussen een bestaand stuk illegaal vuurwerk afsteken en het praten over maak geen bommen ontgaat me volledig.

bonbridge1

Registered User
Ik durf er vergif op in te nemen dat het dus niet om een cobra gaat maar om een zelfgemaakte bom. Ik heb wel eens een cobra gezien en je kan er veel over zeggen, we moeten het niet willen in dit land, maar kwaliteit was het wel. Niets instabiels aan.
Edit: of er was mee gerommeld. Lees net ook van een jongetje van 11 dat er mee gerommeld had en dat is mis gegaan.
Echt ik snap niet waarom er tonnen worden uit gegeven om legaal vuurwerk aan banden te leggen. Hier allemaal posters is de stad dat je pas vanaf 18 uur mag stoken, websites, de politiek steekt er uren in, vuurwerkvrije zones, vuurwerkshows enz enz. Maar kinderen van 11 en 13 kunnen op elke hoek van de straat cobras kopen. Steek daar je tijd en moeite in en pak het keihard aan zodat het minder aantrekkelijk wordt om er in te handelen.

Laatst bewerkt:

AWG

Registered User
Ik durf er vergif op in te nemen dat het dus niet om een cobra gaat maar om een zelfgemaakte bom. Ik heb wel eens een cobra gezien en je kan er veel over zeggen, we moeten het niet willen in dit land, maar kwaliteit was het wel. Niets instabiels aan.

er schijnt inmiddels een hoop namaak rond te gaan.
fijne weet ik er ook niet van, maar zo te lezen schijnt het niet erg stabiel te zijn vergeleken met de echte versies.
voor mij betreft is het allemaal rotzooi hoe veilig het ook mag zijn.

Bovenaan