Sail Amsterdam 2015 dag 3 (21 augustus)

ReFa

Registered User
Dag 1 was mooi, dag 2 was werkelijk fantastisch, dus van dag 3 werd hier ook wel wat verwacht,
al zou het een lastige klus worden het vuurwerk van Xena op de donderdagavond te overtreffen.
Deze keer was Wagenvoort aan de beurt. En het begin was veelbelovend want opeens was
het vuurwerk er. Dat kwam zo plotseling dat ik niet eens de tijd had om de 1e foto te maken.
Een show die er meteen staat aan het begin, daar hou ik wel van. Al bleek deze show toch
niet zo stevig te staan. Ondanks het sterke fundament dat bij de start werd gelegd werd
er m.i. zwak verder gebouwd. In het eerste deel van de show kwam het woord saai nu
en dan in mij op. Soms leek het wel of ze maar wat lukraak in de buizen hadden gepropt
om het dan in willekeurige volgorde af te schieten. Een moment van opwinding bij de kijkers om
mij heen kwam toen er heel even een beeld ontstond dat benadrukte dat Wagenvoort toch
echt van vuurwerk houdt: Een groot rood hart van vuurwerk verscheen voor heel even
in de lucht (foto 4). Dit na een gedeelte dat er ook echt even sprake mocht zijn van een
gedegen display.

De 2e helft van het vuurwerk zag er choreografisch gezien iets beter uit, maar veel te
vaak werd het afgewisseld door willekeurig afgeschoten recht verticaal werk. Zo recht
dat ik zelfs bij hoge uitzondering een verticale uitsnede nodig had om het vuurwerk
op nog enigszins respectabele wijze weer te geven (foto 7) De finale uiteindelijk was
dan wel weer netjes te noemen.

In totaliteit werden er soms best mooie effecten gebruikt, die echter weer ondersneeuwden
in de willekeur er omheen. Dat het minder hard knalde als een dag eerder was op zich
niet zo erg, Mijn algemene indruk was dat er met het gekozen vuurwerk veel meer uit te
halen was dan ze uiteindelijk hebben laten zien. Ik ben geen expert in het uitplannen van
een vuurwerkshow, ik ben slechts een liefhebber die graag geniet van een mooie show.
De doorsnee toeschouwer had het voor zover ik om mij heen hoorde best naar zijn/haar zin,
en dat is natuurlijk ook belangrijk.

Hopelijk dat de echte liefhebbers vanavond weer aan hun trekken komen.
Aangezien het net als afgelopen donderdag weer Xena is die een show mag wegschieten,
EN het feit dat het de slotshow is, verwacht ik vanavond dat dat helemaal goed gaat komen!

Bovenaan